پنج شنبه, 30 فروردين 1397 - 14:03

مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟


    به قلم: نیکول فالون

    سردبیر بیزینس نیوز دیلی

از شرکت های امروزی انتظار می رود برای بقا در دنیای تجاری مدرن، موضع خاصی داشته باشند، منظور همان جایگاه اجتماعی است.

مشتریان امروز وقتی به خرید می روند، به دنبال چیزی بیش از خدمات و محصولات باکیفیت هستند. برای مشتریان مسئولیت اجتماعی شرکت در اولویت قرار دارد و از شرکت ها انتظار دارند با سود، عملکرد و عقاید تجاری شان بر تغییرات اجتماعی تأثیر بگذارند.

استیسی اندرسون در بلاگ ویفرست چنین می نویسد: «اگرچه عوامل تشکیل دهنده مسئولیت اجتماعی در موضوعاتی ملموس و کاربردی ریشه دارد – از جمله عادات اخلاقی محیط کار یا بهره وری انرژی- امروزه از شرکت ها انتظار می رود ارزش های نامحسوس تری را با مشتریان در میان بگذارند از جمله اینکه چه موضعی دارند و از چه مسائلی حمایت می کنند.»

در توضیح اهمیت امروزی مسئولیت اجتماعی شرکت ها، مطالعاتی توسط شرکت کون کامیونیکیشن در سال 2017 انجام شد. در این مطالعه معلوم شد که بیش از 60 درصد آمریکایی ها انتظار دارند در غیاب قانون گذاری های دولتی، شرکت های تجاری دست به تغییرات اجتماعی و زیست محیطی بزنند. اکثر مشتریانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند (87درصد) عنوان کردند تمایل دارند محصولی را بخرند که شرکت تولید کننده آن از مسائلی حمایت کند که برای ایشان اهمیت دارد و مهم تر از آن، 76درصد از این مشتریان عنوان کردند اگر بفهمند شرکتی حامی مسائلی است که مخالف عقاید ایشان است از خرید محصولات آن شرکت خودداری خواهند کرد.

اما تنها مشتریان نیستند که به جایگاه اجتماعی شرکت ها اهمیت می دهند. سوزان کنی، مدیر برنامه شمول و تنوع جهانی در سیمانتیک معتقد است که مدیران و افراد بااستعداد و متبحر شرکت هایی را برای کار انتخاب می کنند که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

مطلب مرتبط : مسئولیت اجتماعی در کار و تجارت

کنی در ادامه به بیزینس نیوز دیلی می گوید:«نسل بعدی کارمندان به دنبال کارفرمایانی هستند که بر اصول سه گانه متمرکز باشند: مردم، سیاره زمین و درآمد. شرکت ها از دوران رکود بیرون آمده اند و درآمدشان افزایش یافته است بنابراین شرکت ها ترغیب می شوند که سود حاصله را در برنامه هایی صرف کنند که به نوعی پاسخی برای اعتماد و مشارکت عامه مردم باشد.»

لیز ماو، مدیرعامل سازمان غیرانتفاعی نت ایمپکت می گوید: «به همان نسبت که شرکت های آینده نگر، پایداری را در هسته مرکزی فعالیت های کسب وکارشان جاسازی می کنند تا برای جامعه و تجارت ارزش مشترک ایجاد کنند، جایگاه اجتماعی شرکتی رونق بیشتری پیدا می کند.

در شرکت ما دانش آموختگان و متخصصان تمایل دارند مهارت های تجاری شان در خدمت جامعه باشد و با یکدیگر ارتباط پیدا کنند.» وی می افزاید: «امروزه پایداری برای موفقیت کسب و کار حیاتی است، جوامع با مشکلاتی روبه رو هستند که بعدی جهانی دارد و ساختاری پیچیده. وظیفه کسب وارها برای شرکت در مسئولیت های اجتماعی روشن است و بی تردید.»

راه های ایجاد جایگاه اجتماعی شرکتی

شرکت ها که به اهمیت مسئولیت های اجتماعی برای مشتریان شان پی برده اند، بر چند دسته کلی از مسئولیت های اجتماعی تمرکز و فعالیت می کنند:

1- تلاش های محیط زیستی: اصلی ترین مسئولیت اجتماعی شرکت ها، حفظ محیط زیست است. کسب وکارها فارغ از کوچکی و بزرگی، با میزان انتشار فراوان کربن همراه هستند. هرگامی که برای کاهش این میزان انتشار برداشته شود هم برای شرکت و هم برای اجتماع به طور کل سودمند است.

2- تلاش های انسان دوستانه: شرکت ها می توانند با اهدای پول، محصول یا خدمات در موارد اجتماعی به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند. شرکت های بزرگ تر از منابع بیشتری برخوردار هستند که می تواند برای خیریه ها و برنامه های اجتماعی محلی سودمند باشد.

3- حفظ اخلاق کاری: رفتار منصفانه و اخلاقی با کارمندان خود بیانگر جایگاه اجتماعی شرکت هاست. به ویژه این مسئله برای کسب وکارهایی صدق می کند که در فضای بین المللی فعالیت می کنند و با قانون های کاری در ارتباط هستند که با قوانین کشور خودشان متفاوت است.

4- فعالیت های داوطلبانه: شرکت در فعالیت های داوطلبانه بیانگر خلوص و صداقت یک کسب وکار است. با انجام کارهای نیک بدون داشتن هیچ چشم داشتی، شرکت ها دغدغه خود را درمورد مسائل خاص نشان می دهند و از سازمان های خاصی حمایت می کنند.

ایجاد یک کسب وکار مسئولیت پذیر در اجتماع

پیشقدم شدن در مسئولیت های اجتماعی یک موقعیت برد-برد است. نه تنها نظر مشتریان و کارمندان حامی مسائل اجتماعی را جلب خواهید کرد، بلکه در دنیا تفاوتی حقیقی ایجاد خواهید کرد.

سوزان هانت، بنیانگذار و مدیرعامل پایگاه ویسپایر می گوید: «شرکت ها باید بدانند هدف اجتماعی اصلی در کسب وکار ایشان چیست و چگونه در راستای رسالت مشخص شده ایشان قرار می گیرد تا بتوانند یک استراتژی منسجم برای کسب جایگاه اجتماعی ایجاد کنند.» هانت می افزاید: «از جمله خط مشی، فعالیت ها و ابتکاراتی که یک شرکت برای اداره صادقانه و شفاف خود برعهده می گیرد و تأثیر مثبتی بر بهروزی و بهزیستی اجتماعی و محیط زیست خواهد داشت.»

کنی اضافه می کند که برای کسب جایگاه اجتماعی، شفافیت و صداقت درمورد آنچه انجام می دهید از کسب اعتماد عمومی مهم تر است.

مطلب مرتبط : مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تاثیر آن بر مردم

«اگر تصمیمات [درمورد مسئولیت اجتماعی] پشت درهای بسته اتخاذ شوند، شاید مردم دچار تردید در حسن نیت شما بشوند. کارمندان (و حتی مشتریان) خود را درباره محلی که قرار است کمک عام المنفعه انجام دهید مطلع کنید. بگذارید احساس کنند که ایشان هم حق اظهار نظر دارند.»

هانت به صاحبان کسب وکار یادآور می شود که شرکت های تجاری بیش از آنچه تصور کنند قدرتمند هستند و استفاده از این قدرت برای بهبود دنیا می تواند اشخاصی را با پیشینه، سن و علایق متفاوت گرد هم آورد.

وی معتقد است: «با توجه به قدرت و وسعتی که شرکت ها دارند، می توانند مشکلات اجتماعی بزرگی را حل و فصل کنند و تأثیر بسزایی بر اجتماع داشته باشند.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی