سه شنبه, 19 تیر 1397 - 14:16

روش توسعه کسب و کار / از آشپزخانه تا تجارتی چند میلیون دلاری

براساس تحقیقات شرکت استاتیستا (Statista)، تنها 38درصد از کسب وکارهای کوچک در سال 2017 گزارش رشد درآمد داشته اند. این آمار بیشترین نرخ رشدی ا ست که در تمام این دهه مشاهده شده است. از آنجایی که گسترش کسب و کار امری دشوار است، اغلب کسب وکارهای کوچک، معمولا در همان حد و اندازه باقی می مانند.

به من اعتماد کنید؛ چراکه در 13سال گذشته، درحال گسترش کسب وکار خود - شرکت هینت- (Hint) بوده و ثابت کرده ام این امر، کاری غیرممکن نیست. در سال 2005 خود را با ترکیبات آب و میوه در آشپزخانه ام مشغول و شرکت خود را آغاز کردم، اما امروزه کسب وکاری چندمیلیون دلاری دارم. در طول این مسیر، پنج درس اصلی در رابطه با گسترش کسب و کار آموختم.

1- هدف عمده داشته باشید

رک و پوست کنده بگویم، هیچ کس با رؤیای فروش بطری آب بزرگ نمی شود، اما کسب وکار من تنها فروش بطری آب نیست. هدف از این کار بهبود سلامتی مردم آمریکاست. این هدف همان چیزی ا ست که کارمندان بلندپرواز و با پشتکار من و همین طور مشتریان مان را جذب می کند. زمانی را صرف ایجاد هدف و چشم اندازی روشن و ساده برای کسب و کار خود کنید. اگر مردم احساس کنند بخشی از فرآیندی بااهمیت هستند، برای رشد و ترقی انگیزه پیدا می کنند.

مطلب مرتبط: توسعه یک کسب و کار جهانی / آیا کسب وکار شما برای جهانی شدن آماده است؟

2- دستگاه تان را روغن کاری کنید

شما برای گسترش شرکت، لازم است آن قسمت از کار را توسعه دهید که در آن عملکرد خوبی دارید. من در بخش فناوری سرمایه گذاری کردم تا زمینه هایی مانند مدیریت موجودی و بینش مصرف کننده را ساماندهی و بهسازی کنم. علاوه بر این شروع کردم به استخدام افرادی برای سمت های اصلی و پشت صحنه و روش اداره پروژه های خود را بهبود بخشیدم. در اداره بی عیب ونقص تمامی عناصر اساسی کسب و کار، سرمایه گذاری روی سیستم ها، افراد و فرآیندها، تضمین می کند که وقتی شرایط برای رشد مهیاست، شما نیز آماده بهره برداری هستید.

3- روی داشته های تان قمار کنید

مشتریان اصلی ما به شدت وفادار هستند و من می دانستم می توانیم با آنها همکاری های بیشتری انجام دهیم. برخلاف توصیه سرمایه گذاران مان، فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کردیم تا مشتریان بتوانند محصولات را مستقیم از خود ما خریداری کنند. نتیجه کار سود بیشتر بود، چرا که واسطه ها را حذف و الگوی درآمد جدیدی بر مبنای مشترکان خود اضافه کردیم. فروش مستقیم به مشتری (DTC)، در کمتر از دوسال، یک سوم درآمد کسب و کارمان را تشکیل داد.

طبق تحقیق شرکت فناوری های وسپ بارکد (Wasp Barcode Technologies)، راهبرد اصلی رشد درآمد برای 40درصد از کسب وکارهای کوچک، بهبود تجربه مشتریان کنونی و حفظ آنهاست. افرادی که هم اکنون هزینه محصول یا خدمات شما را می پردازند، واضح ترین مسیر رشد را نشان تان می دهند، بنابراین بررسی کنید که چگونه می توانید خدمات بیشتری به آنان ارائه دهید.

4- دید بازتری داشته باشید

امتیاز فروش مستقیم به مشتری در آن است که شما اطلاعات بسیار زیادی از مشتری خود به دست می آورید. ما دریافتیم بسیاری از مشتریان اصلی مان در شرکت های بزرگ فناوری فعالیت می کنند که نوشیدنی و میان وعده های سالمی را به عنوان مزایا در اختیار کارمندان شان قرار می دهد. پس از تماس با این سازمان ها، هم اکنون محصولات ما در یخچال شرکت های اپل، فیس بوک و لینکدین و نیز بیمارستان ها و خوابگاه های دانشجویی دیده می شود. شما چطور می توانید با روش های مهم تر و بهتری به مشتریان انتخابی خود دسترسی داشته باشید؟ با گسترش دید خود فراتر از مرزهای رایج فروش یا بازاریابی محصول، می توانید تاثیر عمده ای بر رشد شرکت تان داشته باشید.

5- فعالیتی متفاوت انجام دهید

در سال گذشته ضدآفتاب هایی بر پایه میوه تولید کردیم. افزودن یک محصول آرایشی به مجموعه نوشیدنی های خود، دریچه کسب درآمد جدیدی را به روی ما گشود و هم زمان موجب دسترسی ما به بازارها و مخاطبان جدید شد. تنوع تولید، نه تنها روشی هوشمندانه برای گسترش یک شرکت است، بلکه کسب وکار را نیز قوی تر می کند و نسبت به تغییرات بازار مقاوم تر می سازد. البته که این کار خطرهایی نیز دارد، اما با زمان بندی صحیح و اطمینان از اینکه محصول یا خدمات جدید شما با هدف کلی تان هماهنگی دارند، انجام کاری متفاوت سبب غلبه بر موانع در مسیر گسترش حضور در بازار می شود.

6-از فعالیت های روزمره فاصله بگیرید

گسترش یک شرکت، امری تصادفی نیست. باید برای این کار برنامه ریزی و آمادگی داشته باشید و از تمامی فرصت های پیش آمده استفاده کنید. این کار معمولا نیازمند فاصله گرفتن از نیازهای روزمره یک استارتاپ مانند تولید محصول، کار با تامین کنندگان و ملاقات با عمده فروشان است. برای اطمینان از اینکه بر گسترش شرکت تمرکز کرده اید، سعی کنید حداقل چند ساعتی را در هفته صرف این راهبردهای رشد کنید. با کار روی تمامی ابعاد کسب و کار خود، آن را از محدوده میز آشپزخانه فراتر ببرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی