چهارشنبه, 11 اسفند 1395 - 09:40

تفاوت مگا مارکتینگ (MegaMarketing) و متامارکتینگ (Meta Marketin)

شرکت های آمریکایی معمولاً با ورود شرکت های ژاپنی به بازار بسیار نگران می شوند چون می دانند که ژاپنی ها در همان قسمت اول متوقف نمی شوند، بلکه از آن به عنوان سکوی پرتاب برای تهاجمات بعدی استفاده می کنند. اگر شرکتی با بازارهای بن بست روبه رو شود طرح های تهاجمی آن با شکست مواجه می شود. مهاجم در صورت گیر افتادن در بازارهای بن بست باید راهی برای شکست آن بیابد.

مسئله ورود به بازارهای بن بست مستلزم استفاده از شیوه مگا مارکتینگ است. مگا مارکتینگ، هماهنگی استراتژیک توانایی ها و قابلیت های اقتصادی، روان شناختی، سیاسی و روابط عمومی به منظور کسب همکاری تعدادی از گروه ها برای ورود یا کار در یک بازار خاص است.

به طور مثال پپسی کولا پس از اینکه کوکاکولا از هندوستان بیرون رانده شد برای ورود به این بازار عظیم ارائه طرح هایی را آغاز کرد. پپسی کولا در مقابل اعتراضات شرکت های نوشابه سازی داخلی و همچنین قوانین ضد شرکت های چند ملیتی و برای اخذ مجوز دولتی ورود به این کشور، همکاری خود را با یک گروه تجاری هندی شروع کرد. پپسی به این نتیجه رسید که حل مسئله در گرو آن است که پیشنهادی به دولت هندوستان دهد که رد آن توسط دولت تا اندازه های دشوار باشد.

بنابراین پپسی متعهد شد که به صادرات بخشی از محصولات کشاورزی هندوستان کمک کند تا حدی که عواید میزان صادرات این محصولات از هزینه واردات عصاره نوشابه بیشتر شود. پپسی کولا همچنین قول داد مساعی فروش خود را بیشتر با هدف کمک به توسعه اقتصادی مناطق روستایی صرف کند. این شرکت همچنین متعهد شد فناوری تهیه و تولید مواد غذایی، بسته بندی و تغییر آب را به هندوستان منتقل کند. به این ترتیب شرکت پپسی علاوه بر 4P پی با دو پی دیگر یعنی politic , Public Opinion طرف بود.

تعریف متا مارکتینگ

فرا بازار (متـــا مــارکتــینــگ) یک Online Marketing است که در آنجا می توان اطلاعات مربوط به یک کالا به طور مثال خودرو را دریافت کرده ،بهترین فروشنده را برای خودرویی که می خواهید جست وجو کنید. سپس شرایط دریافت وام را بررسی و برای گرفتن وام اقدام و سرانجام بیمه نامه آن را نیز خریداری کنید.

بنابراین یک فرا بازار همه فعالیت های درگیر در امر دستیابی به یک محصول را برای به کارگیری یا مصرف به صورت آنلاین فراهم می کند. مصرف کننده با خرید آنلاین هزینه کمتری صرف و با سرعت بیشتری محصول موردنظرش را تهیه می کند.

به طور مثال آمازون شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن تأسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد سپس به فروش محصولات نو یا دست دوم از طریق اینترنت اقدام کرد. شرکت آمازون هم اکنون کتاب، سی دی، دی وی دی، بسته های نرم افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می کند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه های اینترنتی دارد. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از سیاست همکاری در فروش بوده است که باعث شده تعداد فراوانی کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد شود.  

وبگاه آمازون، بخش اعظم از کسب وکار این شرکت به شمار می آید که طیف وسیعی از خدمات و کالاها از طریق آن عرضه می شود. از ویژگی های این وبگاه، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب هایی است که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده است.

این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب هایی براساس سیستم چاپ بنابر تقاضا کرده که در این روش به جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب ها، پس از سفارش مشتری اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب کرده، آنها را به آدرس مشتری ارسال می کند. در حال حاضر این فروشگاه تبدیل به یک فرا بازار شده که از شیرینی تا خودرو را می توان از آن خرید کرد.

کارشناس تحقیقات بازار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز