یکشنبه, 12 دی 1395 - 12:45

استراتژی های رونمایی محصول (بخش پنجم)

پنجمین بخش از سلسه مباحث استراتژی های رونمایی محصول را با معرفی یک از بهترین و موثرترین و به نوبه خود مهیج ترین استراتژی های رونمایی آغاز می کنیم که خود ارزش بسیار بالایی در ماندگاری برند در ذهن مخاطبان، علاوه بر رونمایی محصول دارد و این تکنیک، راهکاری است ارزشمند برای ایجاد یک حس بی نظیر و غیر قابل وصف در ذهن مخاطبان.

9- معما- ماجراجویانه

ایجاد یک تجربه استادانه و ماهرانه و همه جانبه با پوشش طیف وسیعی از مخاطبان که همه درگیر حل مسئله می شوند و در نهایت پس از بررسی سرنخ ها به آشکار سازی محصول یا حس برنده شدن می انجامد. اتفاقی که بسیار هیجان انگیز و اثربخش است و یک حس بسیار خوب در مخاطب ایجاد می کند و در نتیجه منجر به ایجاد وفاداری در مراحل اولیه معرفی محصول می شود.

باید اضافه کرد باتوجه به اینکه اجرای این فرآیند بسیار مستلزم دقت و مهارت بالایی است و نیازمند استفاده و بهره گیری از فناوری های روز است، خیلی به ندرت سازمان ها تن به این استراتژی برای رونمایی می دهند ولی گفتنی است که یکی از موثر ترین استراتژی های تاثیر گذار در ذهن مخاطبان و حتی نقل کنندگان و شنوندگان نیز به شمار می رود.

 زمانی باید از این استراتژی بهره برد که محصول جزو سبد محصولی برند بزرگ و شناخته شده ای باشد و مقبولیت عمومی در جامعه داشته باشد و این مقبولیت از مخاطبان مشتاق که حامی این برند و مدافع آن هستند به دست می آید. این مخاطبان، مخاطبانی هستند که حاضرند سرمایه گذاری کنند و زمان و وقت و انرژی خود را برای حل معمای برند محبوب شان اختصاص دهند.

عواملی از قبیل ایجاد همهمه و هجمه کلامی و پچ پچ می تواند در این استراتژی بسیار مفید باشد و ثاثیر گذاری این استراتژی را افزایش دهد و هرچه در اجرای این استراتژی از تکنولوژی و دیجیتال و فناوری اطلاعات استفاده شود سرعت نشر و موفقیت آن بالاتر خواهد بود.

می توان گفت یکی از ویژگی های این استراتژی که آن را از سایر استراتژی های رونمایی متمایز می کند، بحث تجربه همه جانبه است. به این معنی که هر کسی که شرایط شرکت را داشته باشد می تواند در این فرآیند مشارکت کند.

از نقاط ضعف این استراتژی پر هزینه بودن آن و گسترده بودن فضای اجرایی معماست که نیازمند کار فشرده و بسیار پرزحمت و هماهنگی های متعدد با تیم های مختلف اجرایی است، همچنین به توجه و تلاش برای همراه ساختن مصرف کنندگان و مخاطبان نیاز دارد که بسیار حائز اهمیت است و در نهایت بزرگ ترین چالشی که در مقابل این استراتژی قرار دارد طراحی معمایی است که باید هم دانش فنی، اجرایی و عملیاتی عمومی آن فراهم باشد و هم از بعد انگیزه، هیجان و حس چالشگر بودن بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار و آنها را در این فرآیند سهیم کند.

به عنوان مثال یکی از اقدامات ماندگار شرکت نستله در چند سال گذشته اقدام جالب رونمایی از محصول جدید در قالب طرح ماجرا و معما بود برای مخاطبان جوان خود که بیشتر درگیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودند در این مثال نستله در یک روز مشخص و خاصی تعداد بسیار زیادی از ماگ های خود را توسط قفل هایی که دارای رمز بودند در مناطق مختلفی از شهر نصب و در قالب یک اطلاع رسانی مخاطبان را دعوت به مراجعه به آدرس هر ماگ در شبکه اجتماعی کرد که این کد های عبور در برنامه مورد قابل دریافت بود و پس از اخذ کد و وارد کردن آن ماگ مربوطه آزاد می شد و سپس ماگ دوم به همراه محصول رونمایی شده برای مخاطبان ارسال می شد که با این فرآیند هم مخاطبان درگیر حل ماجرایی پر هیجان می شدند و همین طور اینکه حس خوب برند در قلب و ذهن شان نقش می بست و برند ماندگار می شد.

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز