شنبه, 11 آذر 1396 - 16:15

کاهش فروش و تخفیف در بحران اقتصادی

تناقض قیمت گذاری، یکی از بزرگ ترین دام هایی است که مدیریت در وضعیت اقتصادی بهینه ناچار به گذر و حل آن است، اما وقتی اقتصاد افول می کند و فروش کاهش می یابد، ممکن است قیمت گذاری به یکی از بدترین کابوس های مدیریت بدل شود.

به گزارش هورموند، تحقیق موردی درباره  استارباکس نشان می دهد که در نوامبر ۲۰۰۸، سودآوری سه ماهه  سوم این شرکت ۹۷درصد کاهش یافت، درحالی که مک دونالد در همان زمان راهی برای پیشرفت پیدا کرد. مک دونالد گزارش می کند که فروشش طی یک سال در اکتبر ۲۰۰۸، افزایشی معادل ۲/۸ درصد را نشان داده است.

به گزارش هورموند، چگونه است که مک دونالد به قله  موفقیت می رسد، اما استارباکس به طور سینه خیز می رود؟ علت اصلی ممکن است این باشد که استارباکس در شرایط سخت اقتصادی، هیچ چیزی بیش از آنچه تا پیش  از این عرضه می کرده، به بازار مصرف پیشنهاد نداده است، اما مک دونالد، درست زمانی که مشتریان نیاز پیدا کرده بودند، خط کاملا جدیدی از پیشنهادهای ویژه مرکب از قیمت های پایین تر و مقادیر کوچک تر ارائه کرد که همه با نام های تجاری کاملا جدید و به منظور ارتقای ارزش جدید برای مشتریان انجام شده بودند.

مورد دیگری که بر ضعف و پریشانی استارباکس می افزود، زنجیره  عرضه  همبرگر در همه جا است که حمله  مستقیمی به استارباکس محسوب می شد. در ۲۰۰۹، مک دونالد تصمیم گرفت به ۱۴هزار رستورانش در آمریکا مجوز افزودن کافی شاپ هایی به سبک استارباکس بدهد که تا آن زمان بزرگ ترین تنوعی بود که شرکتی در محصولاتش ایجاد می کرد.

در سال گذشته، طبق گزارش کانسیومر ریپورتز، قهوه  فیلتر شده  مک دونالد را بهتر از محصول مشابه استارباکس ارزیابی کرد. با کندشدن کسب وکار قهوه  استارباکس، این شرکت به عرضه  ساندویچ گرم برای صبحانه و افزودن محرک هایی رو آورد و در برخی فروشگاه ها دریچه  فروش به اتومبیل ها را باز کرد تا با راهبرد «اگر نمی توانی غلبه کنی، به خودشان ملحق شو» با آنها به مبارزه بپردازد.

مسئله این است که اگر شرکت ها به جای ادامه  روند قبلی به چرخش به سوی «تثبیت های سریع» و افزودن ارزش اقدام کنند، به یقین شکست خواهند خورد. همزمان شرکت باید به فکر حفظ نام تجاری اش در مسیر موفقیت ماندگار قهوه های اولیه باشد. به طور مثال ونتی لاته استارباکس که فراپاچینو موکای بزرگ است، نباید مثل بقیه  قهوه های معمولی استارباکس به هیچ علتی، در شرایط خوب یا بد اقتصادی، تخفیف داشته باشد.

تخفیف، صدماتی نیز به سودآوری وارد می کند. هر شرکتی، نه تنها با تخفیف ۱۰ درصدی، نیازمند ۵۰درصد فروش بیشتر است تا سطح سودآوری اش را در همان حد سابق حفظ کند. هزینه ها نیز در بازی «تخفیف» افزایش می یابند، بنابراین شرکت ها به معنی واقعی کلمه باید خارج از روال دادوستد خود به بازار تخفیف بدهند.

باید به جای کاهش بیش ازحد جریان نقدینگی، در جهت ایجاد ارزش افزوده برخی چیزهایی را که به سودتان نیست رها کنید. کار درست را انجام بدهید، این کار باعث می شود تجربه  مشتری هم از معامله و هم از شرکت تان خوشایند شود. تجربه  خوشایند، کلید تکرار خرید مشتری است که آن هم به جای خود کلید دستیابی به شرکتی کاملا سودآور در تمام شرایط است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز