سه شنبه, 17 بهمن 1396 - 13:40

برندهای بزرگ چگونه در شبکه های اجتماعی مخاطب جذب می کنند / 6 راهکار استفاده از مسنجرها برای دستیابی به مخاطب

  به قلم Kaylynn Chong

فلسفه وجودی اپ های مسنجر و روبات های چت پاسخگویی پرسش ها و رسیدگی به درخواست های کاربران بدون ترک صفحه کامپیوتر یا گوشی های هوشمند است. چنین پیشرفت شگرفی در عرصه شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی خبر بسیار خوبی برای کسب وکارها به حساب می آید. بسیاری از کسب و کار ها امکان استفاده از فرصت های بالقوه دنیای تکنولوژی به منظور دستیابی به مخاطب هرچه بیشتر را دارند.

در این مقاله کایلین چُنگ به بررسی شش راهکار کاربردی در این زمینه پرداخته است.

1- اشتراک گذاری محتوای مرتبط

به عنوان یکی از پرچمداران استفاده از ابزارهای جدید BuzzFeed از اکانت رسمی خود در WeChat برای ایجاد و ارائه محتوای شخصی سازی شده به فالوورهایش استفاده می کند. اگر در WeChat صفحه رسمی این برند را دنبال کنید، هر روز یک مطلب از سوی اکانت رسمی شرکت دریافت خواهید کرد. همچنین امکان ارسال کلیدواژه هایی نظیر «شکست»، «پیروزی» و «زیبایی» از سوی مخاطب ها وجود دارد. به این ترتیب روبات BuzzFeed براساس تحلیل هرکدام از این کلیدواژه ها مطالب مناسب را در اختیار کاربر قرار می دهد.

نکته مهم: بارگذاری محتوای جذاب و مرتبط با کسب وکارتان یکی از راهکارهای ساده برای حفظ جایگاه برندتان در دنیای مجازی است. این امر بیانگر توجه شما به مخاطب و تلاش تان در راستای تهیه محتوای ارزشمند برای وی خواهد بود.

مطلب مرتبط: 10 قانون بازاریابی رسانه های اجتماعی

2-پشتیبانی از مشتریان

هنگام که مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی با یک برند تماس برقرار می کنند، هرچقدر شرکت سریع تر پاسخگو باشد، بهتر است. براساس یک پژوهش صورت گرفته از 3هزار کاربر که از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با برندها استفاده می کنند، نزدیک به 42درصدشان انتظار پاسخگویی در کمتر از یک ساعت را دارند.

خوشبختانه امروز اغلب شبکه های اجتماعی ابزارهای ویژه ای برای برندها در راستای پاسخگویی هرچه بهتر به مشتریان دارند. به عنوان مثال موتور جست وجوی سیر و سفر «کایاک» از فیس بوک به عنوان ابزار پشتیبانی از مشتریان استفاده می کند. سامانه کایاک به منظور اطلاع از آخرین اخبار دنیای گردشگری و تهیه بلیت هتل و انواع وسایل نقلیه مانند قطار و هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران فیس بوک امکان طرح پرسش از روبات این شرکت و دریافت پاسخ مدنظرشان را دارند. به عنوان مثال می توان از این کانال در مورد امکان رزرو هتلی با حداکثر 600 دلار در منهتن پرسید و پاسخ را در کسری از ثانیه دریافت کرد.

نکته مهم: در نظرسنجی موبایلی که از سوی مؤسسه Ubisend انجام شد، نیمی از شرکت کنندگان به ارتباط با برندها از طریق شبکه های مجازی به جای سرویس های ایمیل ابراز علاقه کردند. با بهره گیری از اپ هایی نظیر فیس بوک شرکت ها توان صرفه جویی در وقت خود و مشتریان شان را در همه حوزه های کسب وکار خواهند داشت.

مطلب مرتبط: چرا استفاده از تلگرام برای تولید محتوا اشتباه است؟

3- ارائه تجربه شخصی سازی شده

بسیاری از کسب وکارها مانند خرده فروشی Sephora از شبکه های اجتماعی استفاده گسترده ای می کنند. در این میان H&M به عنوان یکی از بزرگ ترین خرده فروشی های لباس نیز از قافله عقب نمانده و روبات مخصوص خود در پیام رسان Kik را راه اندازی کرده است. روبات این برند به کاربران توصیه هایی در حوزه مد کرده و ترکیب مناسب شان را با تحلیل چهره و اندام شان به آنها معرفی می کند.

با استفاده از این روبات امکان پاسخ به پرسش هایی نظیر «استیل خود را چگونه توصیف می کنید؟» در قالب پاسخ های کوتاهی نظیر «معمولی»، «رسمی» یا «ورزشی» وجود دارد. برهمین اساس روبات با تحلیل پاسخ کاربر کاتالوگ هایی در ارتباط با نوع پوشش مورد علاقه کاربر برای وی ارسال می کند.

به منظور سهولت در خرید محصولات تیم توسعه دهنده امکان سفارش محصولات از طریق روبات برند را نیز فراهم کرده است. به این ترتیب می توان با انتخاب محصول از میان کاتالوگ های مختلف دریافتی به راحتی آنها را سفارش داد.

نکته مهم: با استفاده از روباتی که با استفاده از پرسش های عمیق اطلاعات مناسبی را از کاربران دریافت می کند، برندتان امکان تولید محصولات بهتر و محتوایی جذاب تر در شبکه های اجتماعی را خواهد داشت. این فرآیند درست مانند انتقال جریان گفت وگوی فروشنده و خریدار از دنیای واقعی به قالب شبکه های اجتماعی است. همچنین ارائه اطلاعات دقیق مخاطب را به خرید از برندتان ترغیب خواهد کرد.

مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام

4- ارتقای تجربه خرید

سوپرمارکت مشهور Whole Foods با استفاده از استراتژی مناسب در زمینه بهره برداری از اپ های مسنجر سرگرمی و خدمت رسانی را با هم ترکیب کرده است. مانند H&M روبات فیس بوک Whole Foods نیز به کاربران در زمینه یافتن محصولات مناسب و تجربه خریدی باکیفیت کمک می کند.

اگرچه Whole Foods تا حدی از ایده سایر برندها در زمینه استفاده از روبات فیس بوک استفاده کرده، با این حال تلاش خود را در زمینه شخصی سازی این فرمول رایج به بهترین شیوه انجام داده است. علاوه بر امکان چت با روبات این سوپرمارکت امکان ارسال اموجی هایی مانند سیب یا پرتقال و مشاهده محصولاتی که دارنده ترکیب این دو میوه هستند، وجود دارد. امکان استفاده از کلیدواژه های مشخص برای دسترسی راحت تر به محصولات در روبات Whole Foods نیز امکان پذیر است.

نکته مهم: امروزه مشتریان انتظار دارند تکنولوژی به تمام نیازها و پرسش های شان پاسخ دهد. همچنین آنها به دنبال اندکی سرگرمی در این فرآیند هستند. روبات Whole Foods هر سه این انتظارات کاربران را برآورده می کند. براین اساس مشتریان این سوپرمارکت محبوب امکان تجربه خرید منحصر به فردی را خواهند داشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با بهترین نرم افزارهای موجود / بازاریابی ایمیل محور هنوز نفس می کشد

5- ایجاد ارتباط پایدار

برند ورزشی آدیداس از طریق مسنجرهایی نظیر واتس اپ، لاین و فیس بوک محتوای ویژه، اخبار و آخرین نمونه محصولاتش را در اختیار کاربران و فروشندگان محلی قرار می دهد. به جای استفاده از روبات ها تیم توسعه دهنده آدیداس از اپ های مختلفی برای برقراری ارتباط با فروشندگان خرده پا استفاده می کند.

گروه های آدیداس با نام انحصاری تانگو شامل 100 تا 250 هوادار فوتبال است. هرکدام از این اعضا تأثیرگذاری بالایی در جامعه داشته و به نوعی سلبریتی محسوب می شوند. با این حال تأثیرگذاران محلی آدیداس به هیچ وجه شهرت سلبریتی های بین المللی را ندارند. این اقدام آدیداس در راستای استفاده از تأثیرگذاران کوچک و محلی به هیچ وجه تصادفی یا از سر کمبود بودجه نیست. در واقع شرکت در پی اطمینان از انتقال محتوای تولید شده اش به صورت دقیق و شخصی سازی شده در سطوح مختلف محلی است. همچنین محتوایی که این افراد به مردم عادی منتقل می کنند بیشتر از سایر نمونه ها دارای احساس واقعی خواهد بود.

نکته مهم: برقراری ارتباط رودررو و یک به یک با مخاطب ها به آنان احساس بهتری خواهد داد. در مقایسه با کانال های عمومی استفاده از شبکه های مجازی و گروه های اختصاصی تأثیر به مراتب بهتری روی ارتباط با مشتریان خواهد داشت.

مطلب مرتبط: حقایقی در مورد بازرایابی و تبلیغات که در رسانه ها گفته نمی شود / روی تاریک سکه بازاریابی

6- فروش مستقیم

برگر کینگ به عنوان غول دنیای فست فود راهکار بی نظیری برای خرید آسان مشتریان یافته است. پلتفرم اختصاصی برگر کینگ امکان سفارش آنلاین غذا و یافتن نزدیک ترین شعبه ها را به کاربران می دهد. همچنین این اپ پیش بینی دقیقی از مدت زمان مورد نیاز برای تهیه سفارش شان را به مخاطب ارائه می دهد.

سایر برندهای حوزه فست فود مانند Taco Bell و Domino نیز از ابزارهای جدید در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر استفاده می کنند. هردو این برندها روبات مخصوص خود در فیس بوک را راه اندازی کرده اند. خدماتی نظیر خرید آنلاین و مشاهده فهرست محصولات از جمله کارکردهای این روبات های فیس بوکی است.

نکته مهم: مخاطب علاقه بسیار زیادی به انجام امور از سوی فروشنده دارد. برهمین اساس شناخت سلیقه مخاطب و تلاش برای به حداقل رساندن فرآیند سرویس دهی و خرید گامی ضروری در راستای توسعه آنلاین کسب وکارتان خواهد بود. به این ترتیب هم بر شمار مشتریان تان خواهید افزود و هم تجربه خریدی راحت تر را به مشتریان ارائه خواهید کرد.

مطلب مرتبط: نگاهی به اشتباه های رایج در حوزه دیجیتال مارکتینگ / باری به هر جهت!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]rsatnet.ir

شبکه های اجتماعی