دوشنبه, 28 تیر 1395 - 11:15

برند نامه

چالشی به نام تغییر

شرکت ها، سازمان ها و برندها دیر یا زود باید با پدیده تغییر مواجه شوند. این الزام به دلیل تغییر تکنولوژی، جامعه، مد و غیره اتفاق می افتد و هنر مدیریت زمانی آشکار می شود که تغییرات به درستی در سازمان مربوطه برای آینده بهتر شرکت اجرا شود.

در یک تغییر دو پارامتر مهم وجود دارد، جهت تغییر و سرعت تغییر. اگرچه سرعت در تغییر بسیار مهم است، ولی از آن مهم تر جهت تغییر است. بسیاری از شرکت ها بعد از آنکه متوجه شدند باید در سازمان شان تغییرات ایجاد کنند اتفاقا به سرعت وارد عمل شدند، ولی به علت تشخیص نادرست جهت باعث ورشکستگی یا تحمل ضرر و زیان در آن برند شده اند مانند IBM، Kodak یا Nokia.

5 روش برای مواجهه با تغییر وجود دارد:

1-  A foot in both camps: به زبان ساده تر هر دو را نگه داریم هم کسب و کار قدیم را داشته باشیم و هم کسب و کار جدید را به اجرا در آوریم. اگرچه بسیاری از صاحبان برندها دلبستگی خاصی به این نوع روش برای مواجهه با تغییر دارند، ولی باید دانست این روش ناکارآمدترین روش مواجهه با تغییر است.

به عاقبت بسیاری از برندها توجه کنید. IBM بخش کامپیوتر شخصی اش را با ضرری بیش از 17میلیارد دلار بعد از 23 سال به لنوو واگذار کرد و نوکیا اگرچه در سال 2007 برند اول بازار موبایل بود، ولی با تغییر صنعت از موبایل به تلفن هوشمند قافیه را در ابتدا به اپل باخت و در نهایت به ورشکستگی رسید.

2-Both feet in the new camp: به زبان ساده تر یعنی چون تغییرات باعث قدیمی شدن فعالیت های ما شده است، فعالیت قدیمی را رها کنیم و تمام قد همراه تکنولوژی شده و کسب و کار جدید را گسترش دهیم. یعنی پل های پشت سر را خراب کنید و راهی برای برگشت نداشته باشید، بنابراین برای بقا تا پای جان مبارزه می کنید.

در این روش گاو شیرده برندتان را باید بکشید. به علت ریسک های بالا فقط تعداد نادری از شرکت ها به این روش روی می آورند مانند اینتل که ابتدا چیپ های کامپیوتری تولید می کرد و به یک باره کسب و کار چیپ ها را کنار گذاشت و وارد کسب و کار میکروپروسسورها شد.

3-Both feet in the old camp: یا به زبان دیگر به بک و شیوه خوب چسبیده و سعی در ادامه دادن آن راه بکنیم. در این روش شرکت ها به تکنولوژی پاسخ مثبت نمی دهند. نمونه موفق عدم تغییر را می توان در تغییر مواد اولیه لباس از نخ به نایلون دانست که بسیاری از برندها به این تغییر پاسخ مثبت ندادند.

4-Both feet in the new camp with a new name: همان نوع دوم است که با تغییر نام شرکت یا سازمان همراه است و به زبان ساده برندی جدی خلق شود. شرکت کوچک عکاسی هالوید با تغییر سرمایه گذارهایش کسب و کارش را از عکاسی به فتوکپی تغییر داد و با نام جدید زیراکس فعالیت تازه اش را شروع کرد.

5-New separate camps, Two separate name: در این روش صاحب برند یا صنعت نمی خواهد از کسب و کار قدیم خود دست بردارد، ولی می خواهد در کسب و کار جدید نیز موفق شود مانند تویوتا و لکسوس یا محصولات اپل که هر کدام یک برند دارند؛ آیفون، آی پد و آیپاد.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد. (بر گرفته از کتاب Focus نوشته ال ریس)

تماس با کارشناس : info@behroozlotfian. com

کارشناس ارشد بازاریابی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073288-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز