چهارشنبه, 15 آذر 1396 - 15:15

آیا آماده رقابت در محیط های جدید بازاریابی هستید / روش های بازاریابی برای محیط های نوین

به طور معمول همه مقاله ها لزوم حضور و فعالیت در شبکه های مجازی به عنوان یکی از محیط های جدید بازاریابی را امری بدیهی تلقی می کنند. به این ترتیب همیشه با مقالاتی مواجه هستیم که از ابتدا شروع به ذکر نکاتی به عنوان راه های دستیابی به اهداف بازاریابی کرده است. همین امر سبب شده مارک شنکر به عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین در مقاله حاضر ابتدا دلایل اهمیت حضور در این فضا را مورد بررسی قرار دهد و سپس شگردهای طلایی برای موفقیت در بازاریابی آنلاین با تمرکز روی شبکه های اجتماعی را تحلیل کند.

پیش از هر صحبتی باید از خودمان این سوال را بپرسیم که چرا فضای مجازی؟ در عصری که نظریه های علمی روانشناسی روی اهمیت تعاملات انسانی تاکید دارد، هجوم به شبکه های اجتماعی به عنوان زمین بازاریابی عجیب به نظر می رسد. در این زمینه حتی نگاهی به آمار خیره کننده 2.5 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی نیز چنگی به دل نخواهد زد.

پاسخی که در اینجا روی آن تاکید دارم، تنوع بسیار زیاد کاربران در این محیط و امکان خلق محتوای واقع گرایانه است. در گام نخست باید پذیرفت که در هیچ محیط دیگری مانند شبکه های مجازی افرادی با ملیت های گوناگون در کنار هم قرار نمی گیرند. در این زمینه حتی شبکه های تلویزیونی جهانی نیز فاصله معناداری با اپ های مدرن دارند. مهم تر از این نکته، تفاوت فضای مجازی با آن چیزی است که معمولا مقابل روابط انسانی به تصویر کشیده می شود. جست وجویی ساده در میان اکانت های رسمی برندهای گوناگون به خوبی از خلاقیت شگرف گرداننده های این حساب ها حکایت دارد.

توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که شبکه های اجتماعی هیچ هزینه ای را از افراد بابت عضویت دریافت نمی کنند. به این ترتیب با کمترین هزینه (هزینه تولید محتوا) بیشترین کارایی را در زمینه جذب مشتریان، فروش بهتر و در نهایت کسب سود بیشتر تجربه خواهید کرد.

اگر تا به حال به این فضای بکر بازاریابی توجه نکرده اید یا حضور کمرنگی در آن دارید، گمان می کنم زمان حضوری قدرتمند فرا  رسیده باشد. با این فضا به عنوان محیط نوین بازاریابی و همچنین آن را بستری برای تعامل با مشتریان تان پس از فروش محصول تان قلمداد کنید. در اینجا به صفر تا صد حضور موفق در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت. بدیهی است که الگوی من در اینجا نحوه عملکرد اکانت های برتر و گردانندگان شان بوده است.

گام اول: برنامه

به عنوان نخستین حرکت باید برنامه منسجمی را برای خود طراحی کنید، در اینجا به معرفی یک برنامه سه مرحله ای خواهیم پرداخت. با این حال به یاد داشته باشید که در صورت نیاز می توانید به این برنامه شاخ وبرگ بیشتری نیز بدهید.

تعیین اهداف برنامه مهم ترین مرحله در پیگیری یک راهکار منسجم کسب وکاری است. بر همین اساس اهداف خود را میان مدت، واقع گرایانه و متناسب با امکانات موجود در نظر بگیرید. سپس باید نام مناسبی برای اکانت تان در نظر بگیرید. باید بدین نکته توجه داشت که نام حساب تان به راحتی قابل دسترسی و همچنین هماهنگ با کسب وکار و نام برندتان باشد. در مرحله پایانی هم توصیه من استفاده از یک جدول زمانی به منظور ارزیابی نتایج استراتژی بازاریابی تان است. به این ترتیب به راحتی در موارد موردنیاز قادر به تغییر استراتژی یا اصلاح برنامه تان خواهید بود.

پیش از رجوع به گام بعدی ذکر یک نکته در تهیه برنامه ضروری است و آن یافتن نمونه هایی برای الهام گیری در زمینه تولید محتواست. به این ترتیب بهترین راهکار رجوع به اکانت های رقبای تان در کسب وکار است. گاهی اوقات افراد به صفحات برندهایی با زمینه کاری متفاوت رفته و آنها را الگوی خود قرار می دهند. در این موارد باید توجه داشت که تفاوت در کسب وکار تاثیر بسیار برجسته ای در تهیه و تولید محتوای رسانه ای و اجتماعی دارد.

گام دوم: انتخاب پلتفرم

با توجه به اهدافی که در مرحله قبل انتخاب کرده اید، در اینجا نوبت به گزینش از میان شبکه های مختلف می رسد. شاید این نکته در نگاه نخست عجیب به نظر برسد. به هر حال اغلب افراد تصور می کنند حضور در شبکه های اجتماعی بیشتر با موفقیت بیشتر همراه است. در این مورد باید خاطرنشان کرد که هر شبکه  اجتماعی که به شهرت و کاربران بالا دست می یابد، ویژگی منحصر به فردی را توسعه داده است. بر همین اساس باید باتوجه به اهداف مان از میان آنها گزینه ای که بیشترین امکانات موردنیاز را در اختیارمان قرار می دهد، انتخاب کنیم.

-فیس بوک: محبوب ترین شبکه  اجتماعی دنیا با بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان گزینه جذابی برای هر کسب وکاری است. با این تعداد از کاربران اغلب برندها به فکر توسعه ارزش های خود در آن هستند. با این حال باید توجه داشت که کاربران در این شبکه بیشتر به دنبال برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان شان هستند و کمتر علاقه منسجمی به اکانت های تجاری یا حتی شخصیت های مشهور نشان می دهند. بر همین اساس شاید بهتر باشد به عنوان مدیرعامل یا صاحب کسب وکارتان در این فضا مشغول به فعالیت شوید تا کاربران بیشتری را جذب کنید.

-اینستاگرام: شبکه  مجازی مبتنی بر تصاویر و فیلم های کوتاه که از سال 2011 فعالیت خود را شروع کرده است. شاید باورش سخت باشد اما براساس پیش بینی ها تا سه سال آینده اینستاگرام در زمینه تعداد کاربر از فیس بوک جلو خواهد زد. اگر به دنبال فضایی برای به اشتراک گذاری نمای بیرونی برندتان هستید، اینستاگرام این فرصت را به شما می دهد که در فضایی مناسب به طور آزادانه با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و در رقابت با سایر برندها به دنبال افزایش فالوئرهای تان باشید.

-لینکدین: اگر به دنبال فعالیت کاملا حرفه ای هستید، این شبکه بهترین فضاست. البته باید توجه داشت که در این محیط با نزدیک به 500 میلیون کاربر متخصص در زمینه های گوناگون مواجه هستید. بر همین اساس دیگر نیازی به خرج هزینه برای تولید محتوا نیست. پیام تان را به صریح ترین شکل ممکن در این شبکه اعلام کنید.

-یوتیوب: بهترین محل برای فعالیت کسب وکارهایی که علاقه مند به بارگذاری ویدئوهای طولانی هستند. در این شبکه مهم ترین چیز توانایی شما در خلق ویدئوهای چشم نواز و جذاب است. به کارگیری شخصیت های مشهور جهت ساخت کلیپ های جذاب شیوه ای است که هنوز هم در یوتیوب قابل اجراست.

-اسنپ چت: اگر قادر به تولید محتواهای کوتاه مدت به طور مداوم هستید، استفاده از شبکه ای که پست هایش در عرض 24 ساعت محو می شوند، گزینه مطلوبی به نظر می رسد. باید توجه داشت که در اسنپ چت خبری از ثبات نیست و از همه مهم تر بیشتر مورد علاقه نسل جوان بین 17 تا 23 سال است.

گام سوم: شناخت مخاطب هدف

شناسایی مخاطب هدف هم در تحلیل بازاریابی آنلاین و هم در تهیه محتوا نقشی اساسی دارد. بدون در اختیار داشتن اطلاعات هیچ کس قادر به طراحی برنامه ای برای تعامل با کاربران نخواهد بود. اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، محل زندگی، درآمد متوسط، علاقه مندی ها و سبک زندگی از جمله نیازمندی های شما در راستای شناسایی مخاطب هدف است.

این مرحله وقت گیرترین گام مورد بحث در این مقاله است. اگر در این مرحله اندکی حوصله به خرج دهید، سایر مراحل به هدف نهایی که کسب سود بیشتر است نزدیک تر و جذاب تر خواهد بود. همچنین اگر فرصت کافی به منظور تهیه اطلاعات موردنظر را ندارید، کمک گیری از یک آژانس بازاریابی معقول به نظر می رسد، اگرچه شاید لزوما کیفیت گردآوری شخصی را نداشته باشد.

گام چهارم: ارزیابی مداوم عملکرد

به عنوان گام پایانی، ارزیابی عملکرد بازاریابی تان در فواصل زمانی معین اهمیت ویژه ای دارد. به این ترتیب توصیه من بررسی وضعیت تان در شبکه های اجتماعی در هر دو هفته است. مهم ترین بحث در این میان انتخاب معیار داوری عملکرد است. اگر بخواهیم براساس میزان افزایش فالوئرها همه چیز را ارزیابی کنیم، آنگاه به همان ویروسی مبتلا می شویم که در ابتدای مقاله مورد بررسی قرار گرفت: فعالیت مکانیکی در فضای انسانی.

بر همین اساس استفاده از معیارهای ترکیبی نظیر افزایش یا کاهش فالوئرها و تحلیل بازخورد محتوای رسانه ای تان نتیجه منطقی تری در اصلاح یا ادامه خط مشی موجود خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز