شنبه, 27 شهریور 1395 - 08:50

بایدها و نبایدهای تهیه طرح کسب و کار برای فروشگاه های اینترنتی / موفقیت با الگوبرداری از بهترین ها

در چند سال گذشته وب سایت های فروشگاهی مانند بامیلو، دیجی کالا، شیکسون، 5040، چاره، زنبیل و... سهم بازار مناسبی را در بازار داخلی کسب کرده اند و با سودآوری چشمگیری همراه شده اند. این موضوع باعث شده کسب و کارهای مختلفی وارد این بازار شوند و هر روزه وب سایت های فروشگاهی مختلفی در فضای مجازی راه اندازی شوند و محصولاتی را به مشتریان عرضه کنند، اما در میان رشد چشمگیر این وب سایت های فروشگاهی، تنها برخی از این کسب و کارها با سهم بازار مناسبی همراه هستند.

این در حالی است که برخی از کارآفرینان بر این باورند که راه اندازی کسب و کار اینترنتی سرمایه کمی می خواهد و از این طریق می توانند به سودآوری مناسبی دست پیدا کنند، اما در عمل بسیاری از این افراد، در گام های اولیه راه اندازی وب سایت فروشگاهی با چالش های جدی مواجه می شوند و حتی بسیاری از آنها پس از گذر مدت زمانی، مجبور به تعطیل کردن کسب و کار خود می شوند.

در چنین فضای کسب و کاری و بازار رقابتی، وب سایت های فروشگاهی می توانند با موفقیت همراه شوند که برنامه ریزی مناسبی در خصوص بازاریابی و تبلیغات داشته باشند. برای داشتن برنامه ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش های مهمی از Business plan کسب وکار وب سایت های فروشگاهی اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

این بخش از طرح کسب و کار باید به طور کامل نمایانگر کل طرح کسب وکار باشد و خلاصه مدیریتی از وب سایت فروشگاهی آورده شود. از طرفی در این بخش از Business plan باید توصیفی از کسب وکار وب سایت فروشگاهی لحاظ شود. با توجه به این موضوع، وب سایت های فروشگاهی فعالیت های خود را به صورت B2C پیش می برند و معمولا گروه هدف این نوع از کسب و کارها، نوجوانان و جوانان هستند و این گروه هدف نسبت به افراد مسن تر تمایل بیشتری به خرید محصولات به صورت آنلاین دارند.

وب سایت های فروشگاهی باید طراحی مناسبی داشته و User Friendly یا کاربرپسند باشند، چون بسیاری از وب سایت های فروشگاهی متاسفانه با باگ هایی همراه هستند که این موضوع برای کسب و کار آنلاین مناسب نیست و دلزدگی را بین مخاطبان ایجاد می کند. از طرفی این نوع از کسب و کارها باید روی SEO که مخفف  Search Engine Optimization است، سرمایه گذاری های جدی را انجام دهند و از متخصصان این امر استفاده کنند و برنامه ریزی های لازم در این راستا را داشته باشند.

در این میان برخی از وب سایت های نام آشنا، فعالیت های خود را از شبکه های اجتماعی آغاز کرده اند و پس از مدتی با توسعه کسب و کار خود وب سایت فروشگاه را راه اندازی کرده اند؛ با توجه به این موضوع، حضور این نوع از کسب و کارها در شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و وب سایت های فروشگاهی باید خلاقیت این موضوع را داشته باشند که کمپین های دیجیتال مناسبی را برای افزایش آگاهی از برند و تبلیغات راه اندازی و درنهایت مخاطبان را ترغیب به خرید محصولات از وب سایت کنند.

از طرفی در این بخش از طرح کسب و کار، باید به سرمایه  و پرسنل مورد نیاز در این کسب وکار نیز اشاره شود و شرح وظایف هر یک از پرسنل وب سایت فروشگاهی در طرح کسب وکار لحاظ شود.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

آنالیز و تحلیل رقبا و بازار برای صاحبان وب سایت های فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است؛ چون در این بازار سرعت تغییرات بسیار زیاد است و کسب و کارهایی که وضعیت ثابتی داشته باشند، محکوم به فراموشی در ذهن مخاطبان هستند. با توجه به این موضوع بنچ مارک و الگوبرداری از بهترین ها همواره باید جزو برنامه های این نوع از کسب و کارها باشند. در این بخش از طرح کسب وکار باید به این گونه موارد پرداخته و تحلیلی از صنعت و بازار آورده شود و سازمان ها برنامه  ریزی برای جمع آوری این گونهData ها داشته باشند.

در پایان یکی دیگر از نکاتی که در Business plan  باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت های سازمان است. به عنوان نمونه نقطه قوت وب سایت های فروشگاهی می تواند پشتیبانی آنلاین 24 ساعته، گارانتی محصولات و برگشت هزینه باشد.

برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی یکی از مهم ترین بخش های طرح کسب و کار وب سایت فروشگاهی است. وب سایت های فروشگاهی باید براساس 7 C آمیخته بازاریابی الکترونیک، برنامه بازاریابی خود را تدوین کنند. براساس این موضوع، convenience for the customer  یا سهولت برای مصرف کننده بسیار حائز اهمیت است و وب سایت های فروشگاهی باید به سهولت به جنبه های کلیدی طراحی وب سایت مانند داشتن عملکرد جست وجو، نحوه چیدمان سایت و سهولت خرید بپردازند. به عنوان نمونه وب سایت فروشگاهی در حوزه پوشاک می تواند امکان نمایش لباس با رنگ ها و حتی سایز های مختلف برای مخاطبان را مهیا کند.

از طرفی یکی دیگر از بخش های آمیخته بازاریابی، customer value&benefit یا مزایا و ارزش برای مشتریان است که وب سایت های فروشگاهی باید ارزش و منفعتی را برای مشتریان توصیف و بر این اساس آنها را ترغیب به حضور در وب سایت کنند.

استراتژی بازاریابی که معمولا وب سایت های موفق فروشگاهی اتخاذ کرده اند، به این صورت است که در ابتدای فعالیت  روی Niche Marketing یا بازاریابی گوشه سرمایه گذاری کرده اند. به عبارت دیگر در این استراتژی، سازمان بازار هدف کوچکی را انتخاب و روی ارائه محصولات خاصی تمرکز می کند و با برند شدن و معرفی وب سایت به مخاطبان، توسعه محصولات را در دستور کار خویش قرار می دهد. با توجه به اینکه در فضای دیجیتال رقبای قوی حضور دارند، وب سایت های فروشگاهی تازه  وارد، باید روی بازارهای کوچک که رقبای قوی کمتر رغبت به حضور در آن دارند، سرمایه گذاری کنند.

یکی از اقداماتی که وب سایت های فروشگاهی باید در راستای تقویت ارتباطات خود با مشتریان انجام دهند، راه اندازی باشگاه مشتریان مناسب برای این کسب و کار است.

به عنوان نمونه باشگاه مشتریان برای این نوع از کسب و کارها می تواند مبتنی بر وب سایت باشد و از این طریق مشتریان گروه بندی شوند و سرویس و خدمات ویژه ای برای هر یک از این گروه های مشتریان در نظر گرفته شود. البته راه اندازی باشگاه مشتریان مبتنی بر وب سایت، باید روی پلتفرم وب سایت انجام شود که این موضوع نیازمند به کارگیری متخصصان در حوزه برنامه نویسی است.

یکی از خدماتی که وب سایت های فروشگاهی می توانند برای این گروه از مشتریان در نظر بگیرند، توزیع رایگان محصولات است. به عبارت دیگر برای گروهی از مشتریان در باشگاه که حجم خرید مناسبی دارند، این خدمات را ارائه کنند.

به صورت کلی جلب اعتماد مشتریان برای خرید آنلاین مقوله ای زمان بر و حساس است و وب سایت های فروشگاهی نیز در این راستا می توانند گارانتی ویژه ای را برای محصولات خود در نظر بگیرند و در صورت خرابی یا داشتن مشکل برخی از محصولات، برگشت هزینه را برای مشتریان در نظر بگیرند.

از طرفی وب سایت های فروشگاهی باید روی Content Marketing  یا بازاریابی محتوایی سرمایه گذاری های جدی را انجام دهند تا از طریق تولید محتوای تخصصی و انتشار آن در فضای مجازی، به مشتریان جدیدی دست پیدا کنند. یکی دیگر از اقداماتی که وب سایت های فروشگاهی باید در راستای سهولت دسترسی انجام دهند، طراحی اپلیکیشن مناسب برای خرید محصولات است؛ این اپلیکیشن ها می تواند ارتباط مناسب و 24 ساعته را با مخاطبان برقرار کند.

در پایان در Business plan می تواند به برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و. . . نیز اشاره شود.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی