جمعه, 20 مرداد 1396 - 16:40

راهکارهای تشکیل دپارتمان بازاریابی قوی

با توجه به نقش مهم استراتژی ها و برنامه های بازاریابی در معرفی و فروش محصولات و خدمات، تشکیل یک تیم قوی بازاریابی از نخستین اولویت های هر کسب وکار است.

به گزارش زومیت به نقل از ENTREPRENEUR یکی از اصلی ترین عناصر توسعه یک کسب و کار، ترکیب خوب بازاریابی رسانه ای است. شما اگر بهترین خدمات و محصولات را هم تولید کنید، تا وقتی برای آن تبلیغات نکنید، کسی از وجود آنها باخبر نمی شود.

طبق تحقیقاتی که توسط موسسه Infusionsoft انجام شده، ۴۷درصد از کسب وکارهای کوچک، اقدامات بازاریابی خود را در همان محل شرکت انجام می دهند و این نشانگر آن است که ما در مرحله ای از تاریخ هستیم که بازاریابی، تغییرات شگفتی را در دنیای تجارت به وجود می آورد. با همه پیشرفت های سریع و به روزرسانی های مداوم این حرفه، صاحبان کسب وکار باید با همه امکانات موجود خود تلاش کنند تا عملیات بازاریابی مناسب و موجهی داشته باشند.

در ادامه مطلب، ما به سه نکته اشاره می کنیم که می تواند با ساخت یک دپارتمان بازاریابی خوب، به پیشرفت برند شما کمک کند.

به خودتان آموزش دهید

اغلب کارآفرینان خودشان را به چشم انسان هایی می بینند که فقط موظفند ایده های خوبی ارائه دهند. مسلما همه انسان ها بازاریاب های زیرک و بافراستی نیستند، اما این روزها مالکان کسب وکار باید درک موثری از محتوای جاری و استراتژی های صنعت خود داشته باشند، چراکه این محتوا و مفاهیم نقش بسیار مهمی در توسعه پیام رسانی شرکت به مشتریان ایفا می کنند.

 شما چقدر از راهبردها و تکنیک های سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی با ایمیل، بازاریابی تلفن های همراه و نظیر آن اطلاع دارید؟ آیا می دانید چگونه باید از این گزینه ها در صنعت خود استفاده کنید؟

اعضای تیم شما ممکن است این روش ها را بشناسند و در آنها مهارت داشته باشند، ولی آنها هر چقدر باهوش باشند، باز هم شما نمی توانید با چشمان بسته پیشنهاد های شان را بپذیرید. به علاوه، شما رهبر هستید! بنابراین همانطور که برای راه اندازی کسب وکار خود وقت و انرژی گذاشته اید، باید بدانید که یادگیری مبانی بازاریابی دیجیتال، یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که روی خودتان انجام می دهید.

به منظور رسیدن به این هدف، می توانید در یکی از دوره های آنلاین بازاریابی (که تعدادشان کم نیست) شرکت کنید تا آموزش راحت تری داشته باشید. این دوره ها تکنیک های سئو، رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و دیگر مبانی اصلی بازاریابی را آموزش می دهند و کارشناسان متبحری دارند که شما را در هر مرحله یاری می کنند. به علاوه در این دوره ها با ابزارها و نرم افزارهای بازاریابی آشنا می شوید.

در نهایت شما بالاترین مسئول در کسب وکار خود هستید. هنگامی  که اعضای تیم بازاریابی شما ایده ها و برنامه های خود را مطرح می کنند، شما باید تمام جوانب استراتژی آنها را در نظر بگیرید و ریسک ها و نتایج احتمالی هر یک را ارزیابی کنید.

متخصصانی را استخدام کنید که در چند زمینه مهارت داشته باشند

طبیعت بازاریابی، به تنوع و تطبیق پذیری نیاز دارد. درست است که شما متخصصان مربوط به هر زمینه خاص را استخدام می کنید، ولی مطمئناً نمی خواهید آنها را محدود کنید. به  عنوان  مثال، ممکن است شما در پی استخدام یک نویسنده- رونوشت نگار  (Copyrighter) باشید. بهتر است این فرد در زمینه ارتباطات مشتری هم تجربیاتی داشته باشد. به  این  ترتیب او می تواند به طور مستقیم با هر سوال یا درخواست مشتریان در ارتباط باشد و نکات لازم را در محتوای خود لحاظ کند.

در حالت دیگر ممکن است شما به یک طراح یا تحلیلگر داده نیاز داشته باشید که در عین  حال بتواند به بهبود روند فرآیندهای بهینه سازی شرکت شما کمک کند.

استخدام کارمندانی که چندین مهارت دارند، فواید بسیاری دارد. به  عنوان  مثال هزینه منابع نیروی انسانی شما را متعادل نگه می دارد، چراکه شما با یک کسب وکار کوچک نمی توانید در هر زمینه ای متخصصی منحصربه فرد را استخدام کنید. به علاوه مخاطبان شما بدون اینکه بین بخش های مختلف سرگردان بمانند، سریع تر به درخواست های خود می رسند.

بازاریابی به عنوان یک سیستم کل، تک بعدی نیست و عوامل اجرایی آن هم نباید تئوریسین هایی تک بعدی باشند.

در سیستم های نرم افزاری قابل اعتماد سرمایه گذاری کنید

در سال ۲۰۱۷، ترکیب همکاری های شرکتی و نرم افزارهای مدیریت وظایف با گردش کار و بهبود فرآیند، مسئله پیچیده ای نیست. دلیل آن  هم مشخص است: هزینه ارتباطات ضعیف، آسیب جدی فروش شما است. خوشبختانه بسیاری از شرکت ها راه درست خود را پیدا کرده اند. طبق مطالعات اخیر موسسه PMI، خسارت های مالی ناشی از ناآگاهی، بی اطلاعی و برداشت نادرست از وظایف کاری، نسبت به سال گذشته ۲۰درصد کاهش  یافته است.

اهمیت این مسئله را با توجه به لزوم کار تیمی بهتر متوجه می شویم. یک بخش بازاریابی موثر، به هر دو مورد نیاز دارد. هرچه زودتر یک سیستم نرم افزاری باکیفیت در شرکت خود راه اندازی کنید، در بلندمدت تلاش های شما بهتر نتیجه خواهند داد.

پس نرم افزاری را که دپارتمان شما به آن نیاز دارد پیدا کنید و از هزینه کردن بابت آن نترسید. در حال حاضر نرم افزارهای مبتنی بر فضاهای ابری هم گسترش بیشتری یافته اند که برخی از آنها مخصوص کسب وکارهای کوچک طراحی  شده اند  مثل (Brown Boot Works)؛ این نرم افزارها نه تنها گزارش پیشرفت شما را به طور دقیق برآورد می کنند، بلکه امکان مدیریت بودجه روزانه را به ارز همه کشورها فراهم می کنند.

کلید هر عملیات تجاری موفقیت آمیز، داشتن بینشی کامل در هر اجرا است. تحقیقات PMI می گویند وقتی شما یک سیستم نرم افزاری جامع را در بخش بازاریابی خود توسعه دهید، احتمال پیشرفت تان ۲.۵ برابر می شود.

بازخوردهای مکرر را تشویق کنید

یک بخش بازاریابی باید به طور مداوم به دنبال راه هایی برای بهبود وضع موجود باشد. بهترین روشی که برای رسیدن به این هدف پیش روی مالکان کسب وکار است، این است که از منابع اصلی مستقیما بازخورد بگیرند.

سخت ترین بخش این پروسه ممکن است این باشد که از کارمندان تان بخواهید صادقانه نظر بدهند، چراکه برخی از آنها ممکن است از این بترسند که با بیان واقعیت، شغل خود را از دست بدهند. به همین دلیل بهتر است به صورت ناشناس، نظر آنها را جویا شوید.

می توانید از روش ها، ابزارها یا نرم افزارهای نظرخواهی استفاده کنید که بدون اینکه هویت کارکنان تان را به شما اطلاع بدهند، مهم ترین سوالات مربوط به بخش های مختلف اداری را از آنها می پرسند و نتایج را جمع آوری می کنند. هرچه کارمندان تان پاسخ هایی دقیق تر و با جزییات به شما بدهند، راحت تر می توانید راه عبور از تنگناها را پیدا کنید. به دنبال الگوهایی باشید که شما را در رفع موانع موجود بر سر راه اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تان، یاری کنند.

یک کسب وکار عالی، بدون یک تیم بازاریابی فوق العاده هرگز به موفقیت نمی رسد. اجرای درست استراتژی های بازاریابی محصولات و خدمات شما را به مرحله بعد و سطح بالاتر می رساند. شما به عنوان مالک و بالاترین مسئول کسب وکار، باید تمام منابعی را که اعضای تیم تان برای موفقیت نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهید. با استفاده از نکات ذکرشده می توانید عملیات بازاریابی شرکت تان را به مسیر درست هدایت کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز