دوشنبه, 25 دی 1396 - 14:16

اشتباه ساده ای که شانس موفقیت در لینکدین را از بین می برد / نبایدهای بازاریابی در لینکدین

اهمیت توجه به شبکه های اجتماعی در بازاریابی مدرن بر هیچ کس پوشیده نیست. در میان گزینه های مختلفی که در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی وجود دارد، لینکدین به دلیل ماهیت حرفه ای و تخصصی اش بیشتر جلب توجه می کند. در این مقاله «جان نِمو» به بررسی یک اشتباه رایج و ساده در میان بازاریاب های فعال در لینکدین پرداخته است. همچنین در ادامه بحث توصیه های برای بازاریابی تأثیرگذار در این فضا ارائه شده است.

مشاهده فعالیت بازاریابی اغلب برندها در شبکه های اجتماعی مختلف و به خصوص لینکدین من را حیرت زده می کند. انگار در دهه 80 میلادی به سر می بریم. به معنایی دیگر، این نوع بازاریابی شرکت ها بیشتر به مدل های تبلیغاتی 1984 شبیه است تا 2018. اگر نگاهی دقیق به فعالیت تبلیغاتی بسیاری از شرکت ها بیندازید، هنوز هم مانند تیزرهای المپیک 1984 شخصیت ها و افراد مشهور حوزه های مختلف متن اصلی بازاریابی را تشکیل می دهند. شاید مشاهده چنین وضعی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس بوک چندان تعجب آور نباشد. با این حال در فضایی تخصصی مانند لینکدین انتظار مواجهه با چنین محتوای سطحی نمی رود. به راستی چرا فضای بازاریابی دچار چنین مشکلی شده است؟

آگهی های دهه 80 در سال 2018

اشتباه مرگبار و در عین حال ساده ای که اغلب افراد و برندها در فضای لینکدین مرتکب می شوند، استفاده از محتوای ناهماهنگ با متن است. منظور من از این عبارت عدم توجه افراد و شرکت ها به توانایی های منحصر به فرد لینکدین در خلق محتوای شخصی سازی شده و توسعه روابط کاری به مرحله بالاتر است. در عوض اکنون با جست وجوی ساده در لینکدین با خیل عظیمی از تبلیغات بیهوده و مضحک مواجه می شویم. آگهی هایی که معمولا با یک پرسش ساده و بی روح در پی ترغیب افراد به خرید محصول خاصی هستند. نکته جالب اینکه اغلب آنها اعتقاد دارند که ما افرادی خوش شانس هستیم و نباید از این آگهی چشم پوشی کنیم.

چنین فضایی در لینکدین مرا به یاد فضای بازاریابی و فروش در اواسط دهه 80 می اندازد. درست زمانی که برندها با بیلبوردهای هرچه بزرگ تر، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و مطبوعاتی در پی مسخ مخاطب بودند.

به دلیل برخی دلایل که امیدوارم در این مقاله اشاره ای هرچند کوتاه بدان ها کنم، هنوز هم شمار بالایی از افراد در پی مسخ و جذب مخاطب در عرصه های مختلف بازاریابی به جای برقراری رابطه و پیوند محکم بین مخاطب و برندشان هستند.

اشتباه دیجیتالی افراد

در زندگی واقعی هرگز به محض آشنایی با دیگران اقدام به ارائه تبلیغات و تلاش در راستای فروش محصول موردنظرمان نمی کنیم. در واقع این اقدامی بی هدف و به احتمال زیاد ناموفق محسوب می شود. تفکر به این نکته تا حد زیادی اشتباه رایج اغلب افراد در بازاریابی آنلاین و مبتنی بر شبکه های اجتماعی را آشکار خواهد کرد.

به طور معمول افراد به جای استفاده ابزاری مطلق از طرف مقابل در راستای ایجاد رابطه ای پایدار و صمیمانه حرکت می کنند. همه ما معمولا در نخستین برخورد با ارائه پرسش هایی نظیر وضعیت شغلی طرف مقابل در تلاش برای تزریق انرژی و گرمای بیشتر به بحث دوطرفه مان هستیم. این اقدام موجب ایجاد فضایی تعاملی و راحت برای طرف مقابل خواهد شد. در نتیجه وی به ما اعتماد کرده و شروع به صحبت بیشتر می کند. در مرحله بعد اگر قصد فروش محصولی را داشته باشیم، پرسش کوتاه و واضحی را در مورد نیازمندی دوست جدیدمان مطرح خواهیم کرد. پس از این در فرآیند پاسخگویی به وی کمک خواهیم کرد تا نسبت به نیازش به محصول مان آگاه شود.

مراحلی که در بالا تشریح شد یکی از الگوهای بازاریابی مبتنی بر جذب مخاطب است. نکته جالب در مورد نمونه آنلاین چنین فعالیت هایی امکان فراموشی سریع این شیوه ها به هنگام استفاده از لینکدین یا هر شبکه اجتماعی دیگر است. فراموشی نکات کلیدی در بازاریابی هنگام ورود به دنیای مجازی بزرگ ترین اشتباه افراد در شبکه های اجتماعی است. شاید در نگاه نخست این مطلب عجیب به نظر برسد. با این حال نگاهی به فعالیت اطرافیان تان به خوبی صحت این موضوع را تأیید خواهد کرد.

چگونه در لینکدین پیروز شویم؟

همانطور که اگر در کافی شاپ یا اتاق کنفراس هستیم، در دنیای مجازی نیز باید سرعت و عجله مان در بازاریابی را کاهش دهیم. به این ترتیب شناخت افراد و سپس ارائه پیشنهادهایی به آنها ضرورت پیدا می کند.

یکی از بهترین ویژگی های لینکدین امکان دستیابی اطلاعات فراوان در مورد افراد با نگاهی ساده به محتوای پروفایل شان است. بدین ترتیب اطلاعات نسبتا مناسبی برای آغاز بحث با مخاطب در اختیار خواهیم داشت. از سوی دیگر، صفحه اصلی ما در لینکدین بهترین ابزار برای شکستن یخ مخاطب هاست. بارگذاری مداوم مطلب روی صفحه اصلی راهکاری بی نظیر برای معرفی خود به دیگران است. توصیه من در این مرحله ارائه روایت کوتاه از زندگی روزانه تان در لینکدین است. به این ترتیب مخاطب با شما، کسب وکار و روندهای جاری در زندگی روزمره تان آشنا خواهد شد.

اگر به موارد ذکر شده در فوق شخصی سازی محتوا را نیز اضافه کنیم، نتیجه نهایی از رویایی ترین ایده های مان نیز فراتر خواهد رفت. توجه کنید که در حقیقت لینکدین در پی انتقال روابط حوزه کسب وکار به دنیای مجازی است. برهمین اساس سیستم چت این شبکه نیز به صورت یک به یک طراحی شده تا حس روابط واقعی را از پشت صفحه های دیجیتالی منتقل کند. شاید استفاده از پیام رسان لینکدین به جای ایمیل های خسته کننده راهکاری مناسب برای تغییر فضای کسب وکار باشد.

محتوا+ گفت وگو = ارتباط

در لینکدین اگر بدون محتوای دقیق و قالب گفت وگوی صمیمانه و مشخص در پی برقراری ارتباط با دیگران باشیم، شکست مان قطعی خواهد بود. علاوه بر این، حتی پس از طی مراحل بازاریابی با سرعت مناسب اگر اقدام به صحبت طولانی با مخاطب کنیم، شانس خود برای موفقیت را از دست رفته خواهیم یافت. به یاد داشته باشید که در بازاریابی مدرن باید علاقه فرد برای اختصاص مقدار مشخصی از زمانش به برندتان را کسب کنید. این بدان معناست که تا پیش از مشاهده علائمی مبنی بر علاقه مندی مخاطب نباید با صحبت های بیهوده وی را دچار سردرد کرد.

اگرچه راه های فراوانی برای کسب رضایت و علاقه مخاطب ها وجود دارد، با این حال توصیه من شبیه سازی ملاقات در لینکدین به مانند فضای واقعی است. به این ترتیب تولید محتوای مناسب در لینکدین اهمیت پیدا می کند. نگارش متن های تخصصی در زمنیه کسب وکارتان از جمله گزینه های مطلوب در این مرحله محسوب می شود. به این ترتیب در صورت ارائه نظرات پیرامون پست تان با بازنشر آن از سوی دیگران جرقه مورد نیاز برای شروع بحث قابل مشاهده خواهد بود.

پیش از پایان بحث توصیه می کنم دیگر هرگز به تبلیغات دهه 80 بازنگردید. این مدل از بازاریابی را در همان دوره زمانی و میان خاطرات کودکی تان حفظ کنید. در عوض رویکردهای نوین و شخصی سازی شده باید مورد توجه قرار گیرد. تلاش برای برقرای ارتباط با مخاطب هدف به صورت یک به یک از جمله راهکارهای جایگزین بازاریابی توده ای دهه های گذشته است.

علاوه بر این باتوجه به حضور 500 میلیون کاربر از 200 کشور دنیا در لینکدین، مخاطب هدف مان در هر کسب وکاری به سهولت پیدا خواهد شد. در این میان کلید طلایی موفقیت برای بازاریابی سازنده در لینکدین تلاش برای جذب مخاطب به برندتان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی