یکشنبه, 15 بهمن 1396 - 13:38

چگونه در فیس بوک برندمان را توسعه دهیم / 11 راهکار ساده برای بازاریابی بهینه در فیس بوک


 

  به قلم مارک شنکر

جذب مخاطب یا تلاش برای مشارکت بیشتر دنبال کنندگان در فیس بوک به طیف وسیعی از فرآیندهایی که در صفحه مان انجام می دهیم، اطلاق می شود. این فرآیند می تواند شامل ارسال پست، کامنت گذاشتن، بارگذاری یا مشاهده ویدئو و بسیاری دیگر از فعالیت های مشابه باشد. 

جذب مخاطب و تحریک وی به مشارکت بیشتر یکی از بخش های بسیار مهم در هر استراتژی بازاریابی فیس بوک محبوب می شود. بازاریابی متمرکز بر فیس بوک با افزایش آمار مخاطب های صفحه، افزایش ترافیک سایت ها و همچنین افزایش میزان فروش مورد توجه اغلب برندها قرار گرفته است. در اینجا مارک شنکر به بررسی 11 راهکار ساده برای بازاریابی موفق در فیس بوک پرداخته است.

انتخاب بهترین زمان برای ارسال پست

به منظور جلب توجه مخاطب باید نسبت به زمان بندی ارسال پست توجه زیادی کرد. در واقع هدف اصلی، انتقال پیام شرکت به مخاطب است. برهمین اساس انتخاب زمان هایی که مخاطب به طور معمول در آن تمایل بیشتری به جست وجو در شبکه های مجازی دارد، ضروری خواهد بود.

اگرچه الگوریتم تازه فیس بوک در زمینه نمایش پست های جدید به مخاطب کار را اندکی سخت می کند، اما زمان بندی درست همچنان تأثیر مطلوبش را روی بازخورد مخاطب خواهد داشت. در زمینه زمان بندی شاید توجه به صحبت های آماندا وود، کارشناس بازاریابی آنلاین Hootsuite، خالی از فایده نباشد: «برای اغلب ما سه شنبه ها روزهای بسیار شلوغی است. با این حال ارسال پست بین ساعت 12 تا 15 احتمال توجه کاربران به محتوای شما را افزایش خواهد داد.»

تیم بازاریابی Hootsuite با بررسی ساعت های اوج ترافیک شبکه های اجتماعی به چند نکته مهم دست یافته است:

- بهترین زمان بارگذاری مطالب در فیس بوک روزهای دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بین ساعت 12 تا 15 است.

- روزهای شنبه و یکشنبه ساعت مناسب بین 12 تا 13 خواهد بود.

ارسال پست در این بازه های زمانی احتمال دریافت لایک، کامنت و به طور کلی بازخورد مثبت از سوی مخاطب را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: اشتباه ساده ای که شانس موفقیت در لینکدین را از بین می برد / نبایدهای بازاریابی در لینکدین

اشتراک گذاری محتوای ارزشمند

در این بخش ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد: محتوای ارزشمند دقیقا چیست؟ به منظور آگاهی از ویژگی های محتوای مطلوب باید به چند نکته توجه کرد:

- محتوا باید به مخاطب کمک کند. در این بخش باید به این سؤال پاسخ داد که آیا در پی حل یکی از مشکل های مخاطب هستیم یا صرفا محصول مان را در قالبی زیبا به وی عرضه می کنیم؟

- محتوای ما باید خاص و معطوف به مشکلات واقعی و جاری مخاطب باشد. تلاش برای حل مشکلات غیرضروری مشارکت مخاطب را جلب نخواهد کرد.

- به منظور جلب رضایت مخاطب باید علاوه بر ارائه محصولی به منظور رفع نیازمندی های آنها شیوه استفاده از کالا را نیز به آنها آموزش داد.

- در پایان باید توجه داشت که نسبت به اشتراک گذاری محتوای تولید شده احساس سربلندی کنیم. این به معنای آگاهی ما از فایده مندی محتوای مان است.

مطلب مرتبط: حقایقی در مورد بازرایابی و تبلیغات که در رسانه ها گفته نمی شود / روی تاریک سکه بازاریابی

درس گرفتن از موفقیت ها و شکست ها

توجه به شیوه عملکرد همیشه راهکاری متناسب برای آگاهی از المان های مثبت و منفی است. به این ترتیب امکان استمرار شیوه های مطلوب و حذف روش های نامناسب وجود خواهد داشت.

نکته جالب در مورد فیس بوک لزوم بازبینی در استراتژی در فواصل زمانی معین است. در این مورد توجه به تجربه دکتر مارک ساتر جالب خواهد بود. این دندانپزشک به منظور ارائه اطلاعات کاربردی به مخاطب های معمولی، ویدئوهای کوتاهی را در فیس بوک بارگذاری کرد. براین اساس پس از گذشت چند ماه وی علاوه بر جذب 5000 فالوور موفق به افزایش تعداد بیمارانش نیز شد.

استفاده از تصاویر جذاب

استفاده از تصاویر همیشه راهکاری هوشمندانه برای جلب نظر مخاطب بوده است. برهمین اساس تولید تصاویر مطلوب در فیس بوک باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. این امر از جهتی دیگر به دلیل تمایل الگوریتم جدید فیس بوک به نمایش بیشتر پست های حاوی عکس یا فیلم برای کاربران نیز هست.

مطالعه مؤسسه BuzzSumo بیانگر جذب دو تا سه برابر بیشتر مخاطب از سوی برندهایی است که از تصاویر در پست های شان استفاده می کنند. به این ترتیب با افزودن تصویر به پست های مان به راحتی از جذب دو برابر مخاب بهره مند خواهیم شد.

طرح پرسش از مخاطب

به یاد داشته باشید که یکی از راه های افزایش مشارکت مخاطب تحریک وی به کامنت گذاشتن است. این شیوه یکی از تکنیک های مستقیم جذب مخطب به حساب می آید. در این زمینه تیم پشتیبانی فیس بوک صفحه های مرتبط با برندها را تشویق به ارائه نظرسنجی یا طراحی پرسش هایی از مخاطب ها می کند. به این ترتیب کاربر به ارائه کامنت در پست های شما تشویق خواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی و دردسرهای بازاریابی / 4 رویکرد برتر برندهای بزرگ در زمینه بازاریابی محتوایی

در طراحی پرسش ها ترسی از بروز خلاقیت تان نداشته باشید. هرچه میزان بیشتری خلاقیت به خرج دهید، احتمال دریافت نتیجه بهتر بیشتر خواهد شد. برخی از نمونه های مطلوب می تواند به شرح زیر باشد:

- پرسش از علاقه مندی های کاربران

- پرسش از نحوه انجام کار خاصی از مخاطب ها

- نظرخواهی در مورد موافقت یا مخالفت افراد نسبت به یک مسئله

توجه به اندازه مطلب

اندازه و حجم مطلب تأثیر مستقیمی روی میزان استقبال مخاطب از پست های تان دارد. به طور طبیعی محدودیت مطالب فیس بوک در زمینه نوشتاری 60 هزار کلمه است. با این حال حتی فکر استفاده از تعدادی نزدیک به این رقم را هم نباید کرد. در این زمینه فرمول جادویی در کار نیست. بهترین راه آزمایش اندازه های مختلف و دستیابی به مقدار مطلوب از خلال این فرآیند آزمون و خطاست.

توجه به داده ها همیشه الگوی مناسبی در راستای نگارش متن پست های مان به ما می دهد. بر این اساس مطالعه ای از سوی انجمن Express Writers استفاده از میانگین 40 کاراکتر در متن را دارای 86درصد رضایت کاربران برآورد کرده است.
اگر داده های شما در 40 کاراکتر قابل بیان نیست، نیازی به نگرانی نخواهید داشت. در واقع مطالعات بیانگر رضایت 66درصدی کاربران در سطح 80 کاراکتر است.

آزمایش فرمت های مختلف ویدئویی

استفاده از ویدئو کلید شما برای جذب هرچه بیشتر مخاطب است. به گزارش مؤسسه Buzzsumo در میان 25میلیون پست فیس بوک از سوی 10 هزار صفحه برتر اغلب شان در زمینه بارگذاری ویدئو دست برتر را دارند. این به معنای بارگذاری حجم وسیعی از ویدئوها از سوی برندهای بزرگ دنیا در فیس بوک است.

در زمینه تولید ویدئو باید به اهمیت جلب توجه مخاطب با استفاده از ترکیب رنگ ها و جلوه های گوناگون توجه کرد. برخی از ایده ها در زمینه تولید ویدئو به شرح زیر است:

- ترکیب ویدئو با موزیک های هماهنگ با محتوا

- استفاده از قابلیت Facebook Live برای نمایش جزییات بیشتر و انتقال پیام

- بارگذاری ویدئوهایی که شامل نمایش پست صحنه کسب وکار هستند.

مطلب مرتبط: شیوه ساخت ویدئو برای اکانت کسب وکارمان در توییتر

افزایش ترافیک صفحه فیس بوک با استفاده از دیگر رسانه ها

انتقال کاربران علاقه مند به برندتان از دیگر رسانه ها یا شبکه های اجتماعی به سوی فیس بوک یکی دیگر از راهکارهای افزایش مخاطب صفحه های مان است. در این زمینه به عنوان مثال بارگذاری لینک صفه فیس بوک مان به صورت یک توییت یا نمایش آن روی بخش بیوگرافی اکانت اینستاگرام مان گزینه های مطلوبی به نظر می رسد.

گزینه دیگر در این میان بازنشر مطالب فیس بوک روی وب سایت رسمی شرکت است. به این ترتیب با یک تیر چند نشان را خواهید زد. نخست اینکه از تولید محتوای جداگانه برای سایت تان پرهیز کرده و همچنین زمینه مناسب برای مراجعه مخاطب ها به صفحه فیس بوک تان را فراهم خواهید کرد.

پیوستن به گروه های فیس بوک

بدون شک انتشار مطالب مان در میان افرادی که علاقه مند زمینه کاری مان هستند نقش انکارناپذیری در افزایش شمار مخاطب های صفحه مان دارد. این افراد به طور عمده شامل کسانی می شود که در صنعتی مشابه شما یا علاقه مند بدان هستند. با عضویت در گروه های فیس بوک فرصت برقراری ارتباط با این افراد را خواهید داشت.

میزان فعالیت شما در گروه ها تأثیر مستقیمی روی افزایش علاقه کاربران به صفحه تان خواهد داشت. براین اساس ارائه مطالب مناسب و مرتبط با ماهیت گروه راهکاری مطمئن برای جلب نظر افراد خبره در کسب وکارتان است.

هماهنگی و ارتباط با دیگر برندهای مرتبط

در اینجا ارتباط با دیگر صفحات به معنای تبلیغ برندتان در صفحه اصلی آنها نیست. در واقع مقصود من در این بخش دقیقا نقطه مقابل این روش به حساب می آید. براین اساس در زمان های مناسب که پست های تان نمونه های تکمیلی و مشابهی در میان صفحه سایر برندها دارد، بازنشر آن پست ها در انتقال بهتر محتوای تان به مخاطب کمک شایانی خواهد کرد.

توجه داشته باشید که انجام این کار در بیشتر مواقع به واکنش مثبت دیگر برندها از طریق بازنشر پست های شما منتهی خواهد شد.

استفاده از کلیدواژه ها

اگرچه در شبکه های اجتماعی راهکار قطعی برای نگارش متن مطلوب وجود ندارد، با این حال استفاده از برخی کلیدواژه ها و هچنین هشتگ های خاص شانس جلب مخاطب را برای شما افزایش خواهد داد. براساس بررسی TrackMaven Report استفاده از کلماتی نظیر «اشتراک گذاری»، «لطفا»، «اکنون» و «لایک» در متن پست ها شانس برندها برای جذب مخاطب را به طور شگفت انگیزی افزایش خواهد داد. همچنین استفاده هوشمندانه از هشتگ های محبوب در شبکه های اجتماعی آمار بازدید مطالب را ارتقا می دهد، بنابراین باید هنگام نگارش متن اصلی تا جای ممکن از واژه ها و هشتگ های پربازدید استفاده کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز