دوشنبه, 14 تیر 1395 - 09:20

کافه بازاریابی

آنالیز رفتار مصرف‌ کننده با 7 پرسش ساده

آنالیز رفتار مصرف‌کننده به دلیل وجود فاکتورهای تأثیرگذار بسیار زیاد کار سخت و دشواری است. با این‌وجود، اگر برندها این 7 پرسش ساده و پایه را مطرح کنند، بعد از آن پیش بردن کارشان ساده‌تر می‌شود.

این 7 پرسش به برندها در ایجاد یک پروفایل از مصرف‌کننده‌شان کمک می‌کند و انواع مختلف از مشتریانی را که محصول‌شان را می‌خرند مشخص  و همچنین تاثیراتی که موجب انجام خرید از طرف آنها می‌شود هم مشخص می‌کند.

1. چه کسانی محصولات یا خدمات برند می‌خرند؟

مرد است، زن است، بچه است، فقیر است، ثروتمند است و... برندها باید دقیقا مشخص کنند که چه نوع مشتری اقدام به خرید محصولات‌شان می‌کند. در نتیجه برندها باید ایده و برداشتی کلی از مشتری ایده‌آلی که می‌خواهند وی را هدف خرید تبلیغات‌شان قرار دهند، داشته باشند.

2. چه کسی تصمیم نهایی برای انجام خرید را اتخاذ می‌کند؟

گاهی اوقات ممکن است خرید توسط کسی انجام شود که تصمیم خرید از آن وی نیست. به‌عنوان‌مثال، برای یک دفتر کار ممکن است خدمات طراحی داخلی بسیار شیک و مناسبی خریداری شود، اما تصمیم برای خرید اجزاء و جزییات این طراحی توسط معمار یا طراح داخلی اتخاذ شده باشد.

3. چه کسی بر تصمیم نهایی برای انجام خرید تاثیرگذار است؟

بهترین مثال از تاثیرگذاران بر تصمیم خرید بچه‌ها هستند. یک پدر ممکن است کالایی را براساس تصمیم مادر خانواده بخرد، اما تاثیرگذار اصلی در این خرید کودک خانواده است که یک‌چیز خاص یا یک اسباب‌بازی خاص را طلب کرده است. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی همواره به تبلیغ روی کانال‌های تلویزیونی مخصوص کودکان اقدام می‌کنند تا آنها را تبدیل به تاثیرگذاران خودشان کنند.

4. تصمیم خرید چگونه اتخاذ می‌شود؟

کودکان بعد از دیدن هر تبلیغی سراغ مادرشان می‌روند و درخواست داشتن چیزی را مطرح می‌کنند که در تبلیغ دیده‌اند. مادر سپس در این رابطه به پدر خانواده می‌گوید یا خودش مستقیما خرید را انجام می‌دهد. ازاین‌رو فرآیند به این شکل است که تاثیرگذار بر تصمیم‌گیرنده تاثیر می‌گذارد و سپس خرید انجام می‌شود. این ترتیب منظم در اتخاذ تصمیم خرید باید توسط کارشناس بازاریابی شناخته‌ شده باشد.

5. چرا مشتری خرید می‌کند؟

نیازهای مشتری که براساس آن وی اقدام به خرید می‌کند، چه مواردی است؟ در موردی، یک مادر در حال خرید اسباب‌بازی برای کودک خودش است و در موردی دیگر طراحان خرید اقدام به خرید جزییات اجرای طراحی برای مشتری که خواهان داشتن یک دفتر کار زیباست می‌کنند. بنابراین هر مشتری در حال خرید یک محصول به دلیل یا دلایل خاصی است و شما می‌توانید رفتار مصرف‌کننده براساس چرایی خرید آنها را تحلیل یا آنالیز کنید.

6. چرا مصرف‌کننده یک برند را نسبت به دیگری ترجیح می‌دهد؟

بهترین تحلیل و آنالیز رفتار مصرف‌کننده زمانی است که ما فرآیند تصمیم‌گیری وی را آنالیز می‌کنیم. تعدادی از مصرف‌کنندگان تمایل خاص خودشان نسبت به برند را دارند. اگر چرایی ترجیح یک برند توسط مشتری نسبت به یک برند دیگر را آنالیز کنید، ویژگی‌ها و خصوصیاتی را پیدا می‌کنید که مشتری ترجیح می‌دهد و درنتیجه بر آن اساس نسبت به یک برند تمایل بیشتری دارد.

7. مشتریان برای خرید برند موردنظر خود به کجا مراجعه می‌کنند؟

آیا مشتریان محصول را به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند یا اینکه از طریق یک فروشگاه محلی و به‌صورت فیزیکی اقدام به خرید می‌کنند؟ درواقع، آیا آنها مثلا از 10 عرضه‌کننده مختلف استعلام قیمت می‌گیرند و سپس یکی از آنها را انتخاب می‌کنند؟

اینکه روش خرید یک برند توسط مشتری چگونه است، مطالب بسیار زیادی را در مورد اینکه این مشتری برای خرید آن برند تا کجا می‌خواهد پیش برود برای ما روشن می‌سازد. این جنبه از رفتار مصرف‌کننده برای هر مشتری متفاوت است و اطلاعاتی را در رابطه با آنالیز رفتار مصرف‌کننده در اختیار ما قرار می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073308-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز