دوشنبه, 19 مهر 1395 - 11:15

تمرکز در خدمات با نگرش صنایع ارتباطی و مخابراتی

همه برای موفقیت می خواهند کار خود را گسترش دهند، در صورتی که موفقیت جهت مخالف آن را دارد یعنی تمرکز.

آیا تمرکز به همان اندازه که در محصول مهم است، در فعالیت های خدماتی نیز اهمیت دارد؟ در واقع جواب بله است و متد پیاده سازی همان ایجاد جایگاه در ذهن است، موضوع را با مثالی مطرح می کنم؛ یاهو چه بود؟ باارزش ترین برند اینترنتی که تمرکزش روی «جست وجو» بود و این نگرش ارزش سهام یاهو را به 114 میلیارد دلار رساند.

بعد از مشهور شدن و پولدار شدن، یاهو چه کرد؟ بسیاری از شما بهتر از من می دانید چه اتفاقی افتاد، کاری را انجام داد که همه شرکت ها انجام می دهند، گسترش دادن خدمات در زیر برند یاهو.

در دهه گذشته مدیرعامل یاهو گفت «در تجارت آنلاین و خرید آنلاین شما شاهد رشد گسترده و سریع ما در تمامی قسمت های مربوط به نیازمندی های مشتری خواهید بود، ما در تمام شاخه های اصلی خدمات اینترنتی حضور خواهیم داشت» و البته دقیقا به این گفته شان عمل کردند.

با موتور جست وجوگر شروع و بعد بخش های ایمیل، مسنجرها، بازی ها، اخبار، رادیو، خریدآنلاین، ورزشی، آب و هوا، بخش اقتصادی و... را اضافه کرد. یاهو در نهایت تبدیل شد به یک سایت اینترنتی با همه نوع خدمات برای هر سلیقه و هر نیاز!

سرانجام یاهو، رهبر موتور جست وجوگرها این مقام را به موتور جست وجوگر گوگل واگذار کرد، در سال 2012 ارزش یاهو به 19.4 میلیارد دلار کاهش یافت، درآمدش از 7.2 میلیارد دلار در سال 2008 به 5 میلیارد دلار در سال 2011 رسید و در نهایت به Verzion  با قیمت 5 میلیارد دلار فروخته شد!

گوگل، رتبه 2 باارزش ترین برندهای دنیا نیز همان راه یاهو را دنبال می کند، گوگل امروز دقیقا جایگاه یاهو 2008 را دارد و به احتمال زیاد گوگل آینده وضعیتش مانند یاهوی امروز است. (آینده مشخص می کند)

این داستان بسیاری از برندهای داخلی نیز هست،  مثلا در خدمات اینترنت، شاتل، آسیاتک، پارس آنلاین، داتک و ده ها نام دیگر در این صنعت یا به اپراتورهای تلفن همراه مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل توجه کنید، همه همان مسیر تکراری را طی می کنند که خدماتی مشابه هم ارائه می دهند و در جهت جذب مشتریان بیشتر و نگه داشتن مشتریان کنونی هر روز سعی می کنند خدمات خود را متنوع تر با قیمت هایی متفاوت ارائه  کنند و معمولا شعارشان بهتر بودن، باکیفیت تر بودن و... است.

جنگلی از خدمات برای همه، مرگ حق است ولی برای همسایه!

راه موفقیت را اگر بخواهم در یک کلمه خلاصه کنم «بهتر بودن را کنار گذاشته و متمایز باشید» و تمایز فقط با تمرکز به وجود می آید نه گسترش دادن.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.

تماس با کارشناسbehrooz_lotfian@yahoo.com

کارشناس ارشد بازاریابی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز