یکشنبه, 26 فروردين 1397 - 16:15

سودآوری هدفمند / آیا کسب وکار شما در امور خیریه مشارکت دارد؟


   به قلم: میرندا مارکیت

یوبی، شرکت فروش لوازم تحریر و اداری، بر این باورست که شرکت در فعالیت های نیکوکارانه باید جزیی از امور روزانه کسب و کار باشد. به گفته ایدو لفلر، هم-بنیان گذار و مدیرعامل شرکت یوبی، کمک های نیکوکارانه اساس مدل کسب وکار شرکت یوبی است و به همین منظور مدیر ارشد امور خیریه به عنوان سمتی در تیم اجرایی تعیین شده است. به ازای هر محصولی از شرکت یوبی که توسط مشتریان خریداری می شود، محصول دیگری به یک کلاس درس نیازمند اهدا می شود.

این روزها سودآوری هدفمند و با اهداف خیرخواهانه در شرکت ها رو به گسترش است. همانطور که اجتماع به سمت زندگی هدفمند و معنادار حرکت می کند، کارمندان بسیاری به دنبال مشاغلی هستند که به ایشان کمک کند تا بخشی از دنیای بزرگ تر باشند، به ویژه نسل جدید علاقه مند هستند در کارهایی شرکت بکنند تا دنیا را مکان بهتری بسازند. اگر مدل کسب وکارتان را به گونه ای طراحی کنید که در کارهای نیکوکارانه شرکت داشته باشد، می توانید استعدادهای جوانی را جذب کنید و سود خوبی داشته باشید.

جاستین وولف، مدیر ارشد امور خیریه در شرکت یوبی می گوید«ما ثابت کردیم که می شود کارهای نیکوکارانه انجام داد و سود کرد». او کار کردن برای یوبی را دوست دارد چون هم فرصتی برای کمک کردن به دیگران پیدا کرده است و هم کسب وکار نوپایی را توسعه می دهد. «وقتی بسته های پر از لوازم تحریر را به مدارس نیازمند تحویل می دهم، با دیدن صورت شادان کودکان رضایت شغلی به بهترین شکل در من ایجاد می شود.»

سودآوری هدفمند از نخستین روز

لفلر می گوید«هدفمندی از همان روز نخست، بخشی از مدل کسب وکار ما شده است». ایده کلی پشت شرکت یوبی، حل مشکل است. به نقل از لفلر معلمان بیش از یک میلیارد دلار از درآمد خودشان را صرف تجهیزات مدرسه می کنند. همین که بتوانیم با تجهیزات رنگارنگ و مفرحی که شوق یادگیری در بچه ها را برمی انگیزد بخشی از این هزینه را کاهش دهیم، به تیمی که در شرکت یوبی مشغول به کار هستند انگیزه و هدفی اجتماعی بخشیده ایم که فراتر از کسب درآمد تنهاست.

لفلر می گوید «ما سود می کنیم و از سود کردن لذت می بریم، اما داشتن هدفی که از روز نخست همراه تیم باشد و آگاهی از این مسئله که ما در مدت زمان اندکی توانسته ایم به بیش از یک میلیون کودک کمک کنیم، ما را برای کارهای بزرگتر به حرکت وامی دارد».

یک بخش اساسی در ساخت این مدل کسب وکار پیدا کردن شرکای خوب است. لفلر و وولف هر دو معتقدند که شرکای غیرانتفاعی شرکت در کارهای نیکوکارانه یوبی نقش مهمی ایفا می کنند. یوبی با شرکت تارگت به عنوان فروشنده اختصاصی محصولات یوبی شریک شده است و محصولات یوبی از طریق مؤسسه کیدز این نید در بین مدارس نیازمند توزیع می شود. لفلر عنوان می کند که «پیدا کردن شرکای خوب اهمیت بسیاری دارد چرا که به ما کمک می کنند تا از طریق کانال های رسمی و شناخته شده کارمان را انجام دهیم نه اینکه خودمان به تنهایی دست به توزیع محصولات بزنیم».

مطلب مرتبط :معرفی سخاوتمند ترین شرکت‌ های جهان / درآمد هایی که صرف امور خیریه می‌شود

شرکت تعاونی فایننشال سرویس، شرکت ارائه دهنده فناوری های مالی که از اتحادیه های اعتباری حمایت می کند، اخیراً برنامه ای با عنوان هدف تعاونی راه اندازی کرده است. این برنامه، مسئولیت اجتماعی شرکت ها را برای اتحادیه های اعتباری تعریف می کند. این شرکت تعاونی به عنوان بخشی از این برنامه نوآورانه خود با شرکت یوبی شریک شده است. سامانتا پکسون، مدیر ارشد بازاریابی شرکت تعاونی، می گوید «اتحادیه های اعتباری غیرانتفاعی هستند و ما همیشه به دنبال کمک کردن به اجتماع هستیم. ما همیشه به دنبال هدایت هدفمند هستیم».

پکسون امیدوار است اقدامات نوآورانه اخیر برای تمرکز بر هدف، به اتحادیه های اعتباری کمک کند تا کسب وکارسان را رونق ببخشند و هرجا که نیاز است کار خیرخواهانه انجام دهند. پکسون امیدوار است با مشارکت یوبی به رشد سواد مالی کودکان کمک کنند. آنها ابزاری طراحی کرده اند که به کودکان محروم کمک می کند مفاهیم مالی را بیاموزند. این ابزار به همراه تجهیزات کلاسی یوبی به مدارس ارسال خواهد شد.

پکسون اشاره می کند که «هدف ما تنها دادن صدقه نیست. ما به سلامت مالی افراد کمک می کنیم. کمک به افراد در راه تأمین مالی می تواند تفاوت بزرگی در کل زندگی ایشان ایجاد کند».

مشارکت با یوبی به این شرکت کمک می کند تا در مدل کسب وکار غیرانتفاعی خود هدفمندی را ترغیب کند. پکسون می گوید «ما امیدواریم اتحادیه های اعتباری بیشتری در سطح محلی خود با ما همکاری کنند نه اینکه فقط در اقدامات بزرگ ما شریک شوند».

لفلر و پکسون هر دو اشاره می کنند که ایجاد تأثیر اجتماعی به عنوان بخشی از کسب وکار امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. گشتن به دنبال مشکلات و حل آنها، و ایجاد کسب وکار حول این مشکلات مسیری طولانی برای رفتن پیش پای صاحبان کسب وکار می گشاید.

تحقیقات نشان می دهد مشتریان دوست دارند بدانند از شرکت هایی خرید می کنند که تعهدات اجتماعی دارند. مشتریان می خواهند احساس خوبی از خرید خود داشته باشند. کارمندان نیز دوست دارند در شرکت هایی مشغول به کار شوند که بینش وسیعتری از اجتماع و از دنیا دارند.

امروزه مردم به دنبال دلیلی برای کمک کردن می گردند. شما می توانید آن دلیل را فراهم کنید و به کسب وکارتان بینش بدهید. حتی اگر از روز نخست با هدفی اجتماعی آغاز به کار نکردید، هنوز هم می توانید به کسب کارتان معنا ببخشید، تکانی به امور بدهید تا کاری بیش از تلاش برای کسب سود انجام داده باشید.

در سال های پیش رو، کسب وکارهایی موفق تر خواهند بود که اهمیت گسترش زیربناهای اجتماعی را درک کنند و در اجتماع شان دست به امور نیکوکارانه بزنند. فناوری و تغییر مسیر کشور به بخش خدمات، جامعه ما را عوض کرده است. ارزش هایمان و اهداف مان در حال تغییرند، نسل جدید به خوبی این تغییر جهت را نشان می دهند.

یک شغل تنها یک شغل نیست. کسب وکار، حرفه و شغل همگی بخشی از زندگی ما و کیستی ما هستند. بسیاری از ما به دنبال معنایی در زندگی می گردیم. کارآفرینان اجتماعی و شرکت هایی مانند یوبی در کنار شرکای تعاونی، راه را هموار می کنند تا نشان دهند که می شود با کارهای نیکوکارانه یک کسب وکار موفق ساخت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی