دوشنبه, 13 دی 1395 - 09:40

ایده هایی برای نورپردازی محل کسب / چراغانی کنید تا سرزنده شوید

نورپردازی محل کسب و کار یکی از ابزارهای قدرتمند برای دیده شدن و منحصر به فرد جلوه دادن محصول و خدماتی است که در معرض فروش قرار می دهید. اساسا نور، کالا و شیء را قابل دیدن می کند، حجم و شکل را کاملا مجسم می کند و «دیدن» پل میان واقعیت و عقل است و با «دیدن» به باور می رسیم.

از این رو «خوب نشان دادن» هنری است که از نظر زیبایی شناسی لذت بخش است و از طرفی شانس دیدن واقعیت را به مردم گوشزد می کند تا ببینند و به عنوان مشتری، تجاربی «نورانی» داشته باشند. این همه به مدد یک نورپردازی خلاق و البته مشورت و راهنمایی یک نورپرداز ماهر شدنی است و به هر چه جذاب تر شدن فروشگاه تان کمکی شایان می کند.

نوع نورپردازی با نوع خدمات و کالاهایی که در فروشگاه عرضه می کنید، مستقیما ارتباط دارد و اصولا می تواند فروشگاه تان را به صورت خیره کننده ای زیبا کند، به طوری که هیچ رهگذری نمی تواند دعوت چشم نواز فروشگاه چراغانی شما را رد کند و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشد باز هم از کسب و کارتان دیدن می کند.

یک محیط نورانی و درخشان به مردم حس سبکی و بی تکلفی القا می کند و درحالی که فروشگاه مملو از اجناس و کالاهای بی جان است روح، حال و هوا و احساس سرزندگی و پویایی را در فضای مغازه تان ایجاد می کند که سبب ترغیب مشتری به خرید و خرید بیشتر می شود.

اینجا هویت و اهمیت ویژه نور و نورپردازی مشخصا نمود پیدا می کند. از این رو انتخاب، چینش و ترتیب نورها، مقدار نورها، زاویه تابش نور به کالا و تاثیر آن در رنگ و فاصله منابع نوری و کلا کنترل کامل درخشش، تاثیری شگرف در نورپردازی و در نتیجه در میزان جذب مشتریان دارد.

بنا به عادت طبیعی به نور خورشید که همواره از بالا بر سرمان می تابد، هر نور دیگری را که از سمت بالا می آید خودبه خود همچون خورشید در نظر می گیریم. با یادآوری این مسئله به انواع نورپردازی در محیط کسب و کار می پردازیم و کاربرد آنها را مختصرا بیان می کنیـــم هرچند که وجوه مشترکی نیز دارند و قطعا در جاهایی همپوشانی دارند اما می توان مطابق با نوع کالای عرضه شده در فروشگاه، آنها را بسط و گسترش داد و ضمن اینکه مشورت یا یک نورپرداز ماهر می تواند ایده های ترکیبی بهتری برای منحصر به فرد شدن فروشگاه تان ارائه دهد.

نورپردازی کلی و عمومی

نورپردازی عمومی یا محیطی که همان نور «اصلی» مغازه محسوب می شود باید کاملا به همه طرف پخش شود. هیچ مغازه داری دوست ندارد مشتری که وارد فروشگاهش می شود فضای فروشگاه را کدر و تیره و تار احساس کند. در واقع نور عمومی و روشنایی طبیعی و در حد معمول به مشتری اطمینان می دهد که هیچ اتفاقی نمی افتد و احساس آرامش و اطمینان بیشتری به او می دهد.

وقتی صحبت از نور طبیعی می کنیم منظور نور روز است و با ایده گرفتن از خورشید معمولا در نورپردازی کلی برای روشن سازی فروشگاه ها، لامپ های مهتابی را از سقف آویزان می کنند. مثلا در عمل، بقالی ها و سوپرمارکت ها با لامپ های فلورسنتی و به اصطلاح مهتابی روشن می شوند اما در سایر فروشگاه ها به ویژه در فروشگاه های خاص و کلاس بالا از نورهای نقطه ای خاص به صورت دیوارکوب یا لامپ های مهتابی که به صورت چندتایی، بر پایه های محکم سوار شده اند استفاده می شود.

از آنجایی که هدف اصلی از نورپردازی، روشن کردن و نورانی کردن جاهایی از فروشگاه است که جزو نقاط تزیینی و دکوری است که به اندازه کافی دیده نمی شوند و به چشم نمی آیند و با این کار می خواهیم آن را به صورت زیبایی جلوه گر کنیم، لذا در فرآیند نورپردازی ابتدا باید این نقاط را شناسایی و سپس نور عمومی را انتخاب کنیم.

معمولا سعی می شود به حد کافی فضا روشن و نورانی شود اما این مسئله نباید سبب شود از مضرات نور زیادی و ایجاد هیجان بیش از حد غافل شوید، از این رو توجه به مقدار و درخشش نور نکته ای مهم است که باید در کنترل شما باشد و در واقعی و زیبا جلوه دادن رنگ کالا تاثیری بسزا دارد.

نورپردازی در نقاط کاری

در این نوع نورپردازی بیشتر روی جاهایی از فروشگاه متمرکز می شویم که کارهای اصلی فروشگاه در آنجا انجام می شود. در اغلب موارد از انواع لامپ ها در این نقاط استفاده می شود و معمولا متمرکزتر از لامپ های مهتابی هستند تا توجه ها به این نقاط خاص، بیشتر جلب شود. برای نمونه می توان به چندین نقطه کاری مهم در هر فروشگاهی اشاره کرد.

یکی از این نقاط، ورودی هر فروشگاهی است که باید نور بیشتری داشته باشد و به منزله خوشامدگویی به مشتریان است. قسمت صندوق نیز باید نور کافی داشته باشد تا مشتری با اطمینان خاطر و در روشنایی مقدار پول پرداختی را به صندوقدار بدهد و از طرفی نور کافی به دوربین های مداربسته برسد تا همه وقایع را به درستی ثبت کنند.

اتاق پرو نیز از جمله نقاط کاری مهمی است که مشتری باید بتواند به راحتی لباس را پرو و آن را در تن خود برانداز کند. اگر فروشگاه به قدری بزرگ است که یک بخش مختص خدمات مشتریان از قبیل کادو کردن یا مواردی از این دست را برای مشتریان انجام می دهید لازم است نور خوبی برای این محل نیز در نظر گرفته شود.

نورپردازی لبه ها

استفاده از این نوع نورپردازی معمولا برای نور دادن به کالا از طریق افزودن درخشش به لبه های کالا است. مناسب ترین نور برای این کار استفاده از لامپ های کوچک نقطه ای با زاویه حدود 25درجه و متمایل به پشت سر کالاست.

قرار دادن نور لبه ای در جای مناسب و انتخاب آن وقت زیادی می گیرد و شاید مجبور شویم بارها و بارها کالا و نور را حرکت دهیم و جابه جا کنیم. این نوع نورپردازی به صورت مایل در جلوی مغازه برای برجسته کردن و توجه ویژه به کالاهای جدید در ویترین، برای خاص جلوه کردن آثار هنری یا کالاهایی که روی پایه قرار می گیرند و نیز برای کالاهایی که داخل طبقات چیده شده اند استفاده می شود.

از دیگر جاهایی که از این نوع نورپردازی استفاده می شود قسمت بالای ویترین است تا کالا جلوه بیشتر و بهتری پیدا کرده و مشتری را به آمدن به فروشگاه ترغیب کند. این نورپردازی مانند نورپردازی نقاط کاری در مرحله دوم یا سوم فرآیند نورپردازی قرار می گیرد.

نورپردازی تزیینی

این نورپردازی در همه جا استفاده نمی شود و فقط و فقط برای تاکید و برجسته کردن برند فروشگاه است. مثلا اغلب جواهر فروشی های باکلاس یا لباس فروشی ها یک لوستر در قسمت ورودی فروشگاه آویزان می کنند تا مشتری به محض ورود کلاس بالا، مدرن و لوکس بودن آنجا را احساس کند.

در نهایت نوع نورپردازی و تعداد لامپ های مورد نیاز به نوع کار، خدمت و کالایی بستگی دارد که در معرض فروش قرار می گیرد. آنچه لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که نورپردازی خود را گام به گام بچینید. همیشه با نور اصلی و عمومی شروع کنید و تا وقتی که لامپ اول مورد رضایت تان قرار نگرفته لامپ دوم را روشن نکنید و فراموش نکنید این نور است که توجه همگان را به کالا جلب می کند تا خود کالا.

نورپردازی عمومی یا محیطی که همان نور «اصلی» مغازه محسوب می شود باید کاملا به همه طرف پخش شود. هیچ مغازه داری دوست ندارد مشتری که وارد فروشگاهش می شود فضای فروشگاه را کدر و تیره و تار احساس کند. در واقع نور عمومی و روشنایی طبیعی و در حد معمول به مشتری اطمینان می دهد که هیچ اتفاقی نمی افتد و احساس آرامش و اطمینان بیشتری به او می دهد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز