یکشنبه, 12 دی 1395 - 13:30

«شبکه های اجتماعی و روابط عمومی»

امروزه انسان ها به دنبال انجام بسیاری از فعالیت های خود از جمله تجارت، ارتباطات آموزش و حتی سرگرمی در فضای مجازی هستند. ساز و کارهای فضای مجازی هر روز براساس توسعه و گسترش کمی و کیفی فناوری های نوین سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطات بین مردم و دانشمندان جهان باعث افزایش دانایی انسان عصر حاضر شده و زمینه تغییرات زیادی در امور زندگی به وجود آورده است.

تغییرات در قالب فناوری های نوین مانند رویکرد به وب دو باعث شده است تا بتوان هرچه بیشتر و بهینه تراز امکانات بالقوه فضای سایبر برای مهندسی مجدد امور روزمره زندگی بشر و تغییر ساختارهای سازمانی مانند روابط عمومی  ها استفاده کرد چون از وب دو به عنوان وب کاربر عمومی نیز یاد می شود. که باعث بروز فرصت ها و چالش های فراوانی در روابط عمومی ها شده که به نام روابط عمومی الکترونیکی مطرح شده است.

روابط عمومی ها با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و جامعه اطلاعاتی باید توجه خاص خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف کنند. تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از یک سو، ارتقای دانش نظری روابط عمومی، تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه های نوین در جهت شکل دهی به افکار عمومی از سوی دیگر نیازهای عصر حاضر در روند بیشتر تکامل روابط عمومی دهه سوم عصر جدید است.

روابط عمومی شبکه های اجتماعی در واقع نحوه به کارگیری فناوری جدید ارتباطی و شیوه های نوین اطلاع رسانی در جهت ارائه خدمات منطبق برخواسته های مخاطبان به صورت لحظه ای بر خط و در درون شبکه های اجتماعی بر بستر اینترنت است. روابط عمومی مبتنی بر وب دو تنها در ارائه خدمات بهتر و سریع تر به مخاطب خلاصه نمی شود بلکه شرایطی را فراهم می کند تا مخاطب بتواند نظرات خود را بسیار راحت تر و بدون گذراندن محدودیت ها و عبور از سدهای قوی به اطلاع مدیران برساند.

شبکه های اجتماعی که به سرعت در جهان امروز در حال توسعه هستند همانند توییتر، یوتیوب، مای اسپیس، پادکست و فیس بوک، گوگل ویو همگی در خدمت روابط عمومی الکترونیکی هزاره سوم قرار دارند. توسعه فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری که در خدمت فناوری اطلاعات و کاربردهای آن قرار گرفته جهان را دچار تغییر و تحول جدی کرده و آینده ای نامشخص را در پیش انسان عصر جدید قرار داده است.

شاید تغییرات ایجاد شده در طول یک دهه گذشته با کل تغییرات زندگی بشر در طول تاریخ برابری کند. باید باور کنیم که جهان در حال تغییر سریع و اساسی است و این تغییرات در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درجریان است.

به عنوان مثال در حوزه های اقتصادی شاهد پدیده هایی همچون تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، پول دیجیتالی و کارت اعتباری هستیم. تغییرات اجتماعی شامل توسعه  شبکه های اجتماعی، بهداشت الکترونیکی، عدالت الکترونیکی، امنیت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، محتوای دیجیتالی، مدارس هوشمند در دانشگاه های الکترونیکی یا مجازی و امثال آنها نمونه های مشخصی از تغییرات فرهنگی هستند.

در نهایت تغییرات سیاسی شامل دولت الکترونیکی، رأی گیری الکترونیکی، دموکراسی دیجیتالی و امثال آن می شود. حال باید باور کنیم که روابط عمومی سنتی نیز باید به سمت روابط عمومی الکترونیکی و بعد هماهنگ بودن با شبکه های اجتماعی تغییر کند.

روابط عمومی زمانی می تواند در یک مسیر پویا و درست قرار گیرد که آینده آن دیده شود. برای رسیدن به آینده مطلوب باید براساس توانمندی های موجود که امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در صدر آن است برنامه ریزی کرد، زیرا شبکه های اجتماعی این باور را تقویت خواهند کرد و ابزار آن را نیز به رایگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار می دهند. بنابر این مدیران روابط عمومی ها باید بدانند که در آینده نزدیک نیازی به سخت افزارهای پیچیده و نرم افزارهای بومی ندارند.

آنها به راحتی با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند به دانایی جهان متصل شوند. بنابراین باید آموزش در طول عمر و استفاده از جدیدترین روش های مدیریت نوین و فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری را به خدمت بگیرند آنها باید هوشیار و آماده ورود به روابط عمومی عصر مجازی سه بعدی باشند.

مدرس ارتباطات


کانال تگرام روزنامه فرصت امروز


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

روزنامه صبح فردا را ، امشب بخوانید

  • بیش از 700 شماره روزنامه (PDF) را دانلود کنید
  • اطلاعات کسب و کار خود را در نیازمندی های نما به ثبت برسانید
  • در خبرنامه روزنامه فرصت امروز عضو شوید
مشترک آنلاین روزنامه شوید >