یکشنبه, 20 خرداد 1397 - 17:00

همکاری دولت، شرکت ها و سازمان های غیر انتفاعی برای حل مشکلات اجتماعی

مشکلات اجتماعی ابعاد گسترده ای دارند و نمی توان تنها از دولت یا سازمان های بزرگ برای حل آنها توقع داشت. این موارد نیاز به همکاری گسترده دارند.

کسب سود و اهداف اجتماعی در حال ادغام شدن است. اکثر جوانان در دنیای امروز کسب و کار بر این عقیده هستند که تأثیرگذاری مثبت در دنیا، بیش از سود مالی اهمیت دارد. آنها هدف اصلی یک تجارت را تأثیرات اجتماعی می دانند و کسب سود را در اولویت های بعدی قرار می دهند. تمایل سرمایه گذاران نیز برای دریافت گزارش تأثیرات مثبت و منفی شرکت ها در دنیای خارجی رو به افزایش است. شهروندان هم از شرکت ها می خواهند که تأثیرات مثبتی روی اجتماع داشته باشند. همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا شرکت های بیشتری برای تأثیرگذاری روی جامعه پیش قدم شوند.

بازارهای بزرگ نیز به عنوان نمادی از وضعیت تجاری جهان به سمت این طرز تفکر در حال حرکت هستند. در سال ۲۰۱۶، سرمایه گذاری در بخش اجتماعی بیش از ۲۵درصد از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده بود. مدیر شرکتBlackRock، بزرگ ترین سازمان مدیریت سرمایه در جهان، به تازگی از تمام شرکت ها درخواست کرده است توضیحی در مورد «تأثیرگذاری مثبت روی جامعه» فارغ از سود یا زیان مالی ارائه کنند. او در این بیانیه گفته است:

برای رسیدن به موفقیت در طول زمان، شرکت ها باید به تمامی سهامداران خود سود برسانند. این گروه ها شامل خریداران سهام، کارمندان، مشتریان و اجتماعی که در آن مشغول به کار هستند، می شود.

مدیران شرکت ها نیز عموما به این فکر هستند که چگونه می توان علاوه بر کسب منفعت مالی، تأثیری مثبت در جهت رسیدن جامعه به اهداف داشت. حقیقت این است که این اقدام شدنی است. در واقع این طرز تفکر مدیران یک واقعیت ذاتی است. آدام اسمیت در مقاله ای با نام Theory of Moral Sentiments به این نکته اشاره می کند که وظیفه و همدردی دو عامل محرک در هر فرد هستند. به خاطر همین عوامل افراد می توانند در جوامعی هماهنگ و با هدف همکاری، به بهترین نحو خدمت رسانی کنند.

پیتر دراکر، نویسنده دیگری است که در مقاله ای تحت عنوانThe Age of Discontinuity ادعا می کند که تمامی بخش های جامعه تحت تأثیر تفکر عمومی هستند، اما باید مانند یک ارکستر با هماهنگی عمل کنند تا علاوه بر انجام وظایف خود، با دیگر سازمان ها نیز همکاری داشته باشند. جوزف استیگلیتز، نویسنده برنده جایزه نوبل در یک مصاحبه اعلام کرده بود که همه افراد و شرکت ها، ظرفیت همکاری با دیگر بخش های اجتماع را دارند؛ کافی است تصمیم به همکاری داشته باشند. این همکاری منجر به رشد اقتصادی و همچنین افزایش کیفیت و رفاه زندگی خواهد شد.

با در نظر گرفتن حقایق بالا به این نتیجه می رسیم که سؤال اصلی، شرکت کردن یا نکردن مدیران و شرکت ها در مسئولیت های اجتماعی نیست (چرا که پاسخ کاملا مثبتی دارد). بلکه مسئله، چگونگی به حداکثر رساندن این مشارکت است. پاسخ این مسئله کاملا روشن است. مدیران در دنیای کنونی که تجارت به مسئله ای جهانی و جامع تبدیل شده، تنها باید وظیفه هدایت خود را انجام برسانند و سازمان تحت مدیریت را بیش از رقابت، به سمت همکاری سوق دهند.

با کمی بررسی متوجه می شویم که در عموم موارد، رضایتمندی شرکت ها و جامعه در یک جهت قرار دارند. نتایج یکی از تحقیقات مجله کسب وکار هاروارد در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که در صورت همکاری شرکت ها با سازمان های عمومی، غیر انتفاعی و مقامات دولتی، سوددهی آنها بیشتر خواهد شد. وقتی این همکاری ها به بهترین نحو انجام شود، راه حل هایی جامع و کاربردی برای جامعه عرضه می شود و مدیران می توانند تأثیر بلندمدت فعالیت هایشان روی اجتماع را مشاهده کنند. نکته مهم این که این موفقیت ها اتفاقی نبوده، بلکه حاصل سال ها و دهه ها همکاری بین کسب وکارها، دولت، سازمان های خیریه و جامعه هستند.

مطلب مرتبط:تمرکز بر حل مشکلات اجتماعی، رمز جذب سرمایه گذار خوب

مثالی از این همکاری را می توان در کشور هند پیدا کرد. دولت این کشور در حال همکاری با بزرگ ترین شرکت های فناوری هند برای ساخت یک شاهراه دیجیتال ملی است. این اقدام به زودی تمامی ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت هند را به سیستم رأی گیری، بانک داری، تسهیلات دولتی، مراقبت های بهداشتی، ثبت گزارش و. . . متصل می کند. در مقابل، این اقدام نتایج اجتماعی مثبتی برای شرکت ها خواهد داشت که منجر به ظهور بازارهای جدید و مشتریان تازه خواهد شد.

این پروژه با مدیریت یکی از باسابقه ترین کارآفرینان هند نندن نالکانی و با مشارکت سازمان های اجتماعی Common Service Centers (یا CSCs) و کارآفرینان محلی در حال اجراست و سود آن بین شرکت های حاضر تقسیم خواهد شد. دولت برای اجرای خدمات مراقبت های بهداشتی با گروه خصوصی Apollo Hospotals به منظور خدمت رسانی از راه دور به اقشار کم درآمد و جوامع دورافتاده هند همکاری می کند. همکاران تجاری این پروژه نیز خدمات خود را با حاشیه سود کمتری عرضه می کنند تا علاوه بر حفظ سوددهی مالی شرکت، وجهه ای اجتماعی به آن بدهند و از همه مهم تر، پایگاه مشتریان خود را گسترده تر کنند.

سؤالی که مطرح می شود این است که وقتی شرکت ها، سازمان ها و اشخاص گوناگون با اهداف و چشم اندازهای متنوع برای همکاری تلاش می کنند، رهبران این گروه ها چگونه می توانند همکاری بهتری را تشکیل دهند. تحقیقات نشان می دهد که همکاری موفق یک روند کلی در ابتدای راه دارد. آن هم این که عوامل باید صرف نظر از موقعیت شغلی و اجتماعی خود در آن حضور داشته باشند. به بیان دیگر در یک همکاری اجتماعی جایگاه شما به عنوان مدیرعامل، خیّر یا مددکار اجتماعی، مهم نخواهد بود. HBR با مطالعه همکاری های موفق به ساختاری منظم برای مدیریت همکاری های بین سازمانی رسیده است که در نتیجه آن، فاکتورهای سنجش موفقیت نیز به خوبی مشخص می شوند.

مجله کسب وکار هاروارد، ساختار طراحی شده برای همکاری اجتماعی خود را Social Value Investing یا سرمایه گذاری ارزشی اجتماعی می نامد. این پروژه از برنامه سرمایه گذاری ارزشی شرکت برکشایر هاتاوی الهام گرفته است. سرمایه گذاری ارزشی این شرکت یکی از موفق ترین نمونه های سرمایه گذاری در جهان است. سرمایه گذاری ارزشی اجتماعی مانند سرمایه گذاری ارزشی، استراتژی بلندمدتی دارد و ارزش های نهفته در یک بازار را هدف قرار می دهد. این برنامه یک فرآیند پنج مرحله ای است که در ادامه به تشریح هریک از آنها می پردازیم.

۱- برنامه ریزی فرآیند بین سازمانی هماهنگ و جامع

همکاری های موفق بین سازمانی شامل سازمان ها و شرکت هایی هستند که با وجود تنوع در سبک و سیستم مدیریتی، در جهت اجرای یک پروژه و رسیدن به ارزش بلندمدت تلاش می کنند. با استفاده از یک فرآیند ساختاردهی شده کامل، شرکا تلاش های خود را گسترش داده و آنها را با هم هماهنگ می کنند.

این فرآیند در پروژه کشور هند با نام Digital India و برنامه مراقبت های بهداشتی از راه دور دیده می شود. دولت روی آموزش و زیرساخت های بلندمدت سرمایه گذاری می کند و اهداف بلندمدت کشوری را مشخص می کند تا عملکرد شرکت های درگیر را جهت دهی کند. گروه آپولو هاسپیتالز نیز با کمک شبکه سازمان های CSCs خدمات پزشکی خود را ارائه می دهد. این شبکه نیز متشکل از کارآفرینان محلی است که خدمات مناسب با قیمت پایین را برای جامعه اطراف خود ارائه می دهند.

استراتژی پیاده شده در هند که حاصل یک فرآیند دقیق و گسترده بوده، برنامه دیجیتال ایندیا را به بیش از ۶۰ هزار مؤسسه خدمات عمومی گشترش داده و در نتیحه آن، ۱۶۰ مرکز خدمات پزشکی محلی در مناطف مختلف تأسیس کرده است.

۲- مدیریت افراد توسط سیستم غیرمتمرکز سازمانی

همکاری بین سازمانی متشکل از رهبران متعددی است که به صورت غیرمتمرکز و در برنامه ها و سازمان های مستقل فعالیت می کنند. این رهبران و تیم های آنها توانایی های متنوعی دارند، اما به سمت یک هدف مشترک جهت دهی شده اند. با تمرکز کردن روی افراد درگیر و افزایش توانایی آن ها، شرکت های همکار می توانند از توانایی تجمیع شده برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

احیای پارک مرکزی نیویورک مثالی از همکاری بین سازمانی و رهبری مبتنی بر همکاری است. بتسی راجرز در سال ۱۹۷۹ ریاست پارک نیویورک را بر عهده گرفت. او تصمیم گرفت مشکل کاهش نیروی انسانی و منابع محدود این پارک را حل کند. او تیم های خود را با یک چشم انداز همکاری محور جدید متحد کرد و با دفتر شهردار نیز ارتباطی نزدیک برقرار کرد. در نهایت برنامه او متشکل از شبکه همکاران، دولت و بخش خصوصی شد. امروزه این پارک یک ارزش اجتماعی بزرگ محسوب می شود که ارزش میلیارد دلاری نیز به همراه دارد. این ارزش از طریق مالیات، گردشگری، خریدهای مردم و بازار املاک و مستغلات ایجاد می شود.

۳- یکپارچه سازی سهامداران در یک مرکز مشخص

وقتی استراتژی مکان محور برای یک پروژه عمومی در نظر گرفته شود، سهامداران در نقش شرکای کلیدی ظاهر می شوند و تنها به عنوان کاسبان سود پروژه در نظر گرفته نخواهند شد. این هدف نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد تا ابتدا اعتماد سهامداران جلب شود. انجام پروژه با چشم اندازی از همکاری دائمی، ارتباط طولانی مدت را بین شرکت ها ایجاد خواهد کرد. این همکاری را می توان مالکیت مشترک بر اساس مکان نامید.

یکی از پروژه های همکاری اجرا شده در غرب افغانستان، مثال مناسبی برای این بخش است. در این پروژه، شرکای متعدد با سرمایه گذاری گروهی به دنبال بازسازی زنجیره های تأمین کشاورزی و توسعه زیرساخت های بلندمدت آن بودند. شرکای این پروژه زمان، انرژی و منابع خود را به اشتراک گذاشتند و برنامه های خود را در محلی مشخص پیرامون چند روستا اجرا کردند. شرکای این پروژه علاوه بر همکاری با یکدیگر، با آژانس های دولتی، بنیادهای خیریه، سازمان های مردم نهاد و دیگر بخش ها برای طراحی، برنامه ریزی و اجرای کلی پروژه همکاری کردند.

علاوه بر این موارد، بخش های محلی از مشاوران روستایی و افراد تأثیرگذار تا دانشگاه آن منطقه، در این پروژه مالکیت داشتند و با همکاری با دیگر بخش ها نظارت و مدیریت پروژه را بر عهده داشتند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاران و مجریان این پروژه، با طرز تفکری مشخص وارد آن شدند و سهامداران را به عنوان صاحبان دائمی آن در نظر گرفتند که نتیاج موفقیت آمیز زیادی داشت.

۴- تعیین پورتفولیوی سرمایه گذاری برای کاهش ریسک

همکاری های بین سازمانی متشکل از انواع مختلف سرمایه گذاری هستند. این تنوع به شرکا اجازه می دهد که ریسک را توزیع و با افزایش سرمایه موجود، اجرای پروژه را آسان تر کنند. با دریافت سرمایه مالی از منابع مختلف مانند خیریه ها، تنوع پورتفولیو سرمایه گذاری پروژه نیز افزایش پیدا می کند.

سازمان غیرانتفاعی Comunitas در برزیل، با هدف افزایش شفاف سازی و قابلیت اطمینان خدمات شهری در بخش های مختلف این کشور فعالیت می کند. این سازمان روی زمان های داوطلبانه شرکت های عضو و نیروهای شاغل در آنها برنامه ریزی می کند. این همکاران، گروهی از موفق ترین رهبران سازمانی بخش خصوصی در برزیل هستند.

این سازمان با فرمانداری های محلی همکاری و با ترکیب سرمایه های خیریه و همچنین شیوه های تجاری، هزینه های مالی و ریسک های سیاسی و اجرایی پروژه ها را مدیریت می کند. در نتیجه این اقدامات، شهرهای برزیل در حال مدرنیزه کردن خدمات شهری همچون مدیریت مالی، مجوزهای ساخت وساز، طراحی و اجرای خدمات مراقبت های بهداشتی و برنامه ریزی استراتژیک هستند که کارایی، شفافیت و مشارکت اجتماعی را افزایش می دهد. این پروژه در نهایت باعث توسعه کسب وکاری و رشد اقتصادی در شهرهای مشارکت کننده شده است. علاوه بر آن، بازگشت سرمایه دخیل در این پروژه، آمار ده برابری داشته است.

مطلب مرتبط:چگونه فعالیت های عمومی و اجتماعی شرکت را معرفی کنیم

۵- تعریف دقیق و تعیین فاکتورهای اندازه گیری موفقیت

شرکای حاضر در این پروژه ها باید برنامه های همکاری را به گونه ای شناسایی و انتخاب کنند که هم از لحاظ فردی و هم گروهی، بازدهی داشته باشد. به بیان دیگر، پروژه باید در مسیر چشم انداز مستقل هر بخش و در نهایت، در مسیر موفقیت جامع حرکت کند. شرکا با پیش بینی بازدهی شرکت در پروژه، می توانند سرمایه بازگشتی را نسبت به اهداف و اولویت های مشخص، شناسایی کنند.

به عنوان مثالی از این بخش، اداره پلیس و آتش نشانی نیویورک، معیارهای اندازه گیری کارایی را برای شرکت های خدمات شهری بازتعریف کردند. این معیارها، موفقیت را از پاسخ به موقع به موقعیت های بحرانی به پیشگیری از آنها تغییر داد. این برنامه، شهر نیویورک را به یکی از امن ترین شهرهای جهان تبدیل کرد. به عنوان مثال آمار مرگ و میر ناشی از آتش سوزی در این شهر در سال ۲۰۱۶ به ۴۸ نفر رسید که رکوردی بی سابقه بود.

مدیریت معیارهای بازدهی پروژه باید با همکاری همه طرفیت درگیر انجام شود و تأثیر اجتماعی در اولویت اول قرار بگیرد.

در پایان بار دیگر به تعریف و اهداف سرمایه گذاری ارزشی اجتماعی باز می گردیم. این برنامه راهنمایی برای جهت دهی و هدفمند کردن برنامه های سازمان های درگیر است. این برنامه، بازدهی سازمان ها در نتیجه انجام همکاری و چگونگی افزایش خدمات به مشتریان را نیز اندازه گیری می کند. به هرحال باید به این نکته نیز اشاره کرد که این نوع از همکاری ها دشوار هستند. همکاری اثرگذار میان سازمان ها نیازمند برنامه ریزی مشترک در تعداد زیادی سازمان است که پیچیدگی های خاص خود را دارد. این همکاری ها زمان و هزینه قابل توجهی طلب می کنند که بدون سرمایه گذاری و پشتیبانی کافی محقق نخواهد شد.

این پروژه ها نیازمند رهبری چشم انداز محور، تمایل سهامداران برای مشارکت و شفاف سازی عملکرد در تمامی بخش ها است. در ادامه، نداشتن معیارهای مشخص برای اندازه گیری کارایی پروژه، شرکت ها را از درک نقش شان در این همکاری عاجز می کند. در نتیجه آنها نمی توانند میزان دستیابی به اهداف خود را اندازه گیری کنند.

در دوران پیچیده کنونی کسب وکار، این فرآیند پنج مرحله ای نقطه شروعی برای رهبرانی است که به دنبال اهداف و مشارکت های عمومی هستند. همکاری باعث می شود که جامعه از مشکلات فردگرایی و منفعت طلبی نجات پیدا کرده و اقتصاد از حالت سنتی به مدرن تغییر جهت دهد. این نوع از پروژه ها چشم اندازی از یک جامعه مبتنی بر همکاری (و نه رقابت) را اجرا می کنند. شرکت های کنونی اگر بخواهند در دنیای اقتصاد فردا حضور داشته باشند، باید خدماتی پایدارتر ارائه دهند و برای ماندگار شدن در دیدگاه عمومی، باید منافع سازمان خود را با منافع ملی هم جهت کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی