سه شنبه, 12 دی 1396 - 13:57

بازاریاب چه کسی است؟

عموم مردم فكر می كنند كه بازاریاب كسی است كه به سراغ مغازه داران و صاحبان فروشگاه های مختلف می رود و سعی می كند محصولی به آنها بفروشد. این تفكر كاملا اشتباه است.

شرح شغل و وظایف بازاریاب در واقع هیچ ارتباطی با اقدامات بالا ندارد! هیچ بازاریابی برای فروش محصول خود به مشتریان مراجعه نمی كند.

مارکتر یا بازاریاب کیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

بازاریاب یا مارکتر به کسی گفته می شود که به دنبال روش هایی است تا برای محصول تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط شرکت بازار مناسب پیدا کند و با روش های مناسب پل ارتباطی مناسبی میان نیازمشتری (بازار هدف) و محصول (خدمات شرکت) ایجاد کند.

شاید بتوان اصلی ترین کار بازاریاب را کشف ارزش محصول/خدمات و پیدا کردن روش های ارتباطی بین بازار و ارزش تولیدی دانست.

بازاریاب ها به طور معمول افرادی هستند که علاوه بر دانش علمی زیاد و به روز، خلاقیت فراوانی دارند و سعی می کنند از خلاقیت خود برای پیدا کردن چنل ها و روش های ارتباطی تازه استفاده کنند.

یکی از اصلی ترین وظایف بازاریاب یا تیم بازاریابی شرکت را می توان تعیین استراتژی های مشخصی برای افزایش تأثیر برندتجاری و ایجاد ارزش های مورد نیاز در مشتریان دانست.

بازاریاب کسی است که به دنبال یک پاسخ (توجه، خرید، رأی، اعانه) از طرف دیگر است که به آن چشم اندازها می گویند. درصورتی که هر دو طرف در پی فروش چیزی به یکدیگر باشند هردوی آنها بازاریاب هستند.

طرف دیگر بازاریاب كسی است كه عواملی مانند طراحی محصول، طراحی خدمات پس از فروش، تبلیغات، پیشبرد فروش، تعیین قیمت ها، تعیین انواع تخفیفات، طراحی كانال های توزیع محصول و… را برعهده دارد.

یک بازاریاب افزون بر داشتن مهارت های ویزیتوری (معرفی کننده) و فروشندگی (ارائه کننده مستقیم محصول / خدمت محدود و دریافت کننده مستقیم و هم زمان بهای آن)، وظایف دیگری نیز دارد؛ از قبیل

1- توان بالای مذاکره های توجیهی، استدلالی، مشاوره ای و حتی مقابله ای.

2- تسلط بر مفاهیم و دانش های تخصصی و وابسته به بازاریابی.

3- توان جذب سفارش های بالا.

4- جذب و انتقال اطلاعات در مجرای مدیریت سیستم های اطلاعاتی (Marketing Information System) سازمانی.

5- ارائه مشاوره های بهره وری تولید به تصمیم گیران در سازمان.

6- مدیریت جزئی در روابط مشتریان.

7- شرکت در امور هماهنگ برندینگ سازمانی و ساختمان ذهنی مناسب در بازار.

8-شناسایی کدهای توزیعی مناسب.

9- تجسس اطلاعات

بنابراین، در می یابیم که وظایف بازاریاب در طبقه بندی ساختمان بازاریابی یک سازمان به چه صورتی است.

بازاریاب ها در بالا بردن تقاضا برای محصولات مهارت دارند، اما این برداشت محدودی است ازآنچه آنها انجام می دهند. درست همانطور که افراد شاغل در حوزه تولید و آمار مسئولیت مدیریت عرضه را بر عهده دارند، بازاریاب ها مسئول مدیریت تقاضا هستند. بازاریاب ها در پی آنند تا میزان، زمان بندی و ترکیب تقاضا را طوری تحت تأثیر قرار دهند تا اهداف سازمان را برآورده کنند. تقاضا می تواند به هشت حالت وجود داشته باشد:

- تقاضای منفی: مصرف کنندگان محصول را دوست ندارند و حتی ممکن است پول پرداخت کنند تا با محصول مواجه نشوند.

- تقاضای ناموجود: مصرف کنندگان ممکن است از وجود محصول بی خبر باشند یا علاقه ای به آن نداشته باشند.

- تقاضای نهفته: امکان دارد مصرف کنندگان نیاز زیادی به محصولی داشته باشند که محصولات موجود قادر به برآورده کردن این نیازها نباشند.

- تقاضای رو به کاهش: مصرف کنندگان کمتر محصول را خریداری می کنند یا اینکه اصلا دیگر خریداری نمی کنند.

- تقاضای نامنظم: خریدهایی که مصرف کننده انجام می دهند بر اساس فصل، ماه، هفته، روز یا حتی ساعت متغیر هستند.

- تقاضای کامل: مصرف کنندگان به صورت کافی همه محصولاتی را که در بازار ارائه شده است خریداری می کنند.

- تقاضای فراتر از کامل: تعداد مصرف کنندگانی که خواهان خرید محصول هستند بیش از تعداد محصول است.

- تقاضای ناسالم: مصرف کنندگان ممکن است مجذوب محصولاتی شوند که نتایج اجتماعی ناخوشایندی داشته باشند.

در هر یک از این موارد، بازاریاب ها (مارکترها) باید دلایل یک حالتی از تقاضا را شناسایی کنند و یک طرح عملیاتی را تعیین کنند تا تقاضا را به سوی یک حالت مطلوب تر سوق دهد.

ویزیتور کیست؟

یعنی کسی که در واقع یک کاتالوگ زنده و انسانی است. وظیفه او تنها و تنها معرفی محصول/ خدمت براساس مطالب از قبل تعیین شده و پرکردن فرم سفارش مشتری است.

فروشنده کیست؟

که مسئول فروش و یا تبادل پول و محصول/ خدمت میان سازمان و مشتری است. فروشنده کسی است که در مکانی مشخص، انواع محصولات/ خدمات سازمان خود را بر اساس اعلام درخواست های مشتری به او ارائه می کند و در قبال پرداخت آن، پول دریافت می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز