چهارشنبه, 29 دی 1395 - 12:30

چرا کوچک از بزرگ بهتر است؟

50 الی 80درصد از کسب و کارهای کوچک با شکست مواجه می شوند. بازارها شلوغ، رقابت دشوار و منابع اندک هستند. برای موفقیت باید نقاط ضعف را به فرصت تبدیل کرد.

در ادامه پنج کلید موفقیت در این زمینه ارائه می شود.

1) رقابت نکنید - متمایز باشید:

 بزرگ ترین اشتباه کسب و کارهای کوچک این است که به رقابت با کسب و کارهای بزرگ و پیشرو می پردازند؛ قیمت های رقابتی یا دادن حق انتخاب مشابه و رقابت های اینچنینی، اما این کسب و کارهای کوچک بازنده میدان هستند. درست مانند رفتن به جنگ مسلحانه با یک چاقوی ساده است.

کسب و کارهای بزرگ روی مقیاس بزرگ کار می کنند که موجب سخت تر شدن رقابت می شود. بنابراین با کسب و کارهای بزرگ به رقابت نپردازید بلکه متمایز عمل کنید. ابعادی بیابید که در آن برتری دارید و بر آنها تمرکز کنید. مثلا شاید خدمات مشتری یا ارتباط شخصی با مشتریان برای شما بهتر باشد.

شاید این ابعاد حفره هایی در بازار باشند که شرکت های بزرگ به دلیل ناکافی بودن سود حاصله، از آن چشم پوشی کرده اند. موقعیت های منحصربه فردی را کشف کنید که می توانید در آن موفق باشید و شرکت های بزرگ نمی توانند.

2) چابک باشید:

وقتی در مورد داستان حضرت داوود (ع) و جالوت فکر می کنیم، مزایای فیزیکی شخصیت بزرگ هیکل یعنی جالوت بارز است. وی دارای قدرت و نیروی فراوانی است، اما وقتی به شخصیت کوچک تر یعنی حضرت داوود می نگریم، مزیت هایی نیز در آن می یابیم. وی سریع و چابک است و زره های سنگین، سپر و تسلیحاتی که مانع عملکرد وی شوند، همراه خود ندارد.

در آخر، حضرت داوود پیروز میدان می شود زیرا او از چابکی خود برای شکست جالوت استفاده کرد. ممکن است شما کسب و کاری در مقیاس بزرگ نداشته باشید، اما از مزیت های خود استفاده کنید. چابک و منعطف باشید. آزمون و خطا کنید، اگر موثر بودند آنها را ادامه دهید و اگر نبودند چیزهایی جدید امتحان کنید. به عنوان یک کسب و کار کوچک فرصت چابک بودن دارید، از آن استفاده کنید.

3) کارهای خارق العاده انجام دهید:

هنرمند عرصه موسیقی نیپسی هاسل اخیرا کاری خارق العاده انجام داده است. به جای اینکه وی آلبوم های خود را با قیمت های معمولی 10 تا 15دلار به فروش برساند، اقدامی انقلابی انجام داد. او قیمت آلبوم ها را افزایش داد.

نیپسی نسخه ای محدود از آلبوم خود را با قیمت 100 دلار روانه بازار کرد. این قیمت در برگیرنده بلیت کنسرت ویژه نیپسی بود و او این کمپین را برای طرفداران خود راه اندازی کرد و این کمپین را proud to pay نامید. در نخستین روزی که این آلبوم وارد بازار شد، او 100 هزار دلار کسب کرد. در اکثر مجلات موسیقی این کمپین مورد بررسی قرار می گرفت و در مورد این اقدام هوشمندانه دهان به دهان صحبت می شد. آیا نیپسی می توانست از طریق قرارداد با تهیه کنندگان موسیقی به این موفقیت برسد؟ خیر، زیرا او این کمپین را به شیوه خود اجرا کرد و آن قدر چابک بود که توانست موفق شود.

تنها چابک بودن کافی نیست، از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشید تا کارهای خارق العاده انجام دهید؛ کارهایی که جدید و متفاوت باشند تا دیگران درباره آن صحبت کنند.

4) اثر تبلیغات شفاهی بیشتر از تبلیغات سنتی:

اکثر کسب و کارهای کوچک بودجه کافی برای کمپین های بزرگ تبلیغاتی یا تبلیغات تلویزیونی ندارند. این خبر خوبی است چون اصلا نیاز به این نوع تبلیغات ندارند. بازاریابی کسب و کارهای کوچک تبدیل مشتریان به طرفداران است. کسانی که به شما علاقه دارند و از شما خرید می کنند، شما را به دوستان و همکاران خود پیشنهاد می کنند. بازاریابی شفاهی (دهان به دهان) 10برابر تبلیغات سنتی اثربخش تر است. این نوع از بازاریابی قابل اعتمادتر و هدفمندتر است. به بودجه سنگین نیاز ندارید، فقط به افرادی نیاز دارید تا در مورد شما صحبت کنند.

5) از مشتریان خود کمک بخواهید:

این عنوان ممکن است تعجب آورترین گزینه در این لیست باشد. از مشتریان بخواهید به شما کمک کنند؟ شاید بگویید من باید به آنها کمک کنم نه آنها به من. چگونه از آنها بخواهم به من کمک کنند؟ یا شاید بگویید من به سختی می توانم مشتریان اندک خود را حفظ کنم، اگر از آنها تقاضای کمک کنم، آیا کسب و کار من را ترک نخواهند کرد؟

بیشتر کسب و کارها به کمک گرفتن از مشتریان خود هرگز فکر نمی کنند. این آخرین اقدامی است که می توانند انجام دهند. موفقیت کسب و کارهای کوچک متکی بر روابط قدرتمند با مشتریان است. شما زمان آن را دارید تا مشتریان خود را بشناسید، نیازهای آنها را درک کنید و چگونگی رفتار با آنها را بیاموزید. پس چرا از این دانشی که از مشتریان خود دارید در جهت منافع خود استفاده نکنید؟

اگر مشتریان شما را دوست دارند، چرا از آنها نخواهید تا شما را به دوستان شان معرفی کنند؟ اگر از کار کردن با شما لذت می برند، چرا از آنها نخواهید برای وب سایت شما، توصیه نامه ای بنویسند؟

منظورم تقاضاهای بزرگ نیست، فقط از مشتریان خود به عنوان تیم بازاریابی استفاده کنید. نه تنها آنها به تقاضای شما بله می گویند بلکه از کمک کردن به شما خوشحال نیز می شوند چون شما فقط از آنها تقاضای کمک نمی کنید، شما از آنها دعوت می کنید چیزی فراتر از یک مشتری معمولی باشند. قسمتی از یک کار بزرگ و این چیزی است که همه آن را می پذیرند.

نویسنده: جونا برگر

مترجم: مجتبی قاسمی

ارتباط با نویسنده: M_Ghasemi_313@hotmail.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز