شنبه, 18 دی 1395 - 12:15

بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

وقتی امروز صبح از خواب بیدار شدید، نخستین کاری که کردید چه بود؟ شاید چند دقیقه وقت گذاشتید و مقداری چای یا قهوه نوشیدید و صبحانه میل کردید. شاید هم گوشی موبایل خود را بررسی کردید تا مطالبی که در طول شب برای تان آمده، بخوانید.

شاید وارد برخی اپلیکیشن های خبررسانی شوید یا آخرین عکس های و ویدئوهای دوستان خود را در اینستاگرام دنبال کنید، شاید هم به تلگرام بروید تا از آخرین پیام های مدیرتان باخبر شوید! شما تنها نیستید! اخیرا طبق پژوهشی که بین افراد 18 تا 30 سال صورت گرفته نشان می دهد 90درصد افراد، نخستین کاری که پس از بیدار شدن انجام می دهند، بررسی گوشی موبایل خود است، حتی قبل از اینکه از تخت خواب بیرون بیایند!

با رشد فزاینده اینترنت، دنیای بازاریابی هم به دنبال استفاده از ابزارهای اینترنتی رفت. بازاریابی اینترنتی را می توان یکی از زیرمجموعه های بازاریابی دیجیتالی دانست. در دهه اخیر با استقبال بی سابقه مردم دنیا از شبکه های اجتماعی، مفاهیم جدیدی در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی متولد شده است. باتوجه به شرایط خاص شبکه های اجتماعی (هزینه پایین، ضریب نفوذ بالا، تنوع زیاد و...) بسیاری از سازمان ها از تکنیک های بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. در بسیاری از سازمان ها واحد، بخش یا کارشناسی با عنوان «بازاریابی در شبکه های اجتماعی» اضافه شد.

در ایران نیز شبکه های اجتماعی بسیار مورد استقبال واقع شده است تا جایی که برخی آمارها نشان می دهد ایرانیان جزو پنج کشور اول دنیا در استفاده از شبکه های اجتماعی هستند. با این حال در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی هنوز در ابتدای راه هستیم.

کتاب «بازاریابی در شبکه های اجتماعی» که به قلم پروفسور مایکل سولومون و پروفسور الن توتن نوشته شده است، یکی از برترین و پرفروش ترین کتاب های جهان در این حوزه است که در سال 2014 توسط انتشارات (Sage)  منتشر شده است. این کتاب با ترجمه «دکتر کامبیز حیدرزاده» و «علی مریخ نژاد اصل» در سال 1395 توسط نشر علم با ترجمه فارسی منتشر شده است.

این کتاب برای کلیه کسانی که دنبال کسب درآمد از شبکه های اجتماعی هستند، مناسب است! همچنین مطالعه آن به صاحبان کسب و کار، فعالان صنعت و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای کسب و کار هم توصیه می شود.

با خواندن این کتاب متوجه می شویم تصویر ذهنی و کارکرد ما از شبکه های اجتماعی (مانند شبکه اینستاگرام)، تنها بخش کوچکی از دنیای مفاهیم و ابزارهای آن است. در این کتاب ابتدا مفاهیم کلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه ارتباط مصرف کننده با شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا (Content Marketing)  بررسی می شود. سپس بازاریابی در شبکه های اجتماعی به چهار حوزه تقسیم می شود:

- انجمن اجتماعی (Social Community): شبکه های اجتماعی، عکس، متن، ویدئو

- نشر اجتماعی (Social Publishing): اشتراک گذاری، تولید محتوا توسط کاربر

- سرگرمی اجتماعی (Social Entertainment): بازی، موسیقی، هنر

- تجارت اجتماعی (Social Commerce): اپلیکیشن، مشتری، خرده فروشی.

همان طوری که در این تقسیم بندی مشخص است، استفاده اکثر افراد و کسب و کارها از شبکه های اجتماعی، تنها محدود به حوزه اول است. در حالی که بسیاری از سازمان های پیشرو و موفق در دنیا، از همه حوزه ها به طور کامل و کاربردی استفاده می کنند.

در نهایت پژوهش در شبکه های اجتماعی (روش شبکه نگاری (Netnography)) و اندازه گیری دستاوردهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کل با این کتاب می توانید دیدگاه جدیدی درباره شبکه های اجتماعی پیدا کرده و تنها یک کاربر ساده نباشید!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز