شنبه, 18 شهریور 1396 - 17:07

مارکترها چه چیزهایی را بازاریابی می کنند؟

مارکترها ۱۰گونه اصلی از اقلام را بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) می کنند؛ کالاها، خدمات، رخدادها، تجارب، اشخاص، اماکن، املاک، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها. به گزارش هورموند، مروری اجمالی بر این موارد خواهیم داشت.

- کالاها: کالاهایی که جنبه عینی و فیزیکی دارند بخش اعظمی از تولیدات و فعالیت های بازاریابی کشورها را به خود اختصاص می دهند. هرساله شرکت های آمریکایی میلیاردها محصول غذایی تازه، کنسرو شده، کیسه ای و یخ زده را عرضه می کنند. آنها همچنین میلیون ها خودرو، یخچال، تلویزیون، ماشین آلات و سایر شالوده های اقتصاد مدرن را نیز عرضه می کنند.

- خدمات: با رشد اقتصادهای گوناگون، حجم رو به رشدی از فعالیت های آنها معطوف به تولید خدمات می شود. امروزه اقتصاد آمریکا ۳۰ الی۷۰ ترکیب از خدمات به کالا را تولید می کند. این خدمات شامل خطوط هوایی، هتل ها، شرکت های اجاره خودرو، آرایشگری شاغلان بخش تعمیرات و نگهداری و حسابداران، بانکدارها، وکلا، مهندسان، پزشکان، برنامه ریزان نرم افزار و مشاوران مدیریت است. بسیاری از این اقلام که جهت عرضه ارائه می شوند ترکیبی از کالاها و خدمات هستند همچون یک وعده غذایی غذای فوری.

- رخدادها: بازاریاب ها رخدادهای زمان محور را نیز ترویج می دهند. همچون نمایشگاه های صنفی، اجراهای هنری و مراسم های سالگرد تأسیس شرکت ها. رخدادهای ورزشی جهانی همچون مسابقات المپیک و جام جهانی فوتبال به شکل وسیعی برای شرکت ها و هواداران تبلیغ می شوند.

- تجارب: یک شرکت می تواند با هماهنگ سازی خدمات و کالاها، تجارب خود را خلق، صحنه پردازی و بازاریابی کند. شهر عجایب والت دیزنی ورلد به مشتریان خود این امکان را می دهد تا از یک شهر خیالی، یک کشتی دزدان دریایی یا خانه ارواح دیدن کنند. همچنین این بازار نیز برای تجارب سفارشی همچون هفته ای در کمپ بیس بال به همراه بازیکنان بزرگ سابق این رشته، کمپ چهار روزه موسیقی راک یا صعود به قله اورست وجود دارد.

- اشخاص: هنرمندان سینما، موسیقی دان ها، مدیران ارشد اجرایی شرکت ها، وکلای برجسته و دست اندرکاران امور مالی و سایر افراد دارای مشاغل مختلف همه و همه از کمک های بازاریاب های شناخته شده بهره می برند. برخی از این افراد کارهای بسیار حرفه ای بازاریابی در کارنامه خود دارند همچون دوید بکهام.

- اماکن: شهرها، ایالات، نواحی و تمام ملت ها تلاش می کنند توریست ها، ساکنان، کارخانه ها و دفاتر مرکزی شرکت ها را به سمت خود جلب کنند. بازاریاب های اماکن شامل موارد زیر می شوند: متخصصان توسعه اقتصادی، دلالان مسکن، بانک های تجاری، بنیادهای تجارت های محلی و آژانس های تبلیغاتی و روابط عمومی. کنوانسیون شهر لاس وگاس آمریکا توانست با بهره گیری از شعار تبلیغاتی خود به نام «آنچه در این شهر روی می دهد، همین جا می ماند» که لاس وگاس را  «محل بازی افراد بزرگ سال» معرفی می کرد برای خود موفقیت کسب کند.

بااین وجود، به خاطر رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ از تعدادی شرکت کنندگان این کنوانسیون کاسته شد. مسئولان که دغدغه ناهماهنگ بودن شهرت تند آن را داشتند، با اختصاص یک صفحه از مجله بیزینس ویک در تلاش برآمدند تا نشان دهند که از عهده برگزاری مراسم های تجاری جدی برمی آیند.

- دارایی ها: دارایی ها حقوق معنوی به حساب می آیند که یا مربوط به مالکیت یک دارایی حقیقی است (ملک) یا دارایی مالی (اوراق قرضه و سهام). این دارایی ها خریدوفروش می شوند و این تبادلات مستلزم بازاریابی است. کارگزاران املاک برای مالکان فروشندگان ملک کار می کنند یا اینکه املاک تجاری یا مسکونی را خریدوفروش می کنند. شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها، اوراق قرضه را جهت فروش هم به سرمایه گذاران سازمان و هم فردی عرضه می کنند.

- سازمان ها: سازمان ها سعی می کنند تصویری مطلوب، محکم و منحصربه فرد از خود در اذهان عامه مردمی که مورد هدف آنهاست ایجاد کنند. در انگلستان، برنامه بازاریابی تسکو به نام «تک تک کمک های کوچک» مبین توجه بازاریاب مواد غذایی به جزییات همه کارهایی است که در درون فروشگاه، جامعه و محیط انجام می دهد. این فعالیت تبلیغاتی باعث شده است تسکو به رتبه اول در بین سوپرمارکت های زنجیره ای انگلستان دست یابد.  

- اطلاعات: تولید، بسته بندی و توزیع اطلاعات جزو صنایع اصلی به حساب می آیند. اطلاعات اساسا آن چیزی است که کتب، مدارس و دانشگاه ها تولید، بازاریابی و توزیع می کنند و برای این کار از والدین، دانشجویان اجتماع قیمت آنها را دریافت می کنند. مدیر اجرایی اسبق شرکت زیمنس مدیکال سولوشتزیواس ای، تام مک کاسلند، می گوید  «محصولات ما لزوما دستگاه های اکس ری ام آر ای نیستند، بلکه اطلاعات هستند. فعالیت تجاری ما در حقیقت فناوری اطلاعات بهداشت و درمان است؛ در حقیقت محصول نهایی ما یک پرونده الکترونیکی سوابق بیمار است: اطلاعات مربوط به تست های آزمایشگاهی، آسیب شناسی و داروها.»

- ایده ها: هر آنچه برای عرضه به بازار ارائه می شود دربرگیرنده یک ایده ساده است. چارلز روسون از شرکت رولون ابراز می دارد «ما در کارخانه موارد آرایشی تولید می کنیم و در داروخانه امید را به مشتری خود می فروشیم.» محصولات و خدمات سکوهایی هستند که از طریق آنها می توان ایده یا سود را عرضه کرد. بازاریاب های اجتماعی مشغول ترویج ایده هایی چون «دوستان به یکدیگر اجازه نمی دهند که هنگام مستی رانندگی کنند» و  «خیلی بد است که ذهنی را به هدر دهیم» هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز