پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1397 - 11:08

چگونه در شرایط سخت کاری آرامش خود را حفظ کنیم / 13 راهکار ساده برای کنترل فشار و استرس ناشی از کار

بدون تردید شرکت هایی که در مسیر موفقیت قرار دارند، معمولا دارای محیط هایی پر تنش هستند که به سادگی استرس افراد را افزایش خواهد داد. اگرچه این امر طبیعی محسوب می شود، با این حال در صورتی که برای کنترل آن برنامه ای نداشته باشید، در درازمدت با مشکلاتی در سلامتی خود مواجه خواهید شد. توجه داشته باشید که شما باید خود را برای چندین سال کار مفید آماده نگه دارید و به همیمن دلیل ضروری است تا با راهکارهای کنترل استرس آشنا شوید.

در همین راستا و در ادامه به بررسی 13 راهکار ساده برای کسب آرامش خواهیم پرداخت.


1- تنفسی عمیق داشته باشید

در این زمینه دانشگاه هاروارد تحقیقاتی را صورت داده است که نتایج آن نشان می دهد تنفس در راستای کاهش استرس عملکردی فوق العاده دارد. با این حال توصیه می شود این کار در محیطی آرام و به صورت کاملا عمیق صورت گیرد.

2- بخندید

خندیدن و بها دادن به طنز از جمله مواردی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد خواهد شد. همچنین افرادی که روزانه میزان خنده مناسبی دارند کمتر در معرض استرس قرار خواهند گرفت.

مطلب مرتبط: چگونه احساسات مان را در مکالمه های دشوار کنترل کنیم؟

3- ماساژ درمانی را فراموش نکنید

اگرچه همواره در رابطه با فواید این موضوع مقالات متعددی به چاپ می رسد، با این حال واقعیت این است که تنها درصد کمی از افراد در این رابطه آموزش های لازم را دیده و به اصطلاح ماساژور محسوب می شوند. دانشگاه میامی در سال 2005 در این زمینه مقاله ای را به چاپ رسانده است که نشان می دهد این اقدام به جهت بهبود وضعیت گردش خون، باعث کسب آرامش و در نهایت کاهش استرس خواهد شد. به همین دلیل بهتر است در زمان های استراحت خود با همکاران در این زمینه فعالیت هایی را صورت دهید.

4- از ذهن خود کمک بگیرید

تلقین از جمله مواردی است که باعث خواهد شد فرد بتواند خود را در شرایط مطلوب تصور کند. با این حال این یک مهارت بوده و در راستای تقویت آن لازم است تا به صورت روزانه چند دقیقه چشمان خود را ببندید و به چیزی که می خواهید فکر کنید.

5- رفتارتان را اصلاح کنید

اینکه با تمامی افراد حاضر در شرکت رفتاری شایسته و حتی دوستانه داشته باشید، در کاهش فشارهای عصبی و استرس کمک بسیاری خواهد کرد. در این رابطه دانشگاه کالیفرنیا طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که بهترین سیاست رفتاری در محیط های کاری این است که از هر اقدام هرچند کوچک افراد مراتب قدردانی را به عمل آورید. این امر در وضعیت روحی شما و کسب آرامش بیشتر تأثیر مطلوبی خواهد داشت.

6- آواز بخوانید

در تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه های کشور ژاپن صورت گرفته است، نتیجه ای بسیار جالب به دست آمده است که نشان می دهد ریشه بسیاری از فشارهای روانی در عدم اعتماد به نفس کافی افراد است. توجه به این موضوع ضروری است که آواز خواندن نیازمند اعتماد به نفس مطلوبی است. به همین دلیل تمرین این کار برای بهبود وضعیت افراد می تواند اقدامی کاملا کاربردی محسوب شود.

7- از حس بویایی خود کمک بگیرید

برخی از عصاره ها مانند لیمو بر کاهش استرس نقش مؤثری داشته و توصیه می شود عطرهای آنها را همواره همراه خود داشته باشید.

8- تا 10 بشمارید

همواره متوقف ساختن کار خود و منحرف کردن ذهن از شرایط سختی که در آن هستید، می تواند تأثیر مطلوبی روی کسب آرامش داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود هر لحظه که احساس کردید تحت فشاری خارج از آستانه تحمل خود قرار دارید، کارتان را رها کنید و تا 10 شروع بشمارید.

9- استراحت کوتاه داشته باشید

اگرچه تمامی شرکت ها زمانی را به صرف ناهار و استراحت اختصاص می دهند، با این حال منظور از این کار این است که در جایی دراز کشیده و چشمان خود را ببندید. حتی یک خواب کوتاه نیز در کسب انرژی و آرامش بیشتر کمک خواهد کرد. 

10- آب بنوشید

اگرچه در شرکت ها استفاده از نوشیدنی هایی نظیر قهوه رایج است با این حال نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه آن مضراتی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است تا آب را جایگزین آن کنید. مصرف آب خود به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد. به هر میزان که از سلامت بیشتری برخوردار باشید، به همان میزان نیز با مشکلات روحی کمتری مواجه خواهید شد.

11- آدامس بجوید

اینکه نسبت به استرس های خود واکنشی داشته باشید و آن را سرکوب نکنید خود باعث خواهد شد تا با فشار کمتری مواجه شوید. در این رابطه استفاده از آدامس می تواند به افزایش تمرکز و کاهش اضطراب شما کمک کند.

مطلب مرتبط: پایین آوردن استرس روزانه با بهره گیری از چهار روش متفاوت

12- از میان وعده های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید

همانگونه که از اسم آن نیز می توان حدس زد، آنتی اکسیدان ها موادی هستند که فرآیند اکسیداسیون را مهار می کنند. این امر نقش بسزایی در بدن انسان دارد و مصرف آن خود به احساس بهتر افراد و افزایش آستانه تحمل آنها کمک می کند. موادی نظیر کاکائو، دارچین و ویتامین c سرشار از این ماده مهم هستند که بهتر است در برنامه غذایی خود قرار دهید.

13- ورزش کنید

مؤسسه درمانی مایا با آزمایش روی افرادی که مرتب ورزش می کنند به این نتیجه مهم دست یافته است که ورزش باعث تولید اندورفین در بدن می شود که خود مانعی در جهت ایجاد استرس محسوب شده و همچنین وضعیت خواب افراد را به بهترین شکل بهبود می بخشد. بدون شک خواب کافی و با کیفیت خود عامل مهمی در کسب آرامش محسوب می شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی