پنج شنبه, 11 مرداد 1397 - 15:11

14 توصیه برندسازی از سوی کارآفرینان مستقل

امروزه بازار فعالیت آزاد برای شرکت های مختلف بیش از هر زمان دیگری داغ است. باتوجه به حضور کارآفرینان حرفه ای در کسب و کارهای مختلف که تمایلی برای فعالیت مداوم در یک شرکت خاص ندارند، مسئله برندسازی شخصی بدل به معمایی عجیب می شود. در حقیقت این افراد برخلاف کارمندان سنتی علاقه ای به فعالیت طولانی مدت برای شرکتی خاص ندارند. بنابراین آنها چگونه با استفاده از برند شخصی شان توجه شرکت های مختلف را جلب می کنند؟ در حقیقت باید پرسید آنها چگونه برند سازی شخصی را در چنین شرایطی انجام می دهند.

خوشبختانه پرسش های فوق از سوی انجمن کارآفرینان جوان (YEC)، به عنوان موسسه ای بین المللی که با برترین کارآفرینان جوان همکاری دارد، پاسخ داده شده است. به علاوه این انجمن برنامه ویژه BusinessCollective را هم در راستای کمک به میلیون ها کارآفرین در جهت شروع و توسعه کسب وکارشان دنبال می کند.

در ادامه به بررسی توصیه های برترین کارآفرینان جوان در زمینه برندسازی شخصی خواهیم پرداخت.

1- داستان شخصی تان را بیان کنید

اندرو شراژ یکی از مهم ترین مشاورها در زمینه امور مالی شخصی است. توصیه وی در زمینه برندسازی بسیار ساده است: «سعی کنید زندگی شخصی تان را وارد برند شخصی خود کنید. به عنوان مثال، دلیل ورودتان به کسب و کار فعلی خود را بیان کنید. همچنین ماجرای دستیابی به جایگاه شخصی تان در کسب وکار را نیز در قالب داستانی مهیج در آورید. هدف اصلی از چنین فعالیت هایی متمایزسازی خود از دیگر رقباست. در حقیقت شما باید از دریچه برند شخصی تان خود را فردی خلاق و خاص نشان دهید.»

مطلب مرتبط:آشنایی با اصول اولیه برند سازی

2- ایجاد وب سایت شخصی برای مخاطب هدف

دن سن یکی از کارآفرینان حوزه تکنولوژی است که در سنین پایین وارد کسب وکار شده است. وی وقتی فقط 19 سال داشت نخستین تجربه های خود را در زمینه تکنولوژی به دست آورد. گفته های وی در زمینه برندسازی شخصی ارتباط زیادی با بحث تکنولوژی دارد: «افراد زیادی هستند که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند. با این حال از میان آنها افراد بسیار کمی اقدام به ایجاد وب سایت شخصی کرده اند. آمار کسانی که در وب سایت شخصی شان به بیان مطالب مرتبط با کسب وکار خود می پردازند، از این هم کمتر است. در واقع فراهم سازی مطالب مرتبط با مهارت مان یکی از راه های آشنایی با شرکت ها و موسسه های مختلف محسوب می شود.

به عنوان مثال اگر کسی یک گرافیست مستقل است، داشتن وب سایتی مرتبط با طراحی گرافیکی در شهر محل سکونتش موقعیت های شغلی فراوانی را در اختیارش قرار می دهد. به این ترتیب شما نقش یک کارشناس حرفه ای در زمینه کسب وکارتان را بر عهده خواهید گرفت.»

3- هرآنچه برای دیگران می کنید برای خود نیز انجام دهید

براندون هریس یکی دیگر از کارآفرینان جوان این مقاله است. وی بنیانگذار موسسه بازاریابی Nu Media به حساب می آید. اجازه دهید به طور مستقیم به صحبت های وی توجه کنیم: «اغلب افراد حرفه ای آنچه برای دیگران می کنند برای خود نیز انجام می دهند. براین اساس طراح های وب به طور معمول سایت های شخصی بسیار حرفه ای دارند. همچنین کارشناس های شبکه های اجتماعی فعالیت وسیعی در پلتفرم های اجتماعی مختلف صورت می دهند. در واقع یکی از راهکارهای متمایز بودن صحبت و پژوهش پیرامون آنچه انجام می دهیم است. براین اساس برندشخصی تان را بر محور توضیح دقیق آنچه برای دیگران انجام می دهید، بنا کنید.»

4- تعیین قیمت های بالاتر

بریس ولکر به عنوان یکی از حساب دارهای حرفه ای شهرت فراوانی در سطح بین المللی دارد: «توصیه من شاید در نگاه نخست عجیب و غیرواقعی به نظر برسد. با این حال قرار دادن سطح قیمت خدمات تان به عنوان سرویس های حرفه ای دیگران را ترغیب به حرفه ای قلمداد کردن شما خواهد کرد. به این ترتیب آنها شما را افرادی با توانایی ارائه عملکرد باکیفیت تصور خواهند کرد. متاسفانه امروزه بسیاری از کارآفرینان مستقل قیمت خدمات شان را بسیار پایین قرار می دهند. برهمین اساس دیگران ترغیب به شناسایی آنها به عنوان نیروی کار بی کیفیت می شوند. ارائه قیمت های واقعی یا حتی اندکی هم بالاتر به بهبود جایگاه شما در بازار کمک شایانی خواهد کرد.»

5- سرویس دهی به مشتریان پیش از فروش

سِوِتا پاتل به عنوان خالق استارتاپ سیلیکون ولی (موسسه ارائه مشاوره بازاریابی) توصیه های جالبی در مورد ارائه خدمات پیش از فروش دارد: «دنیای کسب وکار مستقل به ما امکان کار روی پیش زمینه های یک پروژه را داده است. در دنیای کسب وکار به طور معمول هزینه خدمات پیش از تحویل آنها دریافت می شود. با این حال به عنوان یک کارآفرین مستقل تمرکز من روی رفع نیازهای مشتری در وهله اول است. البته این به معنای بی توجی یا عدم علاقه من به درآمدزایی نیست. در حقیقت به این ترتیب من بیش از هرچیز اعتماد طرف مقابل خود را جلب می کنم. سرمایه گذاری من روی ارائه خدمات به مشتری به نوعی منجر به تبلیغات رایگان نیز خواهد شد. به این ترتیب مشتریان فعلی ام با تعریف از کیفیت خدمات من شمار بیشتری مراجعه کننده ایجاد می کنند. به طور خلاصه، زمانی که توجه شما معطوف به مشتری باشد، کسب وکارتان به مانند راکت توسعه پیدا خواهد کرد.»

مطلب مرتبط:برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست / ضرورت برندینک یا برند سازی

6- صرف زمان برای ایجاد روابط و توسعه شهرت

زوی بند به عنوان یک کارشناس حوزه روابط مشتریان از همین چشم انداز عرصه برندسازی شخصی را نگاه می کند: «شهرت ما نزد مشتریان فعلی و سابق مان هرگز قابل خریدوفروش نیست. از نظر من سرمایه گذاری برای همکاری چندباره با مشتریان تفاوت اصلی را در کسب وکار و به ویژه کسب وکار مستقل رقم می زند. درست از چنین نقطه هایی بهترین برندهای شخصی سر بر می آورند. در اینحا باید به یک پرسش اساسی به عنوان کارآفرینی مستقل پاسخ دهید: شما برای حفظ یا توسعه شهرت برند شخصی تان نزد مشتریان چه فعالیت هایی را انحام داده اید؟ اگر هنوز دست به کار نشد ه اید، زمان برای شما به سرعت در حال سپری شدن است. توصیه من توجه به ایجاد روابط پایدار و بهبود شهرت برندتان است.»

7- سرمایه گذاری روی برندتان

اسماعیل ریکسن، مدیرعامل فعلی برند FE International در زمینه ارائه خدمات بازاریابی و فروش آنلاین است. از دیدگاه اسماعیل توسعه برند و سرمایه گذاری مناسب در این راستا بخش زیادی از موفقیت در برندسازی کارآفرینان مستقل را تشکیل می دهد: «به موازات توسعه اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی مستقل شمار کارآفرین های مستقل نیز رو به افزایش می گذارد. این اتفاق به طور طبیعی نتیجه توسعه و رشد اقتصاد جهانی است. افزایش شمار کارآفرینان مستقل به معنای رقابت شدیدتر برای دستیابی به پروژه های کاری است. براین اساس کارآفرینانی که از این نکته آگاهی دارند به سراغ سرمایه گذاری روی برند شخصی شان خواهند رفت.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری فقط به معنای اختصاص پول کافی نیست. شما باید زمان مناسبی را نیز برای رسیدگی به کارهای برندتان در نظر داشته باشید. فرقی ندارد که ماجرا مربوط به تهیه سابقه فعالیت، وب سایت رسمی یا تحویل خدمات است، دقت و توجه به هرکدام از آنها کیفیت برندتان را تضمین خواهد کرد. در کسب وکارهایی با رقابت فشرده همین نکات کوچک تفاوت میان گروه برنده و بازنده را رقم می زند. براین اساس سرمایه گذاری روی برندمان ضرورت انکارناپذیر دنیای امروزی است.»

8- فهم مشتریان ویژه ای که قصد سرویس دهی به آنها را داریم

جن براون یکی از معدود کارشناس های حوزه جذب مشتری فعال به عنوان کارآفرین مستقل است. توصیه وی در زمینه برندسازی نکات قابل توجهی را در خود دارد: «در بیشتر مواقع ما گمان می کنیم توانایی خدمت رسانی به همه را داریم. من نیز مدت ها چنین تصوری را داشتم. با این حال زمانی که شما روی مشتری تان متمرکز شوید، همه چیز حتی انرژی مصرفی تان نیز دقیق تر هزینه خواهد شد. بی تردید همه افراد شاید زمانی بدل به مشتریان ما شوند. با این حال نباید برای یک احتمال بخش زیادی از انرژی مان را هدر دهیم.

مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند

به این ترتیب با تعریف مشتریان ویژه در هر بازه زمانی به سراغ آنها خواهیم رفت. مزیت این نوع برنامه ریزی کسب موفقیت و سود تضمین شده است. با این حال به منظور دستیابی به این مشتریان ویژه باید شناخت خوبی از آنها داشته باشیم. در اینجا شناخت خوب به معنای آگاهی از نیازها، اهداف و آرزوهای مشتریان است. در این صورت شانس ما برای فروش محصولات شرکت افزایش خواهد یافت. 

9- درخواست رأی دادن از مشتریان

برایان گرینبرگ کارآفرینی مستقل در صنعت بیمه است. وی موفقیت در کسب وکار را بدون داشتن برندی مشهور تقریبا غیرممکن می داند. البته راهکارهای پیشنهادی برایان برای افزایش شهرت برند با توصیه های سنتی تفاوت آشکاری دارد: «بسیاری از کارآفرینان مستقل از سایت های ثبت نیازمندی به عنوان رابط میان آنها و مشتریان استفاده می کنند.نکته مهم در خصوص این نوع بازاریابی تقلیل جایگاه خود تا پایین ترین نقطه ممکن است. به این ترتیب ما خود را کارآفرین های دم دستی معرفی خواهیم کرد. یک راهکار بهتر ایجاد وب سایت شخصی یا فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف است. این نوع استراتژی بازاریابی علاوه بر تسهیل فرآیند برندسازی جایگاه ویژه ای نیز در عرصه کسب وکار برای شما دست وپا می کند. با این حال هنوز کار به پایان نرسیده است. پس از شروع فعالیت در سایت شخصی و شبکه های اجتماعی درخواست رأی دهی یا ارائه بازخورد از کاربران و مشتریان الزامی است. بی شک این به معنای اجبار مخاطب نیست. با این حال ترغیب آنها به ارائه بازخورد ما را در بهبود فرآیند برندسازی و تبلیغات کمک خواهد کرد.»

10- نگارش مطالب به عنوان مهمان در نشریه های معتبر

سید بلخی یکی از کارآفرینان مهاجر است. وی که اصالتی پاکستانی دارد در سال 2013 پلتفرم تعاملی OptinMonster را راه اندازی کرد. در این پلتفرم توصیه های مختلفی در زمینه کسب وکار (مدیریت، فروش، بازاریابی، تبلیغات و برندسازی) ارائه می شود. به عنوان توصیه ای برای برندسازی شخصی بلخی روی نگارش مطلب به عنوان میهمان در نشریه های معتبر تاکید دارد: «نگارش مطلب در نشریه های معتبر و اینکه نام مان در ستون و صفحه های آنها درج شود به طور طبیعی اعتبار مناسبی را برای ما به ارمغان می آورد. بی تردید مشتریان به کسب وکار فردی که در مجله نیویورک تایمز فعالیت (اگرچه به عنوان نویسنده مهمان) دارد بیشتر از سایر برندها اعتماد خواهند کرد. به علاوه شما می توانید لوگوی نشریه های همکارتان را در وب سایت خود درج کنید. به این ترتیب تاثیر روانی برندتان بر مخاطب دوچندان خواهد شد.»

11- ایجاد نمونه کارهای با کیفیت

جاستین فایرمن در زمینه ارائه خدمات سبک زندگی فعالیت دارد. وی با تاسیس برند Conscious Lifestyle به ارائه محصولات مختلف از فرهنگ های متفاوت به مشتریان می پردازد. در زمینه برندسازی شخصی وی بر تاثیر گسترده نمونه کارهای قبلی تاکید دارد: «هیچ چیز به اندازه نتیجه کارها و پروژه های قبلی شما بیانگر کیفیت و توانایی های تان نیست. در حقیقت امروزه عمل افراد قدرت بیان بیشتری نسبت به حرف های شان دارد. برهیمن اساس نمونه کارهای باکیفیت همیشه روی مشتریان تاثیر خاصی خواهد داشت. فرقی ندارد در چه کسب وکاری مشغول به فعالیت هستید (طراح وب، طراح گرافیک، نویسنده، مدیر پروژه و هزاران عنوان دیگر)، در هر صورت باید راهکاری برای نمایش کیفیت کارتان به مشتری پیدا کنید. مزیت این شکل از تبلیغ کسب وکار ادامه آن به صورت خودکار از سوی مشتریان است. بدین معنا هر مشتری برندتان بدل به بلندگوی تبلیغاتی شما خواهد شد.»

12- همکاری با سایر کارآفرینان مستقل

دیگو اُروجوئلا صاحب برند Cable & Sensors است. شهرت دیگو به دلیل رشد سریع کسب وکار وی در مدت کوتاهی است. در زمینه برندسازی وی به اهمیت همکاری با سایر کارآفرینان مستقل اشاره می کند: «در همکاری مزیت های بسیاری وجود دارد. به این ترتیب در صورت ایجاد رابطه ای پایدار با سایر کارآفرینان مستقل، به ویژه آنهایی که در نقاط ضعف شما مهارت دارند، برند شخصی دو طرف تقویت خواهد شد. یکی از مزیت های ساده چنین اقدامی جابه جایی مشتریان میان یکدیگر است. براین اساس هرگاه مشتری نیازمند خدمتی خارج از حوزه تخصصی شما بود، آن را به یکی از همکاران ماهرتان معرفی کنید. البته چنین رابطه ای دوطرفه است. به عبارت دیگر، همکاران شما نیز در صورت مواجهه با مشتری مناسب با کسب وکارتان آنها را به شما معرفی خواهند کرد. یک راهکار ساده در زمینه تسریع فرآیند جابه جایی مشتری درج نمونه کارهای همکاران در سایت شرکت های مان است. به این ترتیب مشتریان به صورت خودکار بین شرکت های همکار جابه جا خواهند شد.»

13- وقت شناسی در روابط و کار

دِرک رابینسون یک طراح مستقل و موسس برند Top Notch Dezigns است. برای وی برندسازی شخصی حول محور وقت شناسی شکل می گیرد: «شاید شما در زمینه تخصصی خود صاحب شهرت زیادی باشید. بدین معنا که براساس عملکرد باکیفیت تان مشتریان زیادی داشته باشید. با این حال همه شهرت و اعتبار برندتان در صورت عدم توجه به وقت شناسی بر باد خواهد رفت. توجه داشته باشید که وقت شناسی فقط مربوط به زمان تحویل پروژه نیست. یکی از نمونه های مهم در این زمینه پاسخ دقیق به پرسش های مشتری است. همچنین در صورت وجود نقاط ابهام باید توضیح کامل به طرف مقابل داده شود. در حقیقت با توسعه کسب وکار مفهوم وقت شناسی نیز تا حد زیادی تغییر کرده است. به این ترتیب باید برندمان را با این گونه وقت شناسی هماهنگ سازیم.»

مطلب مرتبط: 5 کارآفرین برتر دنیا از شیوه های برندسازی شخصی می گویند

14- خودتان باشید

آخرین توصیه این مقاله متعلق به کارلو تانجواکیو، کارآفرین فعال در زمینه ارائه مشاوره کسب وکار، است. وی در زمینه برندسازی به ارائه تصویر واقعی از خود اعتقاد دارد: «بی تردید رقابت با سایر برندها همیشه برای یک کارآفرین وجود دارد. در حقیقت فعالیت در بازارهای مدرن نیازمند رقابت پذیری بالاست. به عبارت دیگر، شا باید نکته ای ارزشمند به عنوان مزیت ویژه برندتان پیدا کنید. راحت ترین کار برای ایجاد تمایز هم در یک جمله ساده خلاصه می شود: خودتان باشید. اجازه دهید ویژگی های شخصی، علاقه و سلیقه تان در کسب وکار بدرخشد. در هر صورت افراد در کسب وکار با کسانی همکاری می کنند که علاقه دارند. راهکار ایجاد علاقه نیز نمایش دقیق توانایی های مان بدون اغراق است. این نکته در مورد فرآیند جذب مشتری نیز صادق است. به این ترتیب بیشترین ضربه را تلاش برای نمایش تصویری غیرواقعی از برندمان به ما خواهد زد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی