سه شنبه, 18 مهر 1396 - 15:42

ویژگی های مشترک سخنرانی های رهبران سازمانی بزرگ

آیا تاکنون به سخنرانی ها و هنرنمایی مدیران و رهبران بزرگ دنیای کسب وکار و نوآوری توجه کرده اید؟ آیا سخنرانی معروف و ماندگار استیو جابز در دانشگاه استنفورد را به یاد دارید؟ یا مراسم معرفی مدل های جدید آیفون یا گلکسی را؟ اگر به این سخنرانی ها و مراسم به یادماندنی نگاهی دقیق تر بیندازید، درمی یابید که اغلب آنها دارای ویژگی های مشترکی هستند که بر تأثیرگذاری و نفوذ کلام در شنوندگان و مخاطبان می افزایند.

مدیران جوان و کم تجربه ای که معمولاً از فنون و رموز سخنرانی های تأثیرگذار بی بهره اند، باید خیلی زود خود را به آنها مجهز کنند و آن تأثیری که از آنها به عنوان رهبر یک سازمان کاری انتظار می رود را بر افرادشان، مشتریان، سهامداران و حتی رقبا بگذارند. در ادامه به نقل از ویوان نیوز، توصیه هایی ارائه خواهد شد که به کار بستن آنها از سوی مدیران کم تجربه و تازه کار می تواند باعث افزایش نفوذ کلام و تأثیرگذاری فزاینده آنها بر دیگران شود.

سخنرانی تان را کاملا غیرمنتظره و جذاب آغاز کنید

30 ثانیه تا یک دقیقه اول هر سخنرانی را می توان  «ثانیه های طلایی» نامید، چرا که در همین لحظات است که مخاطبان حد و اندازه شما را می سنجند و عیار شما مشخص می شود. در همین زمان است که می توانید به گونه ای سخن بگویید که تمام سالن یا محل برگزاری جلسه ناگهان به سکوت فرو  رود و تمام توجه ها به سوی شما معطوف  شود. برای نمونه، به چگونگی آغاز سخنرانی ماندگار و تأثیرگذار استیو جابز در سال 2005 در دانشگاه استنفورد توجه کنید که سخنانش را این گونه آغاز کرد: «حقیقت را باید گفت؛ من هیچ گاه از هیچ دانشگاهی فارغ التحصیل نشدم و امروز برای من روزی استثنائی است، چرا که در مراسم فارغ التحصیلی شما از دانشگاهی شرکت می کنم که سال ها پیش فقط یک ترم در آنجا درس خواندم و سپس آنجا را برای همیشه ترک کردم.

اکنون پس از سال ها بازگشته ام تا در جشن فارغ التحصیلی شما شرکت کنم. در اینجا می خواهم سه داستان از زندگی ام برای تان تعریف کنم که نخستین شان پیش از تولدم آغاز شد. . .» شما نیز باید سخنرانی خود را در جلسات یا گردهمایی های کاری به گونه ای باشکوه و تأثیرگذار شروع کنید که تمام توجه ها را به سمت خود جلب کنید و بر نفوذ کلام تان بیفزایید.

یک خط داستانی قوی و منسجم ایجاد کنید

همه انسان ها به طور طبیعی دوست دارند به داستان ها و قصه ها گوش فرا دهند و تأثیرگذاری مسائلی که در قالب داستان بیان می شوند به مراتب بیشتر از سایر روش های ارائه شده است. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای افزودن نفوذ کلام تان بر شنوندگان که می توانند شامل کارکنان، سهامداران، مشتریان، سرمایه گذاران و حتی رقبا باشند این است که ایده ها و نکات مورد نظرتان را به صورت داستان و روایت بیان کنید.

در سخنرانی تان از تصاویر استفاده کنید

به عنوان یک مدیر و رهبری که می خواهد بر ذهن مخاطبانش تأثیر بگذارد، باید به یاد داشته باشید که تنها به کار گرفتن حس شنوایی افراد کافی نیست و در سخنرانی های تان باید برای فعال کردن حس بینایی مخاطبان نیز برنامه ای داشته باشید و چه چیزی بهتر از ارائه تصاویری که درک کامل تری از منظور شما را در ذهن شنونده پدید می آورند؟

کم گوی و گزیده گوی

اصطلاحی در میان کارکنان وجود دارد که معروف است به «مرگ بر اسلاید». تجربه نشان داده هیچ چیز برای مخاطبان و شنوندگان سخنان شما آزاردهنده تر از اسلایدهای پرشمار و در برخی موارد بی اهمیت نیست، بنابراین اگر قرار است اسلایدهایی را در حین سخنرانی تان ارائه دهید، آنها را به حداقل ممکن کاهش دهید.

مخاطبان را به مشارکت و سخن گفتن وادار سازید

صحبت های یک سویه که در آن سخنران به طور مداوم حرف می زند و شنوندگان باید فقط شنونده باشند بسیار خسته کننده خواهد بود و از تأثیر کلام سخنران می کاهد. پس چه بهتر که به مخاطبان نیز فرصت صحبت کردن و مشارکت بدهید و به این وسیله برای آنها ارزش قائل شوید تا آنها نیز برای صحبت های شما ارزش قائل شوند. همیشه به یاد داشته باشید که هدف ما از سخنرانی صرفا بیان یک سری مسائل و سپس ترک محل نیست، بلکه هدف تأثیرگذاری و حصول اطمینان از نفوذ کلام بر شنونده است.

فقط بر نشان دادن اسلاید تمرکز نکنید

زمانی که دارید برای دیگران سخنرانی می کنید و در حال نشان دادن اسلایدهای متعدد هستید به یاد داشته باشید که اگر قرار بود تمام وقت تان را صرف نشان دادن اسلاید کنید، پس اصلا نیازی به برگزاری گردهمایی نبود و شما می توانستید این کار را به صورت مجازی انجام دهید، بنابراین در بین پخش اسلایدها دقایقی را به بیان پاره ای نکات عینی یا ذکر تجربیات شخصی تان و گوش کردن به نظرات دیگران اختصاص دهید.

تماس چشمی فراموش نشود

برخی مدیران کم تجربه ترجیح می دهند زمان سخنرانی کردن یا نشان دادن اسلایدها سرشان را روی کاغذ یا صفحه نمایشگر بگیرند و در نتیجه از تماس چشمی با دیگران خودداری می کنند، درحالی که این کار از جهات مختلف اشتباه است. این کار از یکسو به عنوان فقدان اعتماد به نفس شخص سخنران تلقی می شود و از سویی دیگر شنوندگان را از نگاه کردن به سخنران و برقراری تماس چشمی با او محروم می کند که همه اینها در نهایت باعث کاهش نفوذ کلام سخنران می شود. به طور کلی مدیران جوان و تازه کار باید چهره ای از خود در حین سخنرانی و ارائه مسائل در جلسات کاری شان به کارکنان، اعضای هیأت مدیره، سهامداران و مشتریان نشان دهند که بر جذبه و اقتدار آنها بیفزاید، نه اینکه از آنها یک فرد متزلزل و بی اعتماد به نفس نمایش دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی