یکشنبه, 17 تیر 1397 - 12:20

کارآفرینان موفق می دانند چگونه «نه» بگویند

یکی از اشتباهات رایج و مکرر بسیاری از صاحبان کسب و کار، ندانستن این است که چگونه و در چه زمانی «نه» بگویند. آنها معمولا به شدت مشغول اند و در عین حال به دلیل جایگاه شان تحت بمباران درخواست و تقاضا قرار می گیرند، اما آنچه واضح است اکثر کارآفرینان موفق در «نه» گفتن کاملا ماهر هستند.

به گفته استیو سیمز (Steve Sims)، مربی رشد شخصی و نویسنده کتاب Bluefishing: The Art of Making Things Happen، «نه» کلمه ای است که به زبان آوردن آن، به شدت دشوار است؛ کلمه ای دوحرفی که همه در استفاده صحیح از آن دچار مشکل هستند. یادگیری اینکه چه زمانی از کلمه «نه» استفاده کنیم و چه زمانی آن را به کار نبریم، پیامدهای گسترده ای دارد که از مرزهای حرفه ای فراتر می رود و بر تمامی جوانب زندگی اشخاص تأثیر می گذارد.

برای یادگیری «نه» گفتن، لازم است راجع به اهداف تان شفاف باشید. «نه» ابزاری ضروری برای اطمینان از این است که نقشه ها و برنامه کار شما از مسیر خارج نمی شوند. به گفته سیمز، افراد باید متوجه این موضوع باشند که هرچه زندگی شخصی و کاری خود را شلوغ تر کنند، تمرکزشان بر کارهایی که درحال حاضر مشغول انجام شان هستند، کمتر می شود. حقیقت این است که هرچند انسان به میزان شگفت انگیزی از توانایی رشد و نمو برخوردار است، اما نباید خود را به یک باره تحت فشار زیاد قرار دهد.

مطلب مرتبط: موفقیت در زندگی با تمرین «نه» گفتن

به یاد داشته باشید که هرچه موفقیت بیشتری کسب کنید، احتمالا افراد بیشتری با تقاضاهای خود به سمت شما خواهند آمد و این امر تنها زمان شما را هدر می دهد و منابع تان را مصرف می کنند. توانایی گفتن «نه» ممکن است شما را در نظر فردی دیگر بد جلوه دهد، اما تنها کاری که از دست شما برمی آید، این است که توضیح دهید چرا مجبور به استفاده از «نه» شده اید. هر اقدام دیگری به جز این می تواند به فعالیت های کسب و کار شما صدمه بزند.

برای بسیاری از کارآفرینان، یادگیری «نه» گفتن به تمرین زیادی احتیاج دارد، اما معمولا با دریافت راهنمایی و تمرین، می توان در این کار خبره شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی