چهارشنبه, 20 تیر 1397 - 14:01

هرآنچه باید در مورد تحول عرصه تبلیغات بدانیم / 5 تغییر تاثیرگذار روی تبلیغات دیجیتالی

درست به مانند هر صنعتی در عصر دیجیتال فعلی، حوزه تبلیغات نیز تحت فشار قرار گرفته است. با توجه به گزارش های متعدد آژانس های مختلف که از کاهش سود برندهای تبلیغاتی حکایت دارد، چشم انداز انطباق کسب و کار تبلیغات با پلتفرم های جدید مانند شبکه های اجتماعی و رسانه های تعاملی بسیار تاریک به نظر می رسد. تبلیغات سنتی از مدت ها پیش کارایی خود را از دست داده است. اگرچه هنوز هم بیلبوردهای تبلیغاتی بخش جدایی ناپذیری از گزینه های شرکت ها برای انجام تبلیغات بصری هستند، با این حال حوزه تبلیغات سنتی دیگر جذابیت چندانی را بر نمی انگیزد.

به لطف موتورهای جست وجوگر و نرم افزارهای تحلیل آمار، بازاریابی اکنون ما فرصت بازآفرینی فرآیند بازاریابی و بازسازی ارتباط مان با مخاطب ها را داریم. با این حال باتوجه به اختصاص نزدیک به 80درصد ترافیک اینترنت به فایل های ویدئویی تا سال 2019، حوزه تبلیغات باید توجه ویژه ای به کیفیت های بصری داشته باشد. در کار اینها نیم نگاهی به سایر اولویت ها و فاکتورهای بنیادی نیز ضروری است. در این مقاله به بررسی پنج تغییر مهم و تاثیرگذار روی تبلیغات دیجیتال خواهیم پرداخت.

1- رشد ویدئو

در اینجا تعدادی آمار گیج کننده را برای شما آماده کرده ام. براین اساس روزانه بیش از 500 میلیون ساعت ویدئو در یوتیوب مشاهده می شود. همچنین این پلتفرم بیش از یک میلیارد کاربر را به خود جلب کرده است. باتوجه به محبوبیت پلتفرم های ویدئویی اکنون 87درصد بازاریاب ها از محتوای ویدئویی استفاده می کنند. به علاوه یک سوم کل زمان کاربران در اینترنت به مشاهده فایل های ویدئویی اختصاص دارد.

مطلب مرتبط: 3 تحول تأثیرگذار شبکه های اجتماعی بر تبلیغات دیجیتال / پیش بینی تغییرات مهم بعدی در تبلیغات دیجیتال

با وجود مشتریانی که الگوی مصرف شان به طور متناوب تغییر می کند، دست اندرکاران تبلیغات باید اهمیت ابزار مورد استفاده شان برای انتقال پیام تبلیغاتی خود را درک کنند. بخش مهمی از مصرف کنندگان جدید شامل نسل جوان، معروف به نسل Z، می شود. این گروه سنی براساس آمارهای رسمی اعلام کرده اند که بدون یوتیوب نمی توانند زندگی کنند. براین اساس اگر محصولات خود را در فرمت مورد علاقه مشتریان تان بارگذاری نکنید، نمی توان به موفقیت کمپین های تبلیغاتی تان امیدی داشت.

2- دموگرافی های مخاطب ها

به لطف شرکت هایی نظیر فیس بوک و گوگل، اکنون ما دسترسی عمیق تری به آمارهای مخاطب های مان به نسبت گذشته داریم. براین اساس ما به خوبی از فرهنگ و سلیقه آنها به همراه شیوه تغییر علایق شان آگاه می شویم. براساس آمارهای به دست آمده از اطلاعات این دو شرک بزرگ عصر تبلیغات یگانه، یک تبلیغ برای تمام مخاطب ها، تمام شده است. درست به همین علت برخی برندها مانند تویوتا با استفاده از دموگرافی های مخاطب ها در حال توسعه حوزه تبلیغات به عرصه کاملا تازه ای هستند.

کمپین تبلیغاتی جدید تویوتا برای مدل جدید خودروهای کمری با خلق الگوهای تازه ای از تبلیغات همراه شد. تبلیغ آفریقایی- آمریکایی در شبکه ABC که گروه مخاطب بیشتری از این نژاد دارد به نمایش درآمد، درحالی که نسخه هیسپانیک، اسپانیایی، آگهی روی شبکه اسپانیایی زبان NBC پخش شد. علاوه بر این مسئولان تبلیغات تویوتا به فکر تقسیم تبلیغات شان برای گروه های کوچک تر نیز بوده اند.

در حقیقت تویوتا به خوبی به اهمیت نمایش هویت مخاطب در ویدئوهایش پی برده است. به علاوه آنها نسبت به پرهیز از همانندی نسخه های مختلف تبلیغ شان نیز آگاهی دارند. براین اساس جک هولیس، نایب رئیس گروه و مدیر ارشد برند تویوتا، این گونه اظهارنظر کرده است: «مردم علاقه مند به مشاهده کاراکترهایی از تمام گروه های نژادی و قومی در تبلیغات بصری هستند. دلیل این علاقه نیز ضرورت همانندی عرصه تبلیغات با زندگی روزمره افراد است.»

3- کانال های توزیعی جدید

تغییرات در حوزه تبلیغات فقط مخصوص محتوای ویدئویی نیست. توزیع نسل جدید از شبکه های نمایشی نیز می تواند موجب تولید عمیق در حوزه تبلیغات شود. پلتفرم های تازه ای مانند فیس بوک امکان تولید محتوای بصری را برای بازاریاب ها و اهالی تبلیغات فراهم می کنند. تفاوت عمده چنین پلتفرمی با سایر رسانه های نمایشی در امکان شخصی سازی ویدئوها برای هر گروه مخاطب هدف است. براین اساس می توانیم از طریق فیس بوک به افراد مناسب با کسب وکارمان دسترسی پیدا کنیم. دسته بندی این افراد نه تنها براساس معیارهایی نظیر جنسیت، سن و محل سکونت صورت می پذیرد، بلکه با توجه به پسندهای شان در فیس بوک از طریق سبک زندگی نیز اعمال می شود. به این ترتیب اهالی حوزه تبلیغات به بهترین شکل توانایی انتقال پیام شان به مخاطب هدف را خواهند داشت.

4- محتوای ارزشمند برای مشتری

سازندگان تبلیغات اکنون بیش از هر زمان دیگری به سوی تولید محتوای ارزشمند برای مشتریان حرکت می کنند. براین اساس موسسه هایی نظیر Just Doung به دلیل توانایی بالای شان در درک خواسته های مشتریان از تبلیغات روز به روز بر شهرت خود می افزایند.

برنامه The Verge نیز به عنوان یکی از محبوب ترین برنامه های نمایشی موجود در فیس بوک یکی از کارهای منحصر به فرد Just Doung محسوب می شود. این برنامه با تمرکز روی مشتکلات گروه های جمعیتی آسیایی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی موفق به جذب مخاطب های پرشماری شده است. علاوه بر جلب توجه مخاطب های معمولی، چنین برنامه هایی نظر تولیدکنندگان تبلیغات را نیز به خود جذب کرده است.

راون اریکسون، یکی از موسس های استودیو Disney- Acquired Maker و مدیر فعلی برند تبلیغاتیThe Machine، در مورد چنین برنامه هایی این گونه اظهارنظر کرده است: «اکنون در حوزه محتوای ارزشمند برای مشتریان و مخاطب ها یک جای خالی قابل توجه وجود دارد. خوشبختانه برنامه ای نظیر Just Doug به خوبی موفق به جلب رضایت مخاطب و پر کردن این فضای خالی شده است». وی در ادامه اظهارنظر خود این گونه می افزاید: «چنین کار خارق العاده ای به صورت کاملا مستقل انجام شده است. نکته جالب کیفیت بالای محصول در عین بودجه اندکش است. براین اساس ما باید منظر محتوای بسیار باکیفیت تر تبلیغاتی در ماه های پیش رو باشیم. این گونه عرصه تبلیغات سنتی به فضایی پویا و سرگرم کننده تر از گذشته برای مخاطب تبدیل خواهد شد.»

5- افراد تاثیرگذار کنترل همه چیز را در دست می گیرند

باتوجه به اعلام فیس بوک مبنی بر اقدام در جهت کاهش نمایش محتوای مرتبط با کسب وکار برای کاربران، بازاریابی تاثیرگذاری بیش از پیش امکان توسعه و رشد یافته است. چنین الگویی از بازاریابی امکان نمایش و انتقال پیام را به صورتی که مخاطب احساس مشاهده محتوای تبلیغاتی نکند، فراهم خواهد کرد. براین اساس مخاطب ها با افراد تاثیرگذار ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد می کنند. به این ترتیب فرصت عالی برای افراد تاثیرگذار به منظور اعمال نفوذ و تاثیرگذاری روی مخاطب فراهم می شود.

نایک اخیرا نسبت به اهمیت افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی حساس تر شده است. ماجرا از جایی شروع شد که چارلی جابالی، یکی از افراد مشهور در شبکه های اجتماعی، ویدئویی با استفاده از کفش های نایک تولید کرد. براین اساس وی به بیان تاثیر کفش های نایک روی علاقه اش به ورزش پرداخت. به این ترتیب چارلی، برند نایک را اسپانسر ایجاد تحول در زندگی اش خطاب کرد. جلب میلیون ها بازدید به این پست چارلی نگاه بسیاری از اهالی حوزه تبلیغات را به مقوله بازاریابی تاثیرگذار تغییر داد. به این ترتیب اکنون بیش از هر زمانی افراد تاثیرگذار در حال همکاری با برندهای بزرگ و کوچک هستند.
تاثیر فوق العاده جابالی روی کاربران شبکه های اجتماعی در نهایت موجب دیدار رسمی وی با مسئولان برند نایک در پورت لند شد. به این ترتیب فصل تازه ای در همکاری نایک با وی و به طور کلی افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی باز شد. شیوه انتقال پیام های تبلیغاتی از سوی این افراد علاوه بر اینکه مورد اعتراض پلتفرم هایی نظیر فیس بوک نیست، براساس آمارهای رسمی تاثیرگذاری بیشتری نیز به همراه دارد.

مطلب مرتبط: چرا تبلیغات دیجیتالی برای برندها مفید است؟

نکات کلیدی

شما نیازی به بودجه ای برابر با یک برند بین المللی تولید اتومبیل برای ایجاد تغییر در الگوی تبلیغاتی تان ندارید. به جای صرف هزینه بالا روی فرمت ویدئو، فهم درست مخاطب، شناسایی کانال های ارتباطی محبوب آنها و تحلیل بازخورد کمپین های تان سرمایه گذاری کنید. همچنین آماده همکاری با افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی یا حداقل توجه به توصیه های شان باشید. سپس در پایان آماده تغییرات و تحولات تازه در دنیای تبلیغات باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی