دوشنبه, 22 آذر 1395 - 11:30

تمرکز استراتژی حیاتی برای سازمان های کوچک و مغازه ها

یکی از بزرگ ترین معضلات کشور و چالش های اصلی دولت کاهش آمار بیکاری است. این مهم به واقعیت نمی رسد مگر با فعال کردن واحدهای کوچک تولیدی/خدماتی و رونق بخشیدن به کسب و کارها، صنوف و مغازه ها. البته دولت قبلی با اعطای وام های زودبازده سعی کرد تا این مشکل را حل کند.

دولت جناب آقای روحانی نیز تا حدودی (البته با تغییرات اساسی در اعطای وام) حل مشکل را در تزریق نقدینگی به این سازمان های کوچک جست وجو کرده ولی مشکل جایی دیگر است، مشکل اصلی کمبود پول نیست! مشکل اصلی وجود صنوف مشابه در تعداد زیاد است و کمبود دانش صاحب صنف به علم رقابت.

قنادی های موجود در تهران 1600 عدد، چلوکبابی های تهران 800 عدد و... بسیاری از مردم با اندک سرمایه ای که جمع می کنند وارد یک صنف کوچک می شوند، مغازه/ کارگاه خود را تاسیس می کنند به امید درآمدی قابل قبول، غافل از آنکه در چنین بازار به شدت رقابتی، صاحبان اصناف و کسب و کارهای کوچک باید در خصوص رقابت و شناخت رقبا بسیار توانمند باشند وگرنه بازنده ای بیش نیستند.

کافی است در خیابان سهروردی تهران قدم بزنید صدها کابینت ساز و نصاب کابینت وجود دارند که اکثرا فعالیت مشابهی دارند، این وضعیت تمام بازارهای ما است. و کمتر پیش می آید که صاحب مغازه یا کسب و کاری کوچک از خود بپرسد چگونه باید بین هزار رقیب فعال برنده شوم؟جواب من یک کلمه است؛ «تمایز».

دانستن متد جایگاه سازی در بازاریابی و برند سازی برای صنوف، کسب و کارهای کوچک و مغازه ها حیاتی است و در واقع داستان بقای این نوع از سازمان ها به همین دانش مرتبط می شود. جایگاه سازی کسب و کارتان در ذهن مشتریان احتمالی به شما کمک می کند تا در این بازار پر از رقیب متمایز شوید.

ماهیت بسیاری از این کسب و کارهای کوچک کاملا متفاوت است. به عنوان مثال کسی که کابینت منزلش را امروز عوض می کند به احتمال قوی تا 10سال دیگر برای خرید کابینت به سراغ کابینت ساز دیگری یا همان کابینت ساز قبلی نمی رود ولی کسی که امروز یک کیلو شیرینی خریداری می کند احتمال این که چند روز دیگر مجدد بخواهد شیرینی بخرد وجود دارد.

استراتژی تمرکز به مانند یک پارچه کت و شلواری است، برای دوخت یک دست کت و شلوار نیاز به یک خیاط است که ابعاد متقاضی را بگیرد و برای آن شخص لباس را بدوزد. برای شخص دوم نیز ابعاد خودش لازم است.

پس کپی برداری در خیاطی تقریبا جایگاهی ندارد، چون هیچ دو آدمی از لحاظ ابعاد فیزیکی به هم شباهت ندارند، (سری دوزی در خیاطی باعث می شود براساس ابعاد هر شخص حتما روی لباس خریداری شده اصلاحاتی انجام شود.) در کسب و کار هم همین گونه است.

چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند متمرکز شود؟ پاسخ صحیح نیازمند دانستن اطلاعاتی در خصوص آن کسب و کار و رقباست.

در انتها تاکید می کنم، تمرکز، استراتژی حیاتی برای کسب و کارهای کوچک و مغازه هاست. تمرکز به کسب و کار کوچک کمک می کند تا توسط مشتریان احتمالی دیده شود و مشتری دلیل خریدش را از مغازه/ کسب و کار کوچک/صنف می داند.

بزرگ ترین مشکل صاحبان این نوع کسب و کارها اشتباه گرفتن میدان رقابت است، اکثر آنها فکر می کنند در بازار می برند یا می بازند در صورتی که میدان اصلی نبرد در ذهن مخاطب است. صاحب یک کسب و کار باید بتواند شرایط را به گونه ای مدیریت کند تا قبل از ورود مشتری به بازار، او در ذهن مشتری احتمالی اش برنده شود و رقبا را قبل از خرید از میدان به در کند.

این هفته به اهمیت کسب و کارهای کوچک و لزوم استفاده از متد تمرکز برای آنها پرداختم. از هفته دیگر سعی می کنم هر هفته یک صنف را مورد بررسی قرار دهم.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.

تماس با کارشناس[email protected]

مشاور متمرکز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز