پنج شنبه, 22 شهریور 1397 - 16:00

شگردهایی روانشناختی جهت جلب احترام برای روسای جدید

انتظار نداشته باشید که به سرعت مورد احترام قرار بگیرید. زمان می برد تا کارکنان به رئیس جدیدشان احترام بگذارند. راهبردهای مبتنی بر علم روانشناسی، مانند بازخورد گرفتن، متمرکز شدن بر نقاط قوت و یادگیری راه های پیشی جستن از دیگران شتاب بیشتری به این فرآیند می دهد.

به خاطر داشته باشید که به صرف قرار داشتن در موضع قدرت نمی توانید احترام گروه تان را به دست بیاورید. باید به آنان نشان دهید که لیاقت و توانایی این سمت را دارید.

اولین روز کاری یک رئیس جدید معمولاً اینگونه آغاز می شود. اگر این رئیس جدید سابقه ای درخشان و دستاوردهای چشمگیری که مانند روز روشن باشد، نداشته باشد و گاهی اوقات حتی با وجود داشتن چنین سابقه بی نظیری باید بداند که تک تک کارهایش نقادانه تحت نظر گرفته می شود. به علاوه مسلماً در هر سازمان و شرکتی افراد دیگری نیز وجود دارند که خودشان را مستحق این جایگاه می دانستند یا به رئیس شدن فرد دیگری امید بسته بوده اند. با این توصیف یک رئیس تازه کار باید علاوه بر خودش، این افراد را نیز قانع کند که واقعاً لیاقت قرارگیری در این سمت را دارد.

قانع کردن این افراد سختگیری که مشتاقانه منتظر اشتباه از جانب شما هستند و جلب احترام بقیه کارکنان فرآیندی طولانی، دشوار و حتی گاهی اوقات ناراحت کننده است، اما مسلماً غیرممکن نیست. در واقع دانشمندان اجتماعی و کارشناسان رهبری چند راهبرد کلیدی را برای تسریع این فرآیند تعریف کرده اند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مطلب مرتبط: 7 توصیه راهبردی برای برخورد‌های نخستین با رئیس جدید

به دیگران ثابت کنید که می توانید کارتان را به خوبی انجام دهید ـ سپس دوست داشتنی بودن خودتان را نشان دهید

پژوهش ها بیانگر آن است که در برخورد با زیردستان یا هر آشنای جدید دیگری از دو منظر صمیمیت و شایستگی مورد ارزیابی قرار می گیرید. هر دو خصلت بسیار مهم است، اما در مقام یک رهبر جدید باید ابتدا شایستگی خود را به نمایش بگذارید. به عبارت دیگر به همگان ثابت کنید که به خوبی از عهده وظیفه مدیریت برمی آیید، سپس قدری حساسیت و ویژگی های ظریف و محبت آمیز انسانی را نشان دهید. شایستگی را با عمل کردن به وعده ها و قول های خود و اجابت درخواست دیگران تقریباً به سرعت می توانید اثبات کنید، اما نشان دادن محبت و صمیمیت دشوارتر است. برقراری ارتباط با کارکنان بسیار مهم است.

باید کاری کنید که آنها باور کنند، شما نیز یکی از آنها هستید. می توانید کارکنان تان را به صرف ناهار مهمان کنید یا درباره علائق مشترک تان با هم گپ بزنید. هدف این است که به آنها نشان دهید، اگرچه شما رئیس هستید، اما در نهایت همگی باید برای پیشبرد کارها با هم متحد شوید.

سعی نکنید بی نقص باشید

متاسفانه بسیاری از مدیران جدید و پرشور و شوق در دام تلاش برای بی نقص عمل کردن می افتند. درک می کنیم که به تازگی در این موقعیت قرار گرفته اید و دوست ندارید دیگران فکر کنند که هیچ ایده ای از مدیریت کردن ندارید. مدیران تازه کار در چنین موقعیتی سعی می کنند که هیچ سوالی نپرسند و هیچ بازخوردی هم نگیرند. این روش مشکل مرگباری را ایجاد می کند. اکثر مدیران فکر می کنند که نظرسنجی از دیگران شایستگی آنها را زیر سوال می برد؛ حال آنکه در واقع ارتباط تنگاتنگی بین مردمی که سوال می پرسند و براساس بازخورد عمل می کنند و کارایی و بهره وری ایشان از نظر دیگران وجود دارد.

البته به خاطر داشته باشید که قرار نیست بی عیب و نقص به نظر بیایید. بسیاری از مردم فکر می کنند که باید کامل باشند. حال آنکه تلاش برای ایده آل بودن هیچ نتیجه مثبتی به بار نمی آورد و فقط تصویری از یک انسان متوهم را به نمایش می گذارد.

در مطالعه ای 16 قابلیت بارز رهبران ارزیابی شد و مشخص گردید که مدیرانی که در سه قابلیت بهترین عملکرد را ارائه می دهند، در زمره 20 درصد رهبران برتر قرار می گیرند.

به عبارت دیگر رهبران باید با توجه به بازخوردهای دریافتی این نکته را مشخص کنند که چه ویژگی یا توانایی خاصی را به شرکت اضافه کرده اند و سپس این خصوصیات را تقویت کنند. نکته جالب اینجا است که اگر در چند مورد خوب باشید، مردم عیب ها و کمبودهای تان را ندیده خواهند گرفت.

یادگیری خصوصیاتی که موجب برتری یک نفر در آن سازمان می شود

برای تبدیل به یک رهبر موفق شدن به جز درون نگری باید از خصوصیاتی که باعث برتری یک نفر در آن سازمان خاص می شود، نیز آگاهی داشته باشید.

برای نمونه به نتیجه پژوهشی که توسط کامرون اندرسون در سال 2008 در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، دقت کنید. اندرسون دریافت که با توجه به ویژگی های شخصیتی کارکنان می توان تاثیر ایشان را در یک سازمان پیش بینی کرد و نقش این خصوصیات فردی حتی فراتر از عامل هایی مانند عملکرد شغلی است.

برای مثال در شرکت های مهندسی، خصوصیتی مانند وظیفه شناسی و وجدان کاری، برای مثال سختکوشی و منظم بودن، یک ویژگی قابل تحسین شمرده می شود، حال آنکه برونگرایی و معاشرتی بودن در شرکت های مشاوره مهمتر است.

هدف مدیران جدید باید این باشد که ویژگی ها و رفتارهای خاصی را که در سازمانش باارزش شمرده می شود، تشخیص دهند. چنانچه با توجه به سرنخ هایی که پیدا کرده اید، بتوانید این خصوصیات باارزش و قابل تحسین را در خودتان متجلی کنید، احترام کارکنان را سریع تر جلب خواهید کرد.

مطلب مرتبط: 10 راه برای تأثیرگذاری مناسب بر رئیس جدید

همچنین می توانید افرادی را که در شرکت تان مورد احترام هستند، پیدا کنید و پس از آشنا شدن با آنها و برقراری رابطه ای اطمینان بخش، آنها را ترغیب کنید که از شما دفاع کنند.

شاید مهم ترین نکته این باشد که رهبران جدید به صبر نیاز دارند. چه رئیس قبلی را بشناسید، چه فقط داستان هایی را در وصف او شنیده باشید، در هر حال جا پای افراد بزرگ گذاشتن تقریباً همواره مرعوب کننده است.

جلب احترام و اعتماد دیگران کاری نیست که یکشبه انجام بشود. مطمئن باشید که کارکنان به خاطر موقعیت تان به شما احترام نخواهند گذاشت، این شما هستید که باید احترام و اعتمادشان را به دست بیاورید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی