سه شنبه, 09 مرداد 1397 - 14:14

روزی برندی بود / آموختن هنر داستان سرایی برای کسب و کار

داستان کسب و کار شما قادر است مردم را به خرید از شما وسوسه کند. داستان سرایی می تواند مشتریان را جذب کند، آنها را به دام اندازد و کاری کند که با شما احساس همدلی داشته باشند. یک داستان خوب می تواند باعث اطمینان مردم به کسب و کارتان شود و هشیاری نسبت به برند ایجاد کند، بنابراین لازم است با نحوه نقل موثر داستان کسب و کار تان آشنا شوید.

داستان کسب و کار من، شرکت پِیتریات سافت ور (Patriot Software)، در زیرزمین یک کارخانه آغاز شد. جایی که هیچ وسیله گرمایی یا تهویه مطبوعی موجود نبود و روی کف زمین آب جمع می شد. ما به جای مشتریان پذیرای موش، پرنده، مگس و مار بودیم! پول مان تمام شده بود، از همه اعتبار کارت های بانکی خود استفاده کرده و از آشنایان مان قرض گرفته بودیم.

داستان شرکت پیتریات از بهترین شروع ممکن برخوردار نیست، اما داستان ما واقعی است. بسیاری از مشتریان کسب و کار کوچک ما از داستان صادقانه و بکرمان خوش شان می آید. بسیاری از آنها حتی می توانند نسبت به نخستین روزهای کارمان احساس همدردی کنند. مشتریان زمانی که داستان ما را می شنوند، دلیل کارمان را درک می کنند و می دانند که ما نیازهای شان را می فهمیم.

شما برای ارتباط با مشتریان باید داستان کسب و کار خود را بدانید و در جایگاه صاحب کسب و کار لازم است در داستان سرایی خبره شوید.

نکاتی برای داستان سرایی درباره کسب و کار

برای تکمیل داستان برند خود، از توصیه های زیر برای داستان سرایی درباره کسب و کار استفاده کنید:

مطلب مرتبط:داستان سرایی و تاثیرآن در موفقیت برندها

1- هدف خود را مشخص کنید

داستان کسب و کار شما باید هدفی روشن داشته باشد. اگر اینطور نباشد، شما سخنان بی معنی و حرف های نامربوط خواهید زد و سادگی خود را از دست خواهید داد که در نتیجه آن توجه مشتریان خود را از دست خواهید داد.

برای دور نشدن از هدف خود، دلیل نقل داستان کسب و کارتان و مخاطبان خود را مشخص کنید. پاسخ به این سوالات ممکن است به بیراهه نرفتن شما کمک کند.

- چرا این داستان را نقل می کنید؟

- این داستان چه زمانی و در کجا اتفاق می افتد؟

- چه کسانی در این داستان نقش دارند؟

- سعی دارید به چه هدفی نائل شوید؟

- با کدام چالش ها مواجه شدید؟

- ارتباط گذشته کسب و کار شما با زمان حال کسب و کارتان چیست؟

داستان کسب و کار خود را براساس پاسخ های تان شکل دهید. آن را بنویسید، بعضی قسمت ها را حذف و مطالبی را دوباره اضافه کنید. در سرشتن داستان خود دقت به خرج دهید تا عینا کسب و کار و اهداف تان را منعکس کند. درباره چگونگی علاقه مند کردن شنوندگان خود بیندیشید و کاری کنید که به شما اعتماد کنند.

2- اصالت داشته باشید

شما برای کسب اعتماد مشتریان خود باید اصالت داشته باشید. برای نقل داستان کسب و کار خود، از گزافه گویی و دروغ بافی بپرهیزید. مشتریان خواهند فهمید که چه زمانی اغراق می کنید و این مبالغه ها باعث دور شدن آنها می شود.

نیازی نیست که کسب و کارتان حتما سابقه ای طولانی یا شروعی پرهیجان داشته باشد. با اینکه شما مجبور نبودید کسب و کار خود را در زیرزمین نمور یک کارخانه آغاز کنید، اما باز هم می توانید داستان خود را بگویید. شما دلیلی برای شروع کسب و کار خود دارید. شما چشم اندازی برای کسب و کار دارید. حتما موضوعی هست که شیفته اش باشید و دلیلی برایش وجود دارد. همین را به مشتریان خود بگویید.

3- یکنواخت عمل کنید

شما باید داستان کسب و کار خود را بدون تحریف نقل کنید. نباید تغییرات زیادی همچون افزودن یا حذف قطعات بزرگی از اطلاعات ایجاد کنید. شما نباید هدف خود را تغییر دهید و باید مطمئن شوید که داستان تان صادقانه و سازمان یافته است.

داستان سرایی برای کسب و کار خود را تمرین کنید. شما می توانید داستان خود را برای اعضای خانواده و دوستان تکرار کنید و تا حد امکان آن را برای مشتریان نقل کنید. داستان خود را نهادینه سازید و آنقدر تمرین کنید که طبیعی جلوه کند.

4- هدف نهایی داشته باشید

به خاطر داشته باشید که شما باید دلیلی برای نقل داستان کسب و کارتان داشته باشید. شما باید هدف یا نتیجه پایانی قابل پیش بینی برای داستان سرایی خود داشته باشید.

مطلب مرتبط:قواعد کلی بر داستان سرایی

داستان شما باید برای مخاطبان تان چیزی از خود به جا گذارد. داستان شما در اصل بازاریابی برای کسب و کار تان است. شما می توانید داستانی را به اشتراک بگذارید که هنگام تشکیل کسب و کار خود آموختید. یا اینکه می توانید امتیازات قابل اجرایی به وجود آورید که مشتریان را به خرید یا کاری دیگر تشویق کند. مطمئن شوید که چارچوب داستان تان به صورتی است که اهداف داستان سرایی شما را برآورده سازد.

داستان خود را امتحان کنید. اگر متوجه شوید که داستان کسب و کارتان نتایج دلخواه تان را در بر ندارد، آنگاه شاید بهتر باشد که برای به دست آوردن نتایج بهتر آن را تعدیل کنید. مثلا می توانید ترتیب نقل مطالب داستان خود را تعدیل کنید تا توجه بیشتری را به یک بخش خاص اختصاص دهید. فقط به یاد داشته باشید که در زمان تعدیل داستان خود حقیقت را بگویید.

داستان سرایی برای کسب و کار، فرآیندی پویا است. کسب و کار شما رشد خواهد کرد و تغییر خواهد یافت. زمانی که کسب و کارتان تغییر می کند، داستان تان هم باید تغییر کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی