سه شنبه, 26 دی 1396 - 15:07

درس های کارآفرینی از کارآفرینان برتر دنیا

شما می توانید درس های کسب وکار را به روش های مختلف یاد بگیرید. می توانید چهار سال به دانشگاه بروید و مدرک کسب وکار بگیرید. من این کار را کردم. می توانید با صاحب با استعداد یک کسب وکار کوچک کار کنید که بسیار برایش احترام قائلید. این کار را هم کرده ام.

باید یک کسب وکار را شروع کرده و از تجربیات خود یاد بگیرید. ریسک آن بالاست، اما هزینه آن از گذراندن چهار سال دانشگاه در ایالات متحده کمتر است. این کار را هم بارها انجام داده ام.

صادقانه بگویم، معنادارترین نکات کسب وکاری که امروزه به کارآفرینان دیگر می دهم، نکاتی هستند که از شکست هایی که خورده ام یاد گرفته ام.

این اولین نصیحتی است که می خواهم بکنم: نباید اشتباهاتی را که من مرتکب شدم مرتکب شوید.

اما این نصیحت را از جانب من نگیرید. من با بسیاری از موفق ترین کارآفرینان دنیا از ریچارد برانسون گرفته تا آریانا هافینگتون، مارک کوبان، تیم فریس و خیلی های دیگر در ارتباط بودم. بیایید این نکات را از چند کارآفرین که به نظر می رسد در هر کاری که شروع کردند، موفق بودند یاد بگیریم.

۱۰ درس کلیدی کسب وکار در اینجا آمده که در شروع یک کسب وکار و توسعه آن به شیوه ای درست به شما کمک می کند.

۱. موفقیت در جایی اتفاق می افتد که مهارت های شما با علایق تان متناسب باشد

درس کسب وکار: به دنبال موقعیت های پول ساز غیرمنطقی نروید. اگر واقعا درگیر کاری که انجام می دهید نباشید، مسیرتان به شکست می انجامد. این، درس تلخی در کسب وکار بود که در کارآفرینی خودم و با شکست در اولین کسب وکارم یاد گرفتم.

باید کسب وکار را حول چیزهایی که دوست دارید، چیزهایی که درآنها خوب هستید یا می خواهید در آنها استاد شوید بسازید.

آقای ریچارد برانسون، کارآفرین سریالی میلیاردر و موسس گروه شرکت های ویرجین، معتقد است که باید موقعیت هایی را که بر اساس ناکامی های تان ایجاد شده اند دنبال کنید.

او می گوید:« بهترین کسب وکارها از تجربه های بد افراد می آیند. اگر فقط چشمان تان را باز نگه دارید، چیزی را پیدا می کنید که ناامیدتان می کند و سپس فکر می کنید. خوب شاید من می توانستم آن را بهتر انجام دهم که در این صورت یک کسب وکار خواهید داشت.»

نماد رسانه و کارآفرین، آریانا هافینگتون می گوید: «اگر قصد شروع یک کسب وکار را دارید، باید واقعا آن را دوست داشته باشید، زیرا هر کسی آن را دوست نخواهد داشت. زمانی که در سال ۲۰۰۵، وب سایت خبری آغاز به کار کرد، منتقدان زیادی وجود داشتند. منتقدی را به یاد می آورم که نوشته بود هافینگتون پست، شکستی است که سر پا نمی ماند، اما زمانی که واقعا به محصول خود، باور داشته باشید، توانایی مقابله با تمام افراد منفی باف را داشته و ثابت قدم می مانید.»

از سرمایه گذار میلیاردر، مارک کوبان در ABC's Shark Tank خواسته شد تا به کارآفرینان جوانی که قصد شروع یک کسب وکار را دارند نصیحتی کند و او چنین پاسخ داد: «چیزی که همیشه از افراد می پرسم این است، آیا کاری هست که دوست دارید انجامش دهید و آیا کاری هست که در آن خوب باشید؟

بدون علاقه و تمایل برای یادگیری مهارت هایی که به شما کمک می کند تا در زمینه کاری خود بهترین شوید، دوران سختی برای موفق شدن خواهید داشت.»

۲. نگرش و طرز فکر از دانش کسب وکار مهم تر است

درس کسب وکار: موفقیت در کسب وکار بیشتر به روان شناسی و اراده شما بستگی دارد تا دانش کاری درباره صنعت.

همیشه می توانید دانش صنعت خود را کسب کنید، اما ایجاد نگرش و روان شناسی که برای موفقیت لازم است، کار بسیار دشواری است.

سوفیا آموروسو، پرفروش ترین نویسنده و موسس خط تولید پوشاک مولتی میلیون دلاری نستی گال می گوید:« تسلیم نشوید، همه چیز را شخصا بر عهده نگیرید و جواب نه ندهید؛ هرگز نمی دانید قرار است در این مسیر، چه چیزی را یاد بگیرید. افرادی که به من نه گفتند، کسانی بودند که در آخر به من بله گفتند، بنابراین فراموش نکنید. با وجود تمام موانع، پوست کلفت شدن و خود را وقف دستیابی به اهداف کردن، یک فعالیت روزانه است.

تاجر، سخنران و نیکوکار، تونی رابینز می گوید:«دردناک ترین مشکلی که در کارآفرینان تازه کار می بینم، این است که فکر می کنند فقط یک طرح کسب وکار یا یک ایده بزرگ، برای تضمین موفقیت کافی است.

کافی نیست. ۸۰درصد موفقیت کسب وکار، روان شناسی و ۲۰درصد آن، فوت و فن است و رک بگویم، روان شناسی اکثر افراد برای ایجاد کسب وکار ساخته نشده است.»

۳- ایده های کسب وکار به تنهایی شما را به جایی نمی رسانند

درس کسب وکار: برای موفقیت کسب وکار، باید مشکلاتی را که برای مخاطبان تان اهمیت دارند واقعا حل کنید. اینکه چگونه ایده کسب وکار خود را به یک راه حل واقعی تبدیل کنید، بسیار اهمیت دارد.

گای کاوازاکی، نویسنده و مبلغ برتر برند می گوید: «بهترین نکته کسب وکار من این است که بر یک الگو تمرکز کنید. روی اسلایدهایی که درباره کسب وکار ساخته اید، طرح کسب وکار یا پروژه های مالی خود تمرکز نکنید... اگر یک الگو داشته باشید و افراد زیادی از آن استفاده کنند، نیازی نیست که طرح کسب وکار بنویسید، پیش بینی انجام دهید یا از این کارها انجام دهید. الگو، جایی است که مدارک تحصیلی تان را از واقعیت جدا می کنید.

کارآفرین سریالی و Loka CEO، بابی موکرجی نیز معتقد است، ایده ها ارزشی ندارند و شما نباید از این بترسید که کسی تفکر کسب وکار شما را بدزدد. دلیلش اینجاست: « اجرای فراتر از ایده است که باعث سود می شود، بنابراین، روی بیرون رفتن و ملاقات با افراد تمرکز کنید که به تیم شما بپیوندند، به شما بازخورد بدهند و مسیر درست را به شما نشان بدهند. هر کارآفرینی موفق، مجموعه ای از یک تیم بزرگ است که به شکلی جادویی دور هم جمع آمده اند. سعی کنید تیم خود را بسازید.»

۴- امروز شروع کنید

درس کسب وکار: هم می توانید ایده کسب وکار خود را عملی کنید، هم اینکه بهانه های بی شمار بیاورید: مثلا سرمایه ندارید، تجربه ندارید، نمی توانید خودتان استارت آپ را ادره کنید، برای کارآفرینی ساخته نشده اید و .... با نشستن و منتظر ماندن برای اینکه اتفاقی بیفتد، چیزی یاد نمی گیرید و کار خاصی نمی کنید.

درک سیورز، موسیقیدان، کارآفرین و موسس CD Baby، معتقد است که برای شروع یک ایده کسب وکار، نیازی نیست که منتظر سرمایه باشید. او می گوید:« برای اینکه یک ایده بزرگ شود، باید مفید باشد و مفید بودن به سرمایه نیاز ندارد. اگر می خواهید مفید باشید، می توانید همیشه با یک درصد آن چیزی که در ذهن دارید، کار را شروع کنید. الگوی ساده ای از چشم انداز بزرگ شما خواهد بود اما کار را شروع کرده اید. به دنبال باقی کارها می روید، زیرا زمانی که دیگران منتظر بودند نقطه پایان از نقطه شروع مشخص شود، شما واقعا کار را شروع کردید.»

کارآفرین سریالی، سول اورول از Examine. com، معتقد است که بیکاری، بدترین اشتباهی است که کسی که قصد تولید محصول یا خدماتی دارد می تواند مرتکب شود. او گفت:« خیلی به چیزهایی که اهمیت ندارند فکر نکنید. فقط کار را انجام دهید. حداقل ها را انجام دهید، با بعضی دوستان صحبت کنید و ببینید آیا به آن علاقه دارند یا نه. اگر دارند، حرکت سریعی کنید و از آنجا بروید.»

۵. سریع شروع کنید و سازگار شوید

درس کسب وکار: منتظر نشوید تا ۱۰۰درصد آمادگی پیدا کنید. خیلی دیر می شود. بسیاری از کارآفرینان موفق توصیه می کنند که کمال گرایی، جلوی موفقیت را می گیرد. اگر منتظر بمانید تا محصول یا خدمات تان کامل شود، شخص دیگری راه حلی برای مشکلات مشتریان شما پیدا خواهد کرد.

وقتی درباره اینکه چه چیزی کارآفرینان آینده را از رسیدن به موفقیت بازمی دارد سؤال پرسیدیم، تارا جنتایل، نویسنده، سخنران و استراتژیست کسب وکار پاسخ داد: «آنها برای شروع منتظر می مانند. منتظر می مانند تا زمانی که اطلاعات، تجربه، پول بیشتر و شکل کامل تری از چیزی که خلق کرده اند داشته باشند. این انتظار به این معناست که آنها واقعا یاد نمی گیرند. وقتی یک کارآفرین هستید، بهترین راه برای یادگیری این است که کاری انجام دهید، ایده خود را در دستان کسی بگذارید، یا با افرادی که می خواهید به آنها خدمت کنید، حرف بزنید. دست از انتظار بکشید و کاری کنید.»

نویسنده پرفروش و مجری پادکست، لوئیس هاوز، درباره کمال گرایی چنین گفته است: «کمال گرایی، بسیاری از کارآفرینان را فلج می کند. آنها تا زمانی که فکر کنند همه چیز کامل شده است، کار خود را شروع نمی کنند یا محصول خود را به فروش نمی گذارند که در واقع هدر دادن زمان است. هیچ وقت قرار نیست کامل شود.»

موسس Teachable و CEO، آنکور ناگپال، گفت این مسئله که افراد به جای انجام کارها، به دنبال کمال هستند، او را آزار می دهد. توصیه او در اینجا آمده است: «بیرون بروید و کار را شروع کنید. زمانی که یک کسب وکار را شروع می کنید، عذرخواهی از اجازه گرفتن راحت تر است. تنها راهی که پروژه شما، ایده کسب وکارتان یا هر چیزی که در ذهن شماست بهتر می شود این است که مردم در دنیای واقعی از آن استفاده کنند. به آنها گوش دهید و کار را تا زمانی که محصولی درستی به دست بیاید، تکرار کنید.»

۶. زمان خود را مانند یک منبع گرانبها مدیریت کنید

درس کسب وکار: زمان، ارزشمندترین منبع یک کارآفرین است. اگر آن را صرف کارهایی کنید که تأثیر کمی روی کسب وکارتان دارد، هزینه فرصت های از دست رفته زیاد می شود. نحوه مدیریت زمان، روی اینکه در کسب وکارتان موفق می شوید یا نه ( و سرعت موفقیت) تأثیر می گذارد. هر زمان که ممکن باشد، کارهایی را که خیلی مهم نیستند به بیرون بسپارید، بنابراین می توانید فقط روی کارهایی که در انجام شان بهترین هستید تمرکز کنید.

نویسنده پرفروش و راوی برند، جان اکاف توصیه می کند کارها را با فکر انجام دهید که به آن جانفشانی کردن می گوید: «چیزی که یاد گرفتم و چیزی که شما هم یاد می گیرید این است که کارآفرین بودن نیازمند تلاش و جانفشانی است. مشکل اینجاست گاهی وقت ها فکر می کنیم تلاش کردن به معنای اعتیاد به کار و اضافه کردن کارهای زیاد به زندگی است. تلاش، وجهی از تمرکز است نه وجهی از دیوانگی. تلاش، جمع و تفریق است. کار بیشتر نیست، درباره تمرکز روی چیزهایی است که باید انجام دهید تا کسب وکار خود را جلو ببرید.»

جرمی آستین، برنامه ریز شغلی که برای جوان ها کار می کند، پیشنهاد می دهد گام های کوچک منطقی بردارید که شما را به موفقیت می رساند. این گام ها اینها هستند ۱- تعیین یک هدف بزرگ خاص و ملموس، ۲- تعیین اهداف روزانه که به هدف بزرگ منتج می شوند و 3- برنامه ای که باعث شود به اهداف تان برسید.

۷. اهداف کوچک تدریجی تعیین کنید

درس کسب وکار: به جای تمرکز بر چشم انداز وسیعی که قرار است شرکت شما در آینده داشته باشد، انرژی و منابع خود را روی دستیابی به اهداف معقول در کوتاه مدت متمرکز کنید. یاد بگیرید که چگونه اهداف زماندار تعیین کنید تا هر روز به اهداف کسب وکار خود نزدیک تر شوید.

موسس Coach. me و CEO، تونی استابلبین معتقد است که برنامه ریزی برای آینده دور، اشتباهی رایج در میان کارآفرینان جدید است. او توضیح می دهد:« آنها سعی می کنند وضعیت پنج سال آینده شرکت را همین فردا بسازند. چیزی که باید بفهمند این است که اگر هیچ مشتری نداشته باشید، هدف بعدی، یک مشتری است. یک تاکتیک بسیار قوی برای غلبه بر این مشکل این است که به کارآفرینان جوان کمک شود تا بر ایجاد یک نیروی فزاینده تمرکز کنند. یعنی تمرکز روی مرحله بعدی و اعتماد بر اینکه این قدم های اولیه، اساس سرعت و اثری که می خواهید، هستند.»

تولید کننده و کارآفرین خبره و عالی دنیای مجازی، نوید معزز اظهار تاسف می کند که چگونه کارآفرینان جدید معمولا تلاش می کنند تا به یک باره کارهای زیادی را انجام دهند. او توصیه می کند: «هر بار، فقط روی یک پروژه و استراتژی تمرکز کنید، اینگونه احتمال موفقیت شما بیشتر است. چیزی را انتخاب کنید که باعث پیشرفت شما و کسب وکارتان می شود. زمانی که سعی می کنید به طور همزمان، بهترین پادکستر، بلاگر، نویسنده، مربی کسب وکار و تولیدکننده رویداد باشید، همه آنها را به شکلی متوسط و ناموفق انجام خواهید داد.»

۸. هزینه های کسب وکار را حداقل نگه دارید

درس کسب وکار: سعی کنید تا می توانید از خرج کردن پول خودداری کنید و این کار را با انتخاب راه های کم هزینه و خرج کردن پول فقط برای ضرورت ها انجام دهید.

موسس و رئیس AppSumo، نوح کاگان می گوید: «زمانی که یک کسب وکار را شروع می کنید، از خرج کردن پول و زمان برای موارد غیر ضروری اجتناب کنید. در واقع، قبل از اینکه پولی در بیاورید، پولی خرج نکنید.»

سردبیرInc، نویسنده پرفروش و اینفلوئنسر LinkedIn، جف هادن توصیه می کند که کارآفرینان جدید راه هایی را پیدا کنند که هزینه کمی داشته یا اصلا هزینه ندارند و همیشه کمتر از چیزی که در می آورند، خرج کنند. او می گوید: «فراموش نکنید که کسب وکار شما باید بیشتر از چیزی که خرج می کند، درآمد داشته باشد. می دانم که خیلی ساده به نظر می رسد، اما بسیاری از افراد، قادر به انجام آن نیستند.»

بازاریاب داستانگو، جیسون کیوئی، دیدگاهی مشابه دارد:« دردناک ترین اشتباهی که از کارآفرینان جوان سر می زند این است که آنها هزینه ها را نمی شمارند یا نمی دانند چگونه زود پول به دست بیاورند.»

۹- ارتباط های معنادار بسازید

درس کسب وکار: هیچ وقت از ایجاد ارتباطات معنادار با مشتریان، رهبران فکری، رقبا و دیگر افراد صنعت تان دست نکشید.
بلاگر اقتصادی تحسین برانگیز، مایکل شرودر، درمورد روابط مثبت می گوید: «دردناک ترین اشتباهی که در کارآفرینان تازه کار یا بی تجربه می بینم این است که دیگران حاضر در آن صنعت را به عنوان رقیب می بینند. این مسئله می تواند به شکل قابل توجهی شما را به عقب ببرد، زیرا ممکن است هیچ وقت رازها و نکات صنعت و یافتن دوست های واقعی را یاد نگیرید. به نظر من، در عوض، باید افراد صنعت خود را مانند همکار و دوست ببینید. باید با دیگران ارتباط بسازید، در کنفرانس ها حاضر شوید، با افراد در ارتباط باشید و غیره.»

سیلاس موزر، موسس بلاگ سبک زندگی Chasing Foxes با همسر خود گریس است. او می گوید: « متوقف کردن افراد به دلیل موقعیت شان در شرکت، نشانه ارزش قائل شدن برای آنها نیست. پیشنهاد من به کارآفرینان جوان این است که با افراد به درستی رفتار کنند و متواضع بمانند، هیچ وقت نمی دانید کجا چیزی را یاد می گیرید.».

معلم زندگی، بهره وری و موفقیت، کریس وینفیلد، معتقد است هنگامی که کارآفرینان تازه کار، از افراد مناسب، کمک مناسب نمی گیرند، زمان زیادی را از دست می دهند. یک اشتباه بزرگ دیگر این است که وقتی درخواست کمک می کنند، نمی توانند رابطه بسازند. او توضیح می دهد: « هرکاری که می خواهید انجام دهید، شخص دیگری آن را انجام داده است. هر احساسی که دارید، شخص دیگری قبلا داشته است. هر مانع، هر سد، هر چیزی! شخص دیگری نیز با آنها برخورد کرده و راهی برای رهایی از آنها یافته است. این را یاد بگیرید. چه خواندن یک کتاب باشد، دستیابی به کسی باشد، کمک بگیرید و سپس آن را بهتر انجام دهید.»

یک بازاریاب ماهر و مشترک در کتاب های قابل توجه مانند Business Insider و Entrepreneur، لارن هالیدی، توصیه می کند که با افرادی متفاوت از خودتان وقت بگذرانید. او می گوید که این کار، ذهن شما را نسبت به افراد متفاوت و مشکلات متفاوت باز می کند و به شما اجازه می دهد که ایده ها را سریع تر به هم متصل کنید و نقشی واقعی در دنیا داشته باشید، به جای اینکه فقط مارک زاک بعدی باشید.

۱۰- در ابزار تجارت خود متخصص شوید

درس کسب وکار: ابزار، چارچوب ها و خدمات درست را کشف و استفاده کنید که بتوانند شما را مؤثرتر، کارآمدتر و مفیدتر بکنند.

ویلیام هریس، موسس Elumynt و طرفدار استفاده از فرآیندها و ابزاری است که به شما کمک می کنند تا کارها را سامان داده و عملکرد بهتری در کسب وکار خود داشته باشید. او می گوید: « من به کارآفرینانی که این مشکل را دارند پیشنهاد می کنم کارهای شان را سامان داده و آنها را ثبت کنند.

من، اپلیکیشین Asana را برای این کار دوست دارم. کارهایی که خودشان پیدا می کنند و مدام تکرار می شوند، کارهایی هستند که باید درباره سپردن به آنها به دیگران فکر کنند. در آخر ماه، باید صورت حساب ها را بفرستید، اعداد را به صفحات گسترده تحلیل های خود، اضافه کنید و... شخص دیگری را برای انجام آن پیدا کنید. ساعت هایی که با سپردن این کارها به دیگری ذخیره می کنید به شما کمک می کنند تا بر چیزهایی تمرکز کنید که فقط شما می توانید انجام دهید، مانند برنامه ریزی استراتژی و مسیر کسب وکار.»

بیزی، موسس COO Chiara McPhee، مشاهده کرد که صاحبان کسب وکار تازه کار، معمولا در جمع آوری و پردازش بازخورد مشکل دارند. او راهی را پیشنهاد می دهد: «دریافتم که داشتن یک چارچوب که بتوان به شکلی سیستماتیک، ویژگی های محصول را بر اساس بازخورد مشتری-هم از مشتریانی که دارید و هم مشتریانی که می خواهید داشته باشید- جمع آوری، اولویت بندی و اجرا کرد، بسیار مفید است.

این سخن «ایستادن روی شانه های غول» که به معنای کشف حقیقت با استفاده از کشفیات قبلی است، به قرن ۲۱ بازمی گردد، اما آن را بیشتر به اسحاق نیوتن نسبت می دهند که کار علمی خود را به تلاش های دانشمندان قبل از خود نسبت داد.
ظاهرا چیزی که در کارهای علمی، درست است، در کسب وکار نیز به همین شکل عمل می کند. تونی رابینز نیز این جمله را تأیید کرده و از تأثیر متفکران دیگر کسب وکار در موفقیت کارآفرینی خود صحبت می کند.

یاد گرفتن درس های کسب وکار از دیگران، هیچ ایرادی ندارد، مخصوصا زمانی که آنها در زمینه خودشان برتر هستند. این درس های کسب وکار را بپذیرید و اشتباهات هزینه بر بسیار کمتری را در طولانی مدت مرتکب شوید، اما به یاد داشته باشید که هیچ چیز از تجربه خودتان در کارآفرینی، مؤثرتر نخواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی