دوشنبه, 11 مرداد 1395 - 11:00

اصل کیفیت و موفقیت برند 2

برای وارد کردن مفهوم کیفیت به ذهن مشتری روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

1- اثر متخصص بودن

شرکت هایی که متمرکز عمل می کنند و جایگاهی در ذهن مخاطب دارند؛ می توانند در ذهن مخاطب باکیفیت تر نمود پیدا کنند.

این موضوع را با مثالی شروع می کنم، برای یک سرماخوردگی ممکن است به یک پزشک عمومی مراجعه شود ولی اگر این سرماخوردگی به برونشیت تبدیل شود، احتمال زیاد متخصص داخلی برای درمان انتخاب می شود و اگر همین برونشیت حاد باشد احتمالا فوق تخصص ریه برای معالجه برگزیده می شود. همه می دانند که یک متخصص در زمینه کارش بهتر از یک دکتر عمومی است. اگرچه در واقعیت معلوم نیست این جمله چقدر درست باشد و اهمیتی هم ندارد چون باور عمومی جوامع به درستی آن حکم می دهد.

در کسب و کارها هم این اصل صادق است، یعنی عموم مردم بر این باورند که هر چه شرکتی متخصص تر باشد دانشش در آن زمینه کاری بیشتر است و در نتیجه کیفیت کالا یا خدماتش بالاتر است. خریداران همیشه این را در نظر دارند درصورتی که فروشندگان معمولاً آن را فراموش می کنند، برای همین صاحبان صنایع مایل به گسترش دادن خطی کسب و کارشان هستند تا تمرکز بر آن.

2- اثر پیشرو بودن

بدون توجه به درست بودن یا غلط بودن این جمله مشتریان بر این باورند که کیفیت بهتر برنده بازار است و برنده همیشه پیشرو است. پس ساده ترین و راحت ترین راه برای ایجاد درک کیفیت در ذهن مخاطب پیشرو شدن است. پیشرو بودن در بازار به تنهایی ابزار قویی است برای القای مفهوم کیفیت در ذهن مخاطب و برای پیشرو بودن در دنیای رقابتی امروز باید متمرکز شد.

3- اثر قیمت

همه با این مکالمه آشنا هستیم که «این کالا چرا از کالای مشابهش گران تر است؟» و به طور اتوماتیک جوابش این بوده «چون کیفیتش بهتر است».

اگر می خواهید مفهوم کیفیت را در ذهن مخاطب وارد کنید باید توجه داشته باشید که قیمت بالا همیشه سفیر کیفیت بوده است. قیمت بالا نه تنها برای مشتری مفهوم بدی ندارد که برای آن ارزش خاصی هم قائل است ولی قیمت بالا بازار هدف کوچک تری را پوشش می دهد.

4- تأثیر نام

یکی دیگر از روش های القای کیفیت بهتر در ذهن مشتریان تغییر ظاهری در کالا و خدمات است که معمولاً با تغییر در بسته بندی یا نام قابل دسترس است. البته خود نام به تنهایی تأثیر بسزایی روی درک کیفیت دارد و این مهم زمانی حاصل می شود که از نامی تخصصی برای کالا و خدمات استفاده شود تا از یک اسم عام. اگر نام مناسبی برای کالا یا خدمات تان ندارید حتماً و بدون درنگ آن را تغییر دهید. بسته بندی نیز برای کالاها مانند نام عمل می کند. بسته بندی نامناسب مفهوم بی کیفیتی را در ذهن مشتریان وارد می کند.

برگرفته از کتاب تمرکز Focus، نویسنده ال ریس

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد

تماس با کارشناس : info@behroozlotfian. com

کارشناس ارشد بازاریابی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073288-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز