دوشنبه, 05 مهر 1395 - 11:15

بازاریابی در دوره اصوات

عصر لغات به پایان رسیده است، امروزه دوره اصوات است (Battlecry).همانطورکه انسان ها راست دست و چپ دست اند، راست مغز و چپ مغز نیز هستند. انسان های راست مغز افرادی تصویری و کل نگرند که بازاریاب ها و کارآفرینان را شامل می شوند. افراد چپ مغز افرادی کلامی، منطقی و تحلیلگرند که مدیران در این دسته اند ما در دنیایی از لغات زندگی می کنیم، خاطرات ما، ایمیل های ما، برنامه های بازاریابی همه با لغات نوشته می شوند.

دیگر لغات نمی توانند به ذهن نفوذ کنند، این اصوات هستند که می توانند ذهن را تسخیر کنند. وقتی برندی میخ گفتارش را می سازد، بازاریابان می توانند آن را با کمک چکش بصری در ذهن مخاطبان تثبیت کنند ولی اگر مخاطب یک مدیر (چپ مغز) باشد چه باید کرد؟ این اصوات است که به کمک بازاریاب می آید تا میخ گفتار برند را بتواند در ذهن مدیران (چپ مغزها) تثبیت کنند. تکنیک های کلامی- صوتی می توانند به ماندگار شدن نام برند و میخ گفتار آن بسیار کمک کنند.

استفاده از کلمات متجانس یکی از این تکنیک هاست، تعداد کمی از شرکت ها در تگ لاین های خودشان از این تکنیک بسیار استفاده می کنند مانند «گازشو نگیر اجاق گازشو بگیر» ولی در اسلوگان ها استفاده نمی کنند، البته مشکل اصلی آنجاست که بسیاری از شرکت ها اسلوگان ندارند و به این تگ لاین ها بسنده می کنند. شرکت های تبلیغاتی، مدیران تبلیغات و بازاریابی معمولا  اصوات را فراموش می کنند. پنج تکنیک که اسلوگان یک شرکت را ماندگار می کند عبارتند از:

1- استفاده از قافیه مانند «هر روز----- بهتر از دیروز»

2- استفاده از کلمات متجانس مانند «گازشو نگیر ---- اجاق گازشو بگیر»

3- استفاده از تکرار کلمات مانند «گل، گل، گل از همه رنگ ---- سرت را با چی می شوری با شامپو گلرنگ»

4- استفاده از کلمات معکوس مانند «بله به خیر»

5- استفاده از جملات دو پهلو مانند «هر لاستیکی میخوان بخرن، بخرن. فقط دنا نخرن.»

اگرچه استفاده از این تکنیک ها به شرکت ها کمک می کند تا نام شان را در ذهن مخاطب ماندگار کنند ولی نباید فراموش کنیم که این شعارها زمانی ماندگاری شان پایدار می شود که این شعارها با تمرکز شرکت همگون باشد، پس قبل از خلق شعاری خوب ابتدا متمرکز شوید و جایگاهی را برای تمرکز خود خلق کنید، سپس میخ گفتار شرکت خلق شود، چکش بصری و اصوات(Battlecry)  شرکت می توانند آن میخ گفتار را در ذهن ماندگار کنند.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.

تماس با کارشناس :behrooz_lotfian@yahoo. com

کارشناس ارشد بازاریابی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز