دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 15:11

آیا آمازون بانک می زند؟

بر اساس تحلیل ها در صورتی که آمازون خدمات مالی خود را ارائه دهد می تواند به بانکی بزرگ بدل شود و در پنج سال بیش از 70میلیون مشتری بانکی را به خود جذب کند.

گمانه زنی های بانک آمازون از کجا شروع شد؟

این گزارش که توسط مؤسسه مشاوره کسب و کار Bain & Co منتشر شده اشاره کرده که در این صورت آمازون به یکی از سه فراهم کننده برتر خدمات بانکی خرد در آمریکا بدل خواهد شد. این گمانه زنی ها پس از آن مطرح شد که خبر مذاکره آمازون با مؤسسه مالی JPMorgan در مورد پتانسیل های موجود برای ایجاد حساب جاری برای مشتریان منتشر شد.

بر اساس شنیده ها در صورت تحقق تأسیس بانک آمازون قرار است خدمات حساب جاری به افراد جوان یا افراد فاقد حساب بانکی ارائه شود. البته مذاکرات با JPMorgan در مراحل اولیه است و به نظر می رسد از سوی این مؤسسه مالی به آمازون اوراق سفید (راهنماهایی برای کمک به تصمیم گیری) پیشنهاد شده. به این ترتیب آمازون قادر خواهد شد در مورد محصولات و سرویس های مالی خود تصمیم گیری کند.

چرا آمازون باید به حوزه بانکداری وارد شود؟

ولی سؤالی که مطرح می شود این است که آمازون چرا باید به حوزه بانکداری وارد شود، حوزه ای که اساسا سرمایه گذاری در آن چندان سوددهی ندارد؟ به گفته مؤسسه Bain & Co آمازون در زمینه مالی مشتریانی را رصد کرده که می تواند به واسطه تأسیس بانک، خدمات بهتری را برای آنها فراهم کند.

لذا نگرانی در مورد سوددهی این پروژه را به زمان دیگری موکول کرده. به این ترتیب آمازون می تواند به لطف خدمات بانکداری خود، بخشی از اقتصادش را به حوزه کاری خود منتقل کند و خدمات فروش کالای خود را به خدمات پرداخت در سیستم بانک آمازون پیوند بزند.

بر اساس تحقیقی که مؤسسه Bain & Co از بین 135 هزار مشتری در 22کشور دنیا انجام داده، بیش از نیمی از این افراد اعلام کرده اند که حاضرند خدمات مالی را از یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی خریداری کنند. همچنین از بین تمام شرکت کنندگان در این نظر سنجی یک سوم آنها جوانان 18 تا 24 ساله بوده اند.

به این ترتیب آمازون قادر خواهد شد بدون تأسیس کردن حتی یک شعبه فیزیکی کاربران جوان بسیاری را جذب کند؛ کاربرانی که بر اساس تحلیل ها به دلیل اعتماد به خدمات فروشگاه آمازون حاضرند از خدمات مالی آتی آن نیز بهره ببرند. احتمال می رود آمازون بتواند خدمات مالی خود را با کارمزدهای پایین یا حتی بدون کارمزد در اختیار کاربرانش قرار دهد.

علاوه بر این ها، عدم نیاز به تأسیس شعبه های فیزیکی موجب می شود میزان بالایی در هزینه های بانک آمازون صرفه جویی شود، زیرا بر اساس گزارش ها در آمریکای شمالی به طور متوسط بیش از 40درصد هزینه های بانکداری به شعبه ها و شبکه های مرکز تماس اختصاص می یابد.

عده ای از محققان اعتقاد دارند در صورتی که آمازون در نهایت بانک خود را تأسیس کند، می تواند به یکی از تهدیدهای بزرگ برای بسیاری از موسسات مالی بزرگ بدل شود؛ تهدیدی که از بسیاری از استارت آپ های دارای آینده روشن نیز برای موسسات مالی خطرناک تر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی