دوشنبه, 16 اسفند 1395 - 09:30

محصول جدید نان دکتر سبوس زیر ذره بین «فرصت امروز» / نانی که به فکر سلامت شماست

نان یکی از قدیمی ترین غذا های بشر است که قسمت عمده ای از انرژی، پروتیین و مواد معدنی شامل کلسیم و برخی ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. با صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی، بیماری های گوارشی هم بالطبع افزایش پیدا کرد، به طوری که امروزه کمتر کسی را می توان یافت درد و سوزش معده یا نفخ روده را تجربه نکرده باشد.

استفاده از غذا های فست فودی و آماده از یک سو و از سوی دیگرکاهش استفاده از فیبر های گیاهی در رژیم غذایی و بالا رفتن استرس زندگی شهر نشینی در بروز این عوارض می تواند نقش داشته باشد. در سال های اخیر باتوجه به تبلیغات رسانه ای و افزایش عرضه کنندگان، محصولات سنتی درتغییر ذائقه مردم نسبت به استفاده از محصولات ارگانیک و فرا سودمند در حال نقش آفرینی هستند. مصرف نان سبوس دار در درمان ناراحتی گوارشی یبوست، کم خونی، پوکی استخوان توسط پزشکان تغذیه موثر است.

امروزه با کاهش سن ابتلا به عوارض بیمار های گوارشی، استفاده از این محصول در سطح ملی توصیه می     شود؛ محصول جدید نان دکتر سبوس به این منظور وارد بازار شده است. برای ارزیابی آن با حسن کشاورز، مشاور بازاریابی و فروش و محمد حسین مروت پور، قائم مقام مدیر عامل پارسیان آنزیم ایرانیان گفت وگو کرده ایم.

کیفیت بیشتر= اعتماد بیشتر

حسن کشاورز، مشاور بازاریابی و فروش در مورد ارزیابی خود از این محصول جدید و جایگاهش در بازار می گوید: تولید محصول نان عشایر و نان روستا تحت برند دکتر سبوس (به عنوان یک ساب برند نان آوران)، در بسته های 200گرمی و 600گرمی در راستای استراتژی توسعه سبد محصولات شرکت نان آوران قرار گرفته است.

استفاده از تکنولوژی خمیر ترش و سبوس فرآوری شده گندم و جو و حذف جوش شیرین و جوهر نان توانسته نان دکتر سبوس را نانی با عطر و طعم و البته خواص ویژه کند. انتخاب نام های روستا و عشایر تداعی کننده رنگ و بوی نان های سنتی روستایی بوده، (بدون افزوده شیمیایی) و مصرف کننده انتظارات خود را بر همین اساس تعریف می کند.

هر چقدر کیفیت محصول به ذهنیت مصرف کننده نزدیک تر باشد اعتماد بیشتری بین هویت بصری برند و هویت مفهومی در نزد مصرف کننده ایجاد می کند،بنابراین تعریف اسلوگان برای برند دکتر سبوس با روایت داستانی می تواند در باورپذیری این محصول در تبلیغات نقش موثری داشته باشد.

از طرفی انتخاب دو اسم متفاوت برای یک محصول با عملکرد یکسان می تواند این ابهام را در انتخاب خرید برای مصرف کننده ایجاد کند که دقیقا تفاوت قابل ملموس برای نان روستا و نان عشایر چیست؟ یکی از دلایل سهم سرانه کم نان های صنعتی در جامعه مصرفی، در برند هایی از قبیل نان سحر، سه نان، نان آوران را می توان به نوع سیاست پوزیشن برند در سگمنت بازار توزیع جست وجو کرد.

تولید و عرضه نان های صنعتی و فانتزی (نان ساندویچی – رژیمی – نان جو ) قشر مرفه جامعه را هدف خود قرار داده است، از طرفی به علت محدود بودن عرضه محصول در سوپر مارکت ها و توزیع کم محصول، تصور عامه مردم همچنان به عنوان یک نان فانتزی برای نان های صنعتی باقی مانده است.

محصول فانتزی در سبد خرید

کشاورز درخصوص مزیت رقابتی این نان می گوید: از آنجا که تخمیر این نان به طور کامل صورت می گیرد، ریزمغذی های آهن، کلسیم و ویتامین های گروه «B» موجود در آن به راحتی جذب سیستم گوارش می شود. همچنین در رژیم غذایی افرادی که ناراحتی های معده یا روده دارند این نوع نان مورد استفاده قرارمی گیرد.

اما محصول نان صنعتی همچنان به عنوان محصول فانتزی در سبد خرید مصرف کننده در نظر گرفته می شود که می توان با تبلیغات موثر و توزیع گسترده محصول اعتمادزایی مصرف کننده را افزایش داد. با تعیین قیمت حمایتی در ترغیب مصرف کنندگان به مصرف این نوع نان سهم سرانه را می توان افزایش داد. نقش ارگان های موثر در حوزه سلامت جامعه را می توان بسیار موثر تر از شرایط فعلی تعریف کرد.
 
گام برداشتن در جهت افزایش سطح سلامت جامعه

او در پاسخ به این سوال که جامعه هدف آن چه افرادی هستند، ادامه می دهد: جامعه هدف در حوزه سلامتی دربرگیرنده طیف گسترده ای از مصرف کنندگان شامل محدوه سنی کودکی تا کهنسالگی را در نظر می توان گرفت.

بازار آماده و در دسترس برای این محصول با توجه به اهمیت شاخص سلامت و هزینه کردن برای این شاخص در قشر پردرآمد و متوسط به بالای جامعه در نظر گرفته می شود و میانگین بالایی از مصرف کنندگان رغبت خوبی نسبت به این محصولات مشروط به دسترس پذیری از خود نشان داده اند، در صورتی که دولت بتواند یارانه ای به تولید کننده در جهت رقابتی کردن قیمت نان با بقیه نان های پرمصرف (لواش و سنگک و بربری) اختصاص دهد، می تواند در بالا رفتن سطح سلامت جامعه گام خوبی را بردارد و مزیت رقابتی محصول در تکنولوژی مورد استفاده به شرط ایجاد تفاوت در مزه و همچنین خواص آن در اعتماد مصرف کننده موثر واقع شود.

ترغیب مصرف کننده

او در مورد کانال های ترویج ادامه می دهد: تولید محتوای مناسب جهت کانال های ترویج این محصول در شبکه های اجتماعی با حوزه سلامت، خانه داری، تغذیه، در رسانه ملی، شبکه های مجازی، برنامه های پرطرفدار مثل برنامه دستپخت می توان اشاره کرد.

همچنین استفاده از فضای تبلیغاتی در مطب پزشکان متخصص گوارش و تغذیه همراه با حضور موثر در تبلیغات محیطی به عنوان آگاهی دادن و ترغیب مصرف کننده بسیار مهم است (نقش گروه های مرجع جامعه به مصرف این نان)، حضور در ویترین فروشگاهای بزرگ کشور از قبیل (کورش، رفاه، اتکا، هایپراستار و...) می تواند افزایش سطح دستیابی مخاطبان را افزایش دهد و جذب نمایندگان توزیع در شهرستان های کوچک در توسعه بازار موثر است.

از طرفی عقد قرارداد های همکاری مشترک با فروشگاه های اختصاصی برند های مواد غذایی مثل فروشگاه کلانا، فروشگاه سلامت (شرکت صنایع شیر ایران) و فروشگاه سون الون (شرکت کاله) در هم افزایی توزیع کمک شایانی به ارتقای برند می کند.

کاهش سطح قیمت رقابتی

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از استراتژی قیمت گذاری این محصول چیست، می گوید: رقبای مستقیم این محصول با پخت نان های سبوس دار توسط نانوایی های سنتی پز و خانگی و عرضه آن به مغازه داران و مصرف کنندگان و همچنین سایر برند های تولید کننده نان های صنعتی و غیر صنعتی (نان های غیر سبوس دار) می توانند در تعیین استراتژی قیمت گذاری این محصول موثر باشند، بنابراین شرکت مذکور می تواند دارای دو سیاست قیمت گذاری برای این محصول باشد؛ یکی بسته بندی متفاوت برای قشر های متوسط و کم درآمد و دیگری بسته بندی برای قشر های مرفه و متوسط به بالای جامعه.

اضافه شدن هزینه بسته بندی و سایر هزینه های سربار به این محصول باعث کاهش جذابیت خرید توسط مصرف کننده باوجود مطلوب بودن این محصول می     شود. بنابراین در صورتی که عرضه گسترده محصول به عنوان استراتژی اصلی شرکت در نظر گرفته شده باشد، افزایش عرضه محصول باید به همراه کاهش سطح قیمت رقابتی این محصول در نظر گرفته شود تا بتواند علاوه بر سهم گیری از بازار سایر نان های صنعتی، نسبت به رقبای سنتی پز هم مقبولیت و کشش خرید ایجاد کند، اما در صورتی که بیشتر قشر مرفه جامعه مدنظر باشد، برای متمایز سازی محصول لزومی به کاهش قیمت نسبت به سایر محصولات مشابه نیست و می توان این تفاوت قیمتی را هزینه تبلیغات و بسته بندی شکیل تر محصول کرد.

افزایش سهم بازار

کشاورز در انتها میزان استقبال را مطلوب شمرده و می افزاید: با توجه به عرضه جدید محصول به بازار و همچنین محدود بودن میزان آن، قاعدتا برای ارزیابی میزان استقبال مصرف کنندگان باید جامعه آماری قابل قبولی را تعریف کرد. همچنین به دوره فروش محصول در کانال های عرضه و میزان برگشتی محصول به علت اتمام تاریخ انقضا توجه داشت.

عوامل تاثیر گذار در افزایش میزان استقبال مصرف کنندگان در صورتی که ایجاد تمایز مطرح شده محصولات با برند دکتر سبوس، دارای ارزش ستانده بیشتری نسبت به داده از دیدگاه مشتری داشته باشد می توان به افزایش سهم بازار محصول امیدوار بود. برخی پیشنهادات برای این توسعه محصول جدید« نان روستا و نان عشایر» با برند دکتر سبوس در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- انتخاب یک نام مشترک برای نان سبوس دار با برند دکتر سبوس، به طوری که برای مصرف کننده قابل فهم و تداعی کننده هویت کلامی،هویت مفهومی و هویت بصری برند باشد.

2- استفاده از یک المان بصری مشترک جهت تشخیص این نان به عنوان نان سبوس دار (زن روستایی در حال پخت از تنور).

3- استفاده از پلتفرم های آموزشی در سایت نان آوران جهت آشنایی با روش تهیه یا مراحل پخت و ذکر داستانی روایت برند از تولید محصول و ذکر مزیت های آن نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار.

4- استفاده از رسانه های تصویری، شنیداری، متنی در شبکه های آموزش، سلامت، آشپزی، خانه داری، تغذیه با روایت داستانی از برند و محصول.

5- ویزیت علمی فروشگاه های زنجیره ای (سمپلینگ به همراه فرآورده های سنتی) در افزایش کشش پذیری محصول در سطح عرضه (فروش در نقطه داغ).

6- افزایش سطح دسترسی آسان مصرف کننده به محصول در سطح کانال های توزیع از قبیل فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، غــذاخـــوری هـــا و عرضه کنندگان محصولات سنتی لبنی و غیر لبنی.

ارتباط میان واحدهای مختلف

در ادامه محمد حسین مروت پور، قائم مقام مدیر عامل پارسیان آنزیم ایرانیان در مورد این محصول جدید به «فرصت امروز» می گوید: این محصول ماحصل ارتباط صحیح بین واحد R & D (تحقیق و توسعه)، بازار و دانشگاه است. جامعه ایران دچار کم خونی است که این موضوع سالانه میلیاردها تومان هزینه  درمان به مردم تحمیل می کند. یکی از عوامل ایجاد این کم خونی گسترده استفاده از سبوس های گندم فرآوری نشده است که طبق استاندارد ملی به شماره 17028 مصرفش برای انسان ممنوع شده است.

این سبوس ها حاوی اسیدفیتیک است که باعث دفع آهن و کلسیم از بدن می شود و کم خونی و پوکی استخوان را به همراه دارد. بیشتر این سبوس ها از طریق نان به سفره های ما راه پیدا کرده و بخشی از آن به صورت مستقیم جهت دریافت فیبر (درمان یبوست) و دیگر خواص منحصر به فرد سبوس مصرف می شود.

ما توانستیم در فرآیند تخمیر لاکتیکی  این ماده را به حداقل رسانده و تمام خواص سبوس را در آن حفظ کنیم. واحد های نانوایی دکتر سبوس در نخستین قدم جوش شیرین و جوهر قند را از نان حذف کرده و سپس سبوس های فرآوری شده گندم و برنج را به نان اضافه کرده و نانی با عطر و طعم و البته خواص ویژه در اختیار مردم قرار می دهد. نخستین شعبه این نانوایی در تیرماه 95 با حضور دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو افتتاح شد.

کیفیت ماندگار

او در مورد جزییات این محصول و مزیت رقابتی آن می افزاید: بسته های کوچک 600گرمی و 200گرمی این محصول هم برای مصرف مستقیم طراحی و وارد بازار شد. شیوع بالای بیماری یبوست که ناشی از کمبود فیبر در بدن است و در نتیجه افزایش آمار سرطان روده، لزوم استفاده از سبوس را بیشتر می کند.

افرادی که دچار یبوست و چاقی هستند از اولویت های مصرف آنهایی سبوس بوده و همچنین افرادی که دارای قند خون و کلسترول نامتعادلی هستند بعد از سه ماه مصرف به نتایج خوبی خواهند رسید. به دلیل حضور کرومیوم قند خون آنها کنترل می شود و روغن سبوس برنج کلسترول را کاهش می دهد.

به دلیل وجود گروه ویتامین های B و E همچنین فیبر بالا و مواد معدنی مثل منگنز، آهن، فسفر و... عموم مردم می توانند به عنوان یک مکمل طبیعی غذایی روی دکتر سبوس حساب کنند. خانم هایی که از ماسک صورت استفاده می کنند می توانند ماسک های طبیعی و متنوعی با دکتر سبوس بسازند که باعث از بین رفتن جوش های ریز صورت و نرمی پوست می شود.

تولید خمیر ترش لاکتیکی در حال حاضر توسط 10کشور دنیا انجام می گیرد و شرکت دانش بنیان پارسیان آنزیم ایرانیان از زیرمجموعه های گروه صنعتی نان آوران توانسته خود را به کشورهای دارنده این تکنولوژی برساند.

محصولات تولیدی ما شامل خمیر ترش لاکتیکی گندم، خمیر ترش لاکتیکی جو، خمیر ترش لاکتیکی سبوس گندم، خمیر ترش لاکتیکی سبوس برنج و در آینده ای نه چندان دور، جو دوسر می شود و کیفیت بالای محصول از لحاظ ماندگاری، عطر، طعم و خواص به وجود آمده در آن به واسطه تخمیر لاکتیکی از مزیت های این محصولات است.

دعوت از شرکت پارسیان آنزیم ایرانیان در سمپوزیوم جهانی خمیر ترش که در سال 2015 در کشور فرانسه برگزار شد گواه تلاش های چندین ساله شرکت پارسیان آنزیم ایرانیان است. موضوع دعوت شرکت، تخمیر لاکتیکی سبوس برنج بود که برای نخستین بار در دنیا انجام می گرفت.

به دلیل تقاضای بالای محصول و محدود بودن توان تولید محصولات در حال حاضر در بخش نانوایی تنها در یک شعبه فعالیت داریم که به امید خدا سال آینده شعبه های بعدی هم افتتاح خواهد شد و محصولات بسته بندی مصرف خانگی در فروشگاه های نان آوران عرضه می شود. با افزایش توان تولید در سال آینده این محصولات در بازارهای مختلف به صورت گسترده عرضه خواهند شد.

این محصول نباید با نمونه فرآوری نشده از لحاظ قیمت مقایسه شود به دلیل اینکه حدودا هفت فرآیند مختلف روی آن صورت می گیرد که هزینه آن از ماده اولیه سبوس فرآوری نشده بیشتر است. برای بالا بردن فرهنگ استفاده، این محصولات در دو وزن 600 و 200 گرمی عرضه خواهد شد که تمامی اقشار جامعه از فواید آن بی بهره نمانند.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

از آنجا که تخمیر این نان به طور کامل صورت می گیرد، ریزمغذی های آهن، کلسیم و ویتامین های گروه «B» موجود در آن به راحتی جذب سیستم گوارش می شود. همچنین در رژیم غذایی افرادی که ناراحتی های معده یا روده دارند این نوع نان مورد استفاده قرارمی گیرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز