سه شنبه, 22 خرداد 1397 - 15:04

4 عادتی که به من کمک کرد تا کسب و کار موفقی راه اندازی کنم


    به قلم: دنیل ویزلی

    موسس و مدیر ارشد وب سایت Quote. com

این یک رویای همیشگی است: طی روز یک کسب و کار موفق را اداره و سپس شب هنگام اوقات فراغتت را در کنار خانواده ای گرم و صمیمی سپری کنی. بسیاری از کارآفرینان با داشتن این هدف در ذهن روزها سخت کار می کنند، اما دستیابی به آن چندان آسان نیست. برای نمونه، مارتا استوارت که به عنوان یک گرو (آموزگار مذهبی) اسم و رسمی به هم زده، اخیرا در مصاحبه با سی ان ان اقرار کرد که به دلیل پیشرفت شغل روبه رشدش مشتاقانه به زندگی زناشویی خود خاتمه داده است.

اما همه کارآفرینان مایل نیستند نیمی از رویای شان (خانواده) را برای دستیابی به نیمه دیگر (کار) رها کنند. تجربه شخصی به من نشان داده است که اگر زندگی خانوادگی شما در رنج و مضیقه باشد به این دلیل که شغل تان نیازمند توجه بیشتری است، شما راضی و خشنود نخواهید بود، مهم نیست که چقدر در کارتان موفق باشید.

زمانی که درگیر راه اندازی کسب و کار نوپای خود بودم، همسرم هم درگیر مطالعه برای امتحان وکالت بود و اندکی بعد متوجه شدیم که نخستین کودک مان در راه است. ناگهان زندگی خانوادگی ام بسیار پراسترس و تنش زا شد تا حدی که بیش از توان یک صاحب کسب و کار نوپا بود. خوب می دانستیم که باید کاری می کردیم تا من بتوانم بر کسب و کارم متمرکز باشم و مطمئن شوم که از جنبه مادی در رفاه هستیم.

راه حل - که خوب هم جواب داد - مصالحه ای بود میان من و همسرم که طبق آن ما به یکدیگر زمان و فضای کافی می دادیم تا هرکدام بر اهداف مان تمرکز کنیم - من بر کسب و کار تازه تاسیسم و همسرم بر امتحان وکالتش.

مطلب مرتبط: 5 راز موفقیت در کسب و کار

خوشبختانه آنقدر خوش شانس بودم که همسرم شرایط را به خوبی درک می کرد و آنقدر عاقل و بالغ بود که نسبت به موقعیت رویکردی معقول و منطقی اتخاذ کند. تا امروز همسرم به خوبی می داند من هرکاری می کنم ریشه در هدفم دارد که نمی خواهم مشغله های کاری به ما آسیب برساند، نه آسیب فردی و نه آسیبی به زندگی زناشویی.

بنابرین با تکیه بر تمام چیزهایی که آموخته ام می گویم، جدا از مسئله انتخاب همسر خوب، می توانم این چهار عادت را به شما پیشنهاد کنم و اطمینان می دهم که با رعایت این موارد می توانید تعادل میان وظایف شغلی و زندگی خانوادگی تان را حفظ کنید.

1- برنامه ریزی انعطاف ناپذیر روزانه خود را کنار بگذارید

جدی می گویم. اگر درمورد انجام کارهای تان در زمان معین خیلی سختگیر باشید، نمی توانید در زمان لازم تغییری در برنامه های تان ایجاد کنید. من آموخته ام که براساس نیازی که تیم از من دارد، به سرعت از کاری به کار دیگر بروم. اگر دریابم که یکی از کارمندانم در پایان روز به چیزی نیاز دارد، می فهمم وقت آن است که تغییر رویه دهم و کارهای دیگرم را ساعت ها بعد به اتمام برسانم.

اگر شما در نیمه شب به حداکثر کارایی می رسید، وقتی که دنیا در خواب است، مهم نیست. از ساعت های پربار و حاصلخیزتان نهایت بهره را ببرید و نگران انعطاف پذیری در ساعات کاری تان نباشید. من هرگز تمام کارهایم را با یک فرمول پیش نمی برم و معتقدم که تقریبا تمامی کارمندان به ساعات کاری منعطف نیاز دارند.

من کاری که به دیگران توصیه می کنم، خودم انجام می دهم. شرکت هایی چون شرکت ایتنا، دل و آمازون برای تیم های کارمندان شان این قابلیت را فراهم کرده اند تا با توانایی های گوناگون و از راه دور کارهای شان را انجام دهند. برای مثال شرکت ایتنا چهار گزینه متفاوت برای ساعات کاری و نیز آموزش از راه دور فراهم کرده است تا به کارمندانش کمک کند ساعات کارشان را با سبک زندگی شان تطبیق دهند.

2- فعالیت های خانوادگی را در اولویت قرار دهید

برای توجیه دیر رسیدن ها و غیبت های تان در خانواده از جمله همیشگی «سرکار گرفتار شدم» استفاده نکنید. به تقویم خانوادگی توجه داشته باشید؛ سعی کنید در فعالیت های فوق برنامه فرزندتان حضور داشته باشید، در تولد همسرتان یا هر رویداد مهم دیگری شرکت کنید؛ برنامه همه جانبه و دقیقی بریزید تا آخرین ساعت سخت کار کنید و در زمان مقرر محل کارتان را ترک کنید. پیام ها، ایمیل ها و چت های تان را بی صدا (سایلنت) کنید یا هرچیز دیگری که حواس شما را از کار پرت می کند کنار بگذارید تا بتوانید کارتان را تمام کنید و به موقع کار را ترک کرده و در کنار خانواده باشید.

با همسرتان دایم شب ها بیرون بروید و هیچ گاه طوری برنامه ریزی نکنید که وقت شما کنار خانواده را بگیرد. من شخصا هرهفته یک برنامه بیرون با همسرم دارم تا بتوانم دایما با او ارتباطی نزدیک و صمیمی داشته باشم. یک شب بیرون رفتن با خانواده و فراغت از کار می تواند مشکلات بسیاری را حتی پیش از آنکه چهره بنماید، حل و فصل کند. لازم نیست هربار به رستوران های گران قیمت بروید: تنها کنار هم وقت بگذرانید و در مورد خانه، کار، اخبار، سرگرمی ها و هرچیز دیگری که هر دو دوست دارید صحبت کنید. این کار به شما کمک می کند تعادل لازم میان خانه و کار را برقرار کنید و باقی هفته کاری متمرکز بمانید.

3- روزهای بیماری و ناخوشی کار نکنید

روزهایی که حال خوبی ندارم و نمی توانم روی کار تمرکز کنم، به بدنم گوش می کنم و یک یا دو روزی مرخصی می گیرم تا بهتر شوم. هیچ کاری جایز نیست. حتی اگر شما هم مانند من در جهانی از ابزار و وسایل الکترونیکی گرفتار هستید، هنگام بیماری باید این ابزار را کنار بگذارید. وقتی حال خوشی ندارید قادر به تصمیم گیری منطقی نخواهید بود.

اگر نتوانید هنگام بیماری از لحاظ جسمی و فکری استراحت کنید، نه فقط برای سلامتی تان مضر است، بلکه به کسب و کارتان هم آسیب می رساند. مطمئنا اگر کارکنان یک شرکت سرکار نروند، شرکت متضرر خواهد شد. اما اگر سرکار باشند، اما تمرکز نداشته باشند چه؟ کار کردن در زمان بیماری (که پرزنتیسم نامیده می شود) یا در زمانی که فرد کارایی ندارد برای شرکت گران تمام می شود. شرکت کنندگان در یک نظرسنجی گزارش دادند که تقریبا 58 روز در سال را با پرزنتیسم از دست می دهند، رقمی که بسیار بالاتر از چهار روز غیبت از کار است.

4- بر سر شکست هایتان به فکر فرونروید

هرکسی اشتباه می کند، اما واکنش شما به شکست راه شما را به سمت موفقیت تعیین می کنید. هر شکستی با خود شفافیتی دارد که از تکرار آن جلوگیری می کند. از اشتباهات تان درس بگیرید - اشتباهات کاری و خانوادگی- و با توانمندی از آنها گذر کنید. تکرار اشتباهات و افسوس خوردن به حال خود، تعادل زندگی و کار را برهم می زند. وقتی به اشتباهی در گذشته فکر می کنید و حواستان پرت اشتباهات گذشته است، نمی توانید به عنوان والدین یا همسر در کنار خانواده حضور موثر داشته باشید.

اگر در کاری که انجام می دهید مهارت دارید، این مهارت ادامه خواهد یافت. جف بزوس، مدیر ارشد آمازون، هم به نوبه خود دچار اشتباهاتی شده است - از جمله عملکرد نامناسب تلفن همراه آمازون که میلیون ها خسارت به دنبال داشت- اما وی و شرکت آمازون همچنان در صدر صنعت تجارت الکترونیک قرار دارند. نباید انتظار داشته باشید در نخستین تلاش تان به مهارت و کمال مطلوب دست یابید، باید بیاموزید که رسیدن به کمال مطلوب طی زمان میسر می شود. تعادل بخشیدن به شغل و زندگی کار دشواری است و شما طی زمان بهتر این مهارت را کسب خواهید کرد. در حال حاضر برای خوب بودن تلاش کنید، نه برای بی نقص بودن.

مطلب مرتبط:اگر می خواهید در کسب وکار موفق شوید، اول این مهارت ها را کسب کنید / ۱۵ مهارتی که هر کارآفرین باید در سال ۲۰۱۸ کسب کند

رویای زندگی مطلوب برای هرکدام از ما شکل متفاوتی دارد. برخی خانه ای روستایی را تجسم می کنند با چوب پرچین های سفیدرنگ و برخی دیگر آپارتمان لوکس و مجللی در شهر را تصور می کنند. اما همه ما آرزوی تعادلی حقیقی میان کار و خانواده و دوستان را در سر داریم. برقراری چنین تعادلی نیازمند زمان و تلاش فروان است، اما با کمک این چهار شیوه خواهید توانست رویای تان را به حقیقت بدل کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی