دوشنبه, 21 خرداد 1397 - 16:15

4 مورد ضروری هنگام رشد سریع تر تیم نسبت به کسب و کار

برقرار کردن فرهنگ سازمانی پایدار در زمان رشد سریع، دشوار به نظر می رسد.

برای صاحبان کسب و کار، رشد سریع بهترین و بدترین سناریوی ممکن است. رشد مشکلی است که هر کسب و کاری را نابود می کند. رشد کم باعث فروپاشی کسب و کار و رشد سریع و به تبع آن فقدان زیر ساخت های ضروری می تواند فاجعه بار باشد.

مسالۀ حائز اهمیت این است که از روز اول باید شرکت را با مأموریت و دیدی روشن بنا کرد. با این رویکرد فرهنگ سازمانی شرکت تان در میان اعضای اصلی تیم همه گیر می شود و نقشی اساسی در جذب استخدام های آینده ایفا می کند.

کارکنان، علاوه بر استراتژی های جبرانی که معطوف انگیزه های بیرونی می شوند، میل دارند از درون تحریک و تشویق شوند و احساس ارزش کنند. صاحبان کسب و کار باید ارزش های سازمانی خود را به-نمایش بگذارند و در معرفی آنها به جامعه نقشی اساسی ایفا کنند. نیروی انسانی یکی از بهترین اشکال سرمایه گذاری است که صاحبان کسب و کار باید به آن اهمیت بدهند.

مطلب مرتبط:راهکارهای افزایش کار تیمی در شرکت

با وجود این که اکثر پرسنل منابع انسانی، سرمایه گذاری روی کارکنان را دشوار می دانند، این بخش از سرمایه گذاری می تواند به مدت چندین سال سودآوری داشته باشد. افزون بر تمرین و آموزش، کارکنان در مسیر شغلی خود به قدردانی از سوی یکدیگر نیز نیاز دارند.

زمانی که تیم تان از کسب و کار جلو می افتد و کارکنان درگیر محیط پرشتاب شغلی می شوند، چه اتفاقی می افتد؟ این مسئله منجر به ایجاد عدم شایستگی، عدم هماهنگی و ناپیوستگی در میان اعضای تیم می شود. در مواجهه با این معضلات رو به رشد، فرهنگ سازمانی نیز ممکن است دستخوش تغییر شود و یا پایداری خود را از دست بدهد.

در این نوشتار، به شما نشان می دهم چگونه در جایگاه یک صاحب کسب و کار، از چنین موقعیتی اجتناب کنید. این استراتژی ها به شما کمک می کنند کارکنان متخصص خود را در چرخه عمر کسب و کارتان حفظ کنید.

1 – بیشتر یا برابر با بازار بپردازید

برای اطمینان از رشد کارتان، در جایگاه یک فرد صاحب کسب و کار، به حمایت از کارکنان خود نیاز دارید. به یاد داشته باشید رقبای شما پیوسته به دنبال جذب نیروهای متخصص تان هستند. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی، باید به کارکنان خود دستمزد خوبی بدهید. این کار نه تنها وفاداری آنان را نسبت به شما تضمین می کند، بلکه به آنها انگیزه نیز می دهد. بهترین راه با توجه به دشواری نحوه پرداخت، ارزیابی صنعت و استاندارد بازار است. می توانید به آنها دستمزدی بالاتر از دیگر کارفرمایان بدهید، یا این که حداقل از تناسب میزان پرداختی تان با مقدار متداول بازار اطمینان حاصل کنید. پاداش دادن نیز ایده خوبی ا ست. در برخی موارد، به اشتراک گذاشتن سود نیز باعث می شود تا کارکنان، خود را بخشی از موفقیت سیستم و سازمان بدانند.

2- درنظر گرفتن صورت های پرداخت و مساعده

زمانی که تیم تان کوچک باشد، کنترل کارکنان و تقسیم وظایف و تخصیص مسئولیت ها به ایشان آسان است. به محض این که تیم تان رشد کند، این کار بسیار دشوار می شود. اگر فاقد برنامه ریزی های لازم برای ایجاد صورت های پرداختی (چک) و مساعده های مالی باشید، خروجی، باروری و بازگشت سرمایه شرکت تان به شدت کاهش می یابد. درواقع، بدون داشتن صورت های پرداختی و مساعده های مالی مناسب، مسائلی هم چون سرقت کارکنان، کسری موجودی، رشوه و عدم مدیریت صحیح حساب ها بروز می کند و به طور عمومی رشد شرکت و کسب و کارتان را مخدوش می سازد. علاوه بر گزارش های عملکردی سه ماهه، ایجاد اهداف هفتگی برای کارکنان نیز حائزاهمیت است. انتقاد باید سازنده باشد و از لحن اتهامی غیرضروری جلوگیری شود.

3- انگیزش اعضای تیم

کارکنان، بزرگ ترین دارایی هر کسب و کاری هستند. بدون آنها، حفظ روند کاری دشوار است، پس این مهم را در نظر بگیرید و از کابوس منابع انسانی جلوگیری کنید. بنابراین زمانی که تیم بزرگی دارید، حفظ انگیزه اعضا، راهی مطمئن درجهت حصول اطمینان از امنیت کسب وکار است. اگر این مرحله مهم را در-نظر نگیرید، با گروهی از کارکنان منفعل مواجه می شوید که هیچ کدام در هماهنگی با دورنما و مأموریت شرکت کار نمی کنند و درنهایت موجب کند شدن رویه کاری می شوند. برخی از روش های انگیزش درونی کارکنان، شامل فراهم کردن محیطی کاری ا ست که آنها را به فعالیت تشویق کند. داشتن برنامه تشویقی عملکرد محور و سرمایه گذاری در زمینه آموزش نیز از دیگر موارد کاربردی محسوب می شود. هرهفته زمانی را به هر یک از کارکنان خود تخصیص دهید و به ایشان بگویید که چقدر قدردان شان هستید. صندوق نظرات و پیشنهادات بی نام درست کنید تا کارکنان تان بدون ترس از واکنش های احتمالی، نظرات خویش را بیان کنند.

مطلب مرتبط: چگونه تیمی متفاوت بسازیم؟

4- دانستن زمانِ دقیقِ جهش

هنگامی که به اندازه کافی پیشرفت کردید و سهمی از بازار را از آن خود ساختید، زمان آن فرا رسیده است که کسب وکار خود را در زمینه هایی جدید گسترش دهید. این را می توان از تحقیقات بازار و بازخوردهای عمومی حاصل کرد. برای مثال، شرکت دایموند و دایموند (Diamond and Diamond) زمانی فعالیت خود را آغاز کرد که به شرکت قانونی همه جانبه ای مبدل شده بود. درحالی که تمرکز کاری این شرکت بر ارائه خدمات قانونی در حوزه آسیب های شخصی بود، آنها متوجه شدند بیشتر مشتریان شان در زمینه های دیگری همچون املاک، به کمک و راهنمایی نیاز دارند. قبل از آن که دست به فعالیت جدیدی بزنید یا پرسنل استخدام کنید، باید موقعیت ارزشی شرکت و قابلیت برگردان آن به بازار و مصرف کنندگان جدید را، به دقت مورد سنجش قرار دهید.

همین طور که پیشرفت و با کارکنان جدیدی مصاحبه می کنید، تمرکز بر دورنما ی شرکت بسیار مهم تر از پیش خود را بروز می دهد. با هر استخدام، فرهنگ سازمانی شرکت تان نسبت به تغییر آسیب پذیر می شود. هنگامی که کارکنان تان قلباً منافع شما را در نظر داشته باشند، درگیری با جنبه های گوناگون کسب وکار و اعتماد، آسان می شود. مسئولیت حصول اطمینان از رشدی پایدار که بر مبنای اعتماد و قدردانی تعریف شده باشد، بر دوش سرمایه گذاران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی