سه شنبه, 14 دی 1395 - 12:30

مبحث آموزشی: استراتژی های رونمایی محصول – بخش ششم

دهمین استراتژی رونمایی محصولات در بخش ششم از سلسله مباحث آموزش بازاریابی و برند را با این مفهوم آغاز می کنیم که این استراتژی به نوبه خود مدعیان بسیار فراوانی برای اجرا دارد، ولی در نهایت نتیجه ای که حاصل می شود چیز دیگری است و همیشه نتایج با برآورد ها مطابقت نمی کند.

در این مطلب قصد داریم باید ها و نباید های یکی از پرطرفدارترین استراتژی های رونمایی را که به جرات می توان تاکید کرد فرآیند به ظاهر ساده ولی در عین حال در اجرا بسیار پیچیده و دشوار است به مخاطبان معرفی کنیم که می تواند راهگشای خیلی از سازمان ها برای استفاده و عدم استفاه از این استراتژی ارزشمند باشد.

بهمن

کوچک شروع می شود و خودش را تقویت می کند و به سرعت گسترش پیدا می کند و به صورت ویروسی بزرگ می شود، این فرآیند گاهی آنقدر سریع شکل می گیرد که نتایج خارق العاده ای ایجاد می کند و گاهی نیز با عدم استقبال و حمایت مخاطبان مواجه می شود و در نهایت زمان و هزینه بالایی برای گسترش موضوع در اجتماع به سازمان تحمیل می شود.

نکته مهم این استراتژی در بیان غیر مستقیم موضوعات است و اگر این حس در مخاطب ایجاد شود که کار مستقیم تبلیغاتی است گسترش شکل نمی گیرد و در همان مراحل اولیه و به اصطلاح در نطفه خفه می شود، پس باید توجه داشت که اولویت در استفاده از این استراتژی تولید محتوایی قابل گسترش است که این محتوا به فراخور موضوع باید جنبه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محیط حاکم بر سازمان را نیز مدنظر گیرد.

از این استراتژی باید زمانی بهره برد که برند بزرگ و مقبول باشد و دارای مخاطبان پر اشتیاق و به اصطلاح هوادار برند باشد، چرا که همین مخاطبان به عنوان بازنشر دهندگان این رویداد و اتفاق که باید گسترش یابد، عمل می کنند و هرچه برند از محبوبیت و مقبولیت بیشتری برخوردار باشد میزان گسترش و سرعت انتشار افزایش می یابد و تاثیر بسیار چشمگیری در مدت زمان کوتاهی به دست می آید.

از نکات بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد، ایده سرایت کننده قوی این فرآیند است که هر چه ایده ناب تر و قابل سرایت پذیر تر باشد موفقیت استفاده از این استراتژی نیز افزایش خواهد یافت. باید افزود یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در نتیجه بخش بودن و اثر گذاری این استراتژی برنامه ریزی و هزینه کرد مناسب و مفید و بجا برای تحقق اهداف است به عبارت دیگر، این استراتژی در مقاطع اولیه ممکن است به بن بست بازنشر برخورد کند که می تواند با استفاده از تاثیرگذاران و کانال های متعدد اطلاع رسانی که باید هزینه هایی برای نشر اطلاعات و پیام مورد نظر، پرداخت کرد بهره برد.

در مقابل مزیت های فراوان این استراتژی، عوامل و موانعی نیز استفاده از این استراتژی را تحت الشعاع قرار می دهند و به عنوان یک تهدید جدی برای اجرا به شمار می آیند؛ عواملی از قبیل افزایش هزینه ها، برای برون رفت از بن بست های اولیه که در حقیقت پشتیبانی مالی تاثیرگذاران برای بازنشر پیام مورد نظر از مهم ترین فاکتور ها به شمار می آید به علاوه باید گفت که همیشه ویروسی شدن یک موضوع تضمینی نیست و با تمام برنامه ریزی های انجام شده و صرف هزینه بالا بازهم ممکن است بازخورد مطلوب حاصل نشود و نکته مهم تر دیگر اینکه این استراتژی با برنامه ریزی سازمان شکل گرفته، ولی با اتفاقات غیر قابل پیش بینی ممکن است مسیر دیگری را که مدنظر سازمان نیست در پیش گیرد که این عامل از عوامل تاثیر گذار بحرانی استفاده از این استراتژی است که باید دقت بسیار زیادی در اجرای آن مدنظر گرفته شود.

به عنوان مثال تبلیغات پارتیزانی یا چریکی یک شبکه تلویزیونی که در فضای مجازی برای معرفی یکی از حوزه های جدید خود تولید کرده بود در مدت کمتر از 18 ساعت 45میلیون بازدید کننده به خود دید که در نوبه خود یک آمار خیره کننده و فوق العاده ای برای یک شبکه تلویزیونی است.

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز