جمعه, 24 آذر 1396 - 17:47

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

استراتژی بازاریابی موفق، راه های کارآمدی را برای دستیابی به مشتریان ارائه می دهد و نهایتا موجب افزایش وفاداری خریداران به محصولات و خدمات می شود. برنامه بازاریابی با تمرکز بر فرصت ها موجب افزایش فروش شده و اثربخشی آن به گونه ای است که با استفاده از نقاط قوت شرکت، برندها قادر خواهند بود در رقابت بازار پیروز  شوند.

در واقع استراتژی بازاریابی با توجه به شناخت کامل از برند، کسب و کار، صنعت و مشتریان تنظیم و تدوین می شود و اگر به درستی مشخص شده باشد، بازاریابان و صاحبان کسب و کار می توانند با توجه به آن برنامه های بازاریابی خود را تنظیم کنند و مطمئن باشند که اجرای آنها تأثیر قابل توجهی بر عملکرد برند خواهد داشت.

 عناصر مهم و مرتبط در یک برنامه بازاریابی شامل موارد زیر است.

اهداف

عنصر اصلی در استراتژی بازاریابی موفق، داشتن اهدافی واقع بینانه است. یک هدف واقع بینانه، توضیح مشخصی است از آنچه می خواهید به وسیله برنامه بازاریابی خود به انجام برسانید. واضح است که هدف اصلی هر استراتژی بازاریابی دستیابی به مشتریان و کسب سود است، اما در کنار این موارد، نام و اعتبار شرکت شماست که باید توسعه پیدا کرده و در بازار هدف و به ویژه در ذهن مشتریان تان نقش ببندد و ارتقا یابد. برند و هویت شما، تعیین کننده نوع نگرش مشتریان، در مورد شرکت تان است. دیگر هدف مهم استراتژی بازاریابی شما ممکن است ارائه خدمات با کیفیت و مستمر به مشتریان باشد.

بازار هدف

شناسایی مشتریان بالفعل و بالقوه شما و درک نیازهای شان، عنصری کلیدی در تعیین استراتژی بازاریابی موفق محسوب می شود. با این اطلاعات می توانید بسیار مؤثرتر از سایر رقبا در بازار، خواسته های مشتریان را در نظر بگیرید و در تأمین آن بکوشید. البته کسب  وکار شما نمی تواند تمام نیازهای مربوط به تک تک اشخاص را شناسایی کند، بلکه باید بازار کسب  وکار خود را تجزیه و تحلیل کرده و تا جایی که ممکن است بر نیازهای اشخاص درون بازار هدف تمرکز کرد. اگر بر هدف تان متمرکز نشوید، زمان، انرژی و پول تان را هدر می ‎دهید.

تحلیل وضعیت سازمان (SWOT)

استراتژی بازاریابی موفق، نیازمند تحلیل و بررسی  (SWOT) درست و دقیق است. این ابزار برنامه ریزی، نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای کسب  وکار شما را تفکیک می کند. برای مثال اگر شرکت شما نامی شناخته  شده در بازار باشد، این موضوع یک نقطه «قوت» محسوب می شود و در غیر این صورت، گمنام بودن کسب  وکار شما نوعی «ضعف» برای کسب و کارتان خواهد بود. همچنین افزایش ناگهانی تقاضا در نقطه ای از بازار برای شما یک «فرصت» است و از طرف دیگر معمولا ورود رقبای جدید یک «تهدید» محسوب می شود.

تحلیل SWOT مشخص می کند برای رسیدن به هدف کسب و کار باید بر چه مواردی تمرکز کنیم تا آنها را تقویت کنیم، چه مواردی را باید اصلاح یا حذف کنیم و چه توانمندی هایی را باید به مجموعه خود اضافه کنیم. شاید این تحلیل به نظر آسان بیاید اما اگر درست انجام شود و تمام اطلاعات مورد نیاز را در خود بگنجاند، با مراجعه به آن قادر خواهید بود برنامه استراتژی بازاریابی خود را بهتر و کارآمدتر تدوین کنید.

پیام

در یک استراتژی بازاریابی موفق، پیام  شرکت باید واضح باشد و بتواند مشتریان را جذب کند. انتقال این پیام  بازاریابی باید به طور مستمر انجام شود تا کسب و کار شما را از بقیه متمایز کند. با این نوع پیام رسانی جایگاه منحصر به  فرد شرکت شما به عنوان کسب  وکاری شناخته می شود که نسبت به رقبا، خدمات و محصولات بهتری را با بیشترین کیفیت، در اختیار مشتریان خود می گذارد. هر پیام بازاریابی باید در مورد مزیت هایی باشد که محصولات یا خدمات شرکت می تواند به مشتریان خود ارائه دهد.

سعی کنید هدف اصلی کسب و کارتان را در پیام برندتان بگنجانید. پیام شما باید مرتبط و جذاب باشد تا در ذهن مشتریان بماند، همچنین سعی کنید در نمایش پیام برندتان خلاقیت به خرج دهید، حتی کمی هوشمندی در مکان و زمان انتشار پیام می تواند نتایج غیر قابل تصوری را برای شما به ارمغان آورد.

حتما در فرآیند نگارش و تدوین پیام برند از تحقیقات بازار استفاده کنید، به این صورت متوجه خواهید شد باید بر چه مواردی تأکید داشته باشید، با چه ادبیاتی پیام را بنویسید و در چه زمان و از چه کانال آن را به مشتریان هدف تان برسانید.

فعالیت ها

انجام تاکتیک های بازاریابی و کمپین های بازاریابی یکپارچه و هم راستا با سایر عناصر برنامه بازاریابی  (اهداف، بازار هدف و…) در موفقیت استراتژی بازاریابی نقش بسزایی دارد و به شما کمک می کند که محصولات و خدمات تان را بهتر به بازار هدف معرفی کنید. این فعالیت ها که معمولا بر اساس توانایی های شرکت و نیازهای بازار هدف پایه گذاری شده است، شامل تبلیغات، روابط عمومی، کمپین های یکپارچه اینترنتی، نمایشگاه ها، استفاده از رسانه های چاپی و… است.

برای تدوین کمپین بازاریابی باید به استراتژی های بازاریابی رجوع کنید تا متوجه شوید هدف از کمپین باید فروش باشد یا افزایش آگاهی از برند و یا مسائل دیگر. همچنین تحقیقات بازار مشخص می کند نیاز اصلی مخاطبان تان چیست و به این صورت می توانید در تعیین پیام برند و تدوین کمپین های تبلیغاتی هدفمند عمل کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

استراتژی بازاریابی، جزء اساسی در طرح کسب و کار و برنامه های بازاریابی محسوب می شود و می تواند به عنوان راهنمای عملکرد مورد استفاده قرار گیرد تا تمام تلاش های بازاریابی به یک جهت تجمیع شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی