سه شنبه, 14 دی 1395 - 12:45

نقش رنگ ها در فرآیند برندینگ

قدرت رنگ ها عموما از سوی مصرف کنندگان و مشتریان نادیده گرفته می شود. این در حالی است که بسیاری از بازاریاب ها بخش عمده ای از زمان خود را به اندیشیدن درباره رنگ ها و قدرت و میزان اثرگذاری آنها در پروسه برندینگ اختصاص می دهند که این موضوع بیانگر اهمیت نحوه استفاده از رنگ ها و شناخت قدرت پنهان آنها است.

در حقیقت می توان گفت رنگ یکی از مهم ترین عناصری است که بازاریابان و طراحان برای طراحی لوگوی یک شرکت تجاری به آن توجه می کنند. ادراک افراد از رنگ ها بسته به شرایط سنی، اجتماعی، جنسیت، شخصیت و حتی میزان درآمد بسیار متفاوت است. این به آن معناست که بازاریاب ها باید پیش از هرچیز جمعیت هدف را شناسایی و با درنظر گرفتن شرایط مذکور اقدام به استفاده از رنگ ها در لوگوی برند متبوع خود کرده و در فرآیند بازاریابی از آن استفاده کنند.

یک لوگوی جذاب که در طراحی آن از رنگ های مناسب استفاده شده است می تواند موجب شناخته شدن برند شده و مشتریان احتمالی را به خرید محصولات تولید شده توسط این برند ترغیب کند. بسیاری از روان شناسان بر این عقیده اند که رنگ ها از قدرت بسیار زیادی برخوردار بوده و در بسیاری از موارد می توانند احساسات خاصی را در افراد برانگیزند.

در چنین شرایطی تامل در رنگ ها و داشتن شناخت و درک صحیح نسبت به آنها و همچنین شناخت قدرت نهان در رنگ های متفاوت به طراحان و بازاریابان کمک می کند تا با طراحی یک لوگوی جذاب و همچنین استفاده از این قدرت پنهان در تبلیغات برند مورد نظرشان، توجه بسیاری از مردم را به سوی برند متبوع خود جذب و از این طریق جمعیت هدف خود را به تعامل با محصولات و خدمات برند و شرکت تجاری مورد نظرشان تشویق کنند.

در همین راستا و به گفته متخصصان رنگ قرمز می تواند افراد را به انجام کاری تشویق و ترغیب کرده و توجه آنان را به صورت قابل توجهی به خود جلب کند. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که دقیقا به دلیل همین جذابیت است که برندهایی نظیر کوکاکولا، Frito Lay و Budweiser از رنگ قرمز روشن در لوگوی و بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند.

از سوی دیگر رنگ آبی احساساتی نظیر اعتماد و اتکا را ایجاد کرده و استقبال قابل توجه مردم از این رنگ و ویژگی های مثبت آن سبب شده است تا برندهای مشهوری نظیر فیس بوک، CitiBank و شرکت تولید لوازم الکترونیکی و خانگی سامسونگ از آن در لوگوی خود استفاده کنند.

موضوع شناخت و درک صحیح رنگ ها و قدرت نهان آنها در شرایطی مطرح می شود که برخی رنگ ها بیش از سایرین مورد توجه طراحان قرار دارند. برای نمونه می توان گفت جذابیت رنگ قرمز به حدی است که علاوه بر لوگوی شرکت ها، معمولا اعلامیه های مربوط به حراجی ها نیز به همین رنگ بوده تا توجه تعداد بیشتری از مردم را به خود جلب کند. این در حالی است که اغلب بازاریاب ها از این رنگ برای تولید هیجان بیشتر در مخاطبان خود بهره می برند.

آبی نیز دیگر رنگ قدرتمندی است که در کنار رنگ هایی نظیر سبز، زرد، نارنجی و خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد تا توجه بیشتری را نسبت به محصولات و خدمات برندهای تجاری جلب کنند.

روانشناسان بر این باورند که بسیاری از مردم رنگ آبی را دوست داشته و نسبت به آن حس مثبتی دارند. از سوی دیگر، رنگ آبی در میان بازاریاب ها نشان دهنده حرفه ای بودن و قدرت یک شرکت تجاری محسوب شده و بسیاری از شرکت ها از این رنگ در لوگوی شان استفاده می کند.

لازم به ذکر است که رنگ آبی موجب کاهش اشتها و رغبت افراد شده و دقیقا به همین دلیل است که در لوگوی رستوران ها کمتر از این رنگ استفاده می شود.


کانال تگرام روزنامه فرصت امروز


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

روزنامه صبح فردا را ، امشب بخوانید

  • بیش از 650 شماره روزنامه (PDF) را دانلود کنید
  • اطلاعات کسب و کار خود را در نیازمندی های نما به ثبت برسانید
  • در خبرنامه روزنامه فرصت امروز عضو شوید
مشترک آنلاین روزنامه شوید >