سه شنبه, 22 خرداد 1397 - 14:33

بررسی شیوه های موفقیت در بزرگ ترین فروشگاه آنلاین دنیا / برندسازی موفق در آمازون


    به قلم: دیوید ملتزر 

آخرین باری که محصولی را آز آمازون خریدید، کی بود؟ اگر شباهتی هرچند اندک با من و بسیاری از آمریکایی ها داشته باشید، پاسخ شما تاریخ خیلی وقت پیش را نشان نخواهد داد. در حقیقت، در برخی از شهرهای مشخص خریدار تنها پس از چند ساعت از ثبت سفارش بسته خریدش را دریافت می کند. امروزه آمازون بدل به «فروشگاه همه چیزها» که مردم آن را شناخته و بدان اعتماد دارند، شده است. برهمین اساس همکاری با آمازون برای فروش محصولات برای بسیاری از شرکت ها ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آید.

بی تردید عرضه محصولات در آمازون بدل به راهکاری عام در میان شرکت ها شده است. با این حال با حضور طیف وسیعی از محصولات چگونه در چنین فضای شلوغی دیده شویم؟ به عنوان کسب وکاری کوچک چگونه با برندهای چندملیتی و مولتی میلیونر رقابت کنیم؟ به عنوان یک کارشناس حوزه کسب وکار و برندسازی در چنین مواقعی تاکید زیادی روی استفاده از اطلاعات دیگران دارم. برهمین اساس به سراغ دامیان پروسالندیس، کارشناس ارشد آمازون و مشاور ویژه بسیاری از فروشگاه های آن، رفتم. پرسش من به طور مستقیم معطوف به رمزهای موفقیت آمازون بود. پسخ دامیان ساده و در عین حال روشنگر بود: «کلید اصلی بر پایه الگوی برندسازی شماست. تصویرسازی که شما برای مخاطب به منظور مشاهده و شناسایی برندتان انجام می دهید». در ادامه این مقاله به شیوه های برندسازی برای موفقیت در دنیای کسب وکار و همچنین آمازون از زبان یکی از افراد حرفه ای این غول تجارت اینترنتی خواهم پرداخت.

چرا برندها اینقدر مهم هستند؟

امروزه چه چیزی برای مشتریان مهم است؟ آنها مشاهده پذیری، کیفیت، اعتماد، اعتبار و تجربه خرید را ارج می نهند. در واقع اکنون مشتریان بیش از هر زمان دیگری به اینکه کجا دلارهای شان را سرمایه گذاری می کنند، توجه دارند. به این ترتیب در انتخاب میان برندی که بدان اعتماد دارند و برندی که محصولی ارزان تر را عرضه می کند، پیروزی با گزینه نخست خواهد بود. درست به همین خاطر برند ما یکی از مهم ترین سرمایه های مان در کسب وکار مدرن است.

مطلب مرتبط: نکاتی برای موفقیت در آمازون / آمازون را شخصی سازی کنید

بدون برندسازی، شرکت ها فقط در عرصه سطح قیمت توان رقابت با یکدیگر را دارند. براین اساس شما تنها با صرف نظر از سودتان توانایی رقابت با برندهای مطرح را خواهید داشت. با این حال حتی در سطح قیمت پایین تر هم شاید محصولات شما به فروش نرسد. در واقع امروزه خریداران بسیاری به جای انتخاب محصولاتی از شرکت های گمنام، مایل به پرداخت هزینه ای بیشتر برای استفاده از محصولات برندهای مشهور و مورد اعتمادشان هستند. به علاوه از نقطه نظر پروسالندیس همیشه کسانی هستند که سطح قیمتی پایین تر از شما به مشتریان ارائه کنند.

با این حساب، صرف نظر از متغییر قیمت، مراحل برندسازی در آمازون چیست؟

راز اول: نام برندها مهم است

بسیاری از کسب وکارها و شرکت ها زمان، انرژی و پول زیادی را صرف یافتن نامی درخور توجه برای برندشان می کنند. با این حال نکته مهمی که در اینجا مطرح می کنم، معمولا نقطه ضعف برندها در فرآیند نام گذاری برندشان محسوب می شود. به منظور بیان بهتر، اجازه دهید به یکی از بهترین برندهای تاریخ، یعنی اپل نگاه کنیم. این شرکت نامش را از یک میوه گرفته است. بی تردید اپل فعالیت نزدیک به صنعت میوه ندارد. با این حال شرکت یک میوه را به نماد کیفیت بالا و تولیدات الکترونیکی لوکس بدل کرده است.

توضیحات سطر بالا به معنای عدم تفکر پیرامون نام برندمان نیست. با این حال نکته اصلی توجه به پشت پرده نام انتخابی است. به بیان پروسالندیس: «تا جایی که شما نامی طولانی با دشواری در تلفظ و به یاد سپاری سخت انتخاب نکرده اید، مسیر را درست می پیمایید».

راز دوم: نمایی خارج از آمازون برای خود بسازید

اگر قصد آمادگی برای کسب موفقیت واقعی در آمازون را دارید، به فضای بیرون از آمازون نیز در فرآیند برندسازی تان توجه کنید. مشتریان بالقوه علاقه خاصی به اندکی جست وجو پیرامون برندها پیش از خریدشان دارند. به ویژه اگر انتخاب های گوناگونی روبه روی شان باشد. براین اساس آنها شاید کارهایی نظیر جست وجوی برندتان در اینترنت، مشاهده مطالب سایت رسمی تان و اکانت های تان در شبکه های اجتماعی را انجام دهند. به همین دلیل ما باید برندمان را در چنین فضاهایی نیز به خوبی محیط آمازون توسعه دهیم.

پروسالندیس ارائه خدمات حمایتی بیرون از آمازون به مشتریان را نیز توصیه می کند. شاید در نگاه نخست این کار هزینه ای اضافی و بی ثمر به حساب آید، اما تاثیرگذاری خاص خود را دارد. در این باید به وجود سرویس پشتیبانی داخلی در آمازون نیز اشاره کنم. براین اساس هر برند امکان ارائه خدمات حمایتی و پشتیبانی به مشتریان را از طریق آمازون دارد. با این حال همه چیز در دنیای آمازون خلاصه نمی شود. به این ترتیب باید به فکر راه اندازی سرویس پشتیبانی ویژه مان باشیم. در این میان مطمئنا موتور جست وجوی گوگل اصلی ترین منبع کاربران برای یافتن بخش پشتیبانی ماست. فرمول جست وجوی کاربران بسیار ساده است «نام برند+ عبارت پشتیبانی» بدین ترتیب اگر بخش پشتیبانی شرکت شما راه اندازی نشده باشد، پاسخ های جست وجو کاربران را ناامید خواهد کرد.

یکی از نکته های مهمی که من در طول دوران فعالیت ام در دنیای کسب و کار یاد گرفته ام، استفاده از سرویس پاسخ خودکار ایمیلی در کنار لینکی برای برقراری ارتباط مستقیم و زنده با یکی از کارشناس های شرکت است. چینن حرکت هوشمندانه ای از نارضایتی های مشتریان به هنگام مراجعه به بخش پشتیبانی خواهد کاست. به علاوه مشتریان حضور همیشگی برندمان در کنار خود را حس خواهند کرد.

راز سوم: بسته بندی نیز نوعی برندسازی محسوب می شود

شاید در نگاه اول بسته بندی مرحله پسافروش محسوب می شود، با این حال باید به طور جدی در راستای تغییر این نوع نگاه گام برداریم. در هر صورت بسته شما راهی طولانی را می پیماید. در این میان افراد گوناگونی شیوه بسته بندی شما را مشاهده و در مورد آن داوری خواهند کرد. به ویژه خریدار که هدف اصلی ما در فرآیند فروش است. براین اساس با تمرکز روی دریافت و انتظار مشتری از برندتان آنها را با بسته بندی خلاقانه غافلگیر کنید. توجه داشته باشید در دنیای امروز حتی غلات نیز در بسته بندی سفید و کاملا معمولی به فروش نمی رسند.

بی تردید بسته بندی محصولات ما به مثابه ابزاری نیرومند در فرآیند گفت وگو با مشتری عمل خواهد کرد. با این حال بیشتر فروشندگان در آمازون به این موضوع مهم فکر نکرده اند. به این ترتیب آنها با بسته بندی بی هدف، ساده و کلیشه ای بخش قابل توجهی از مخاطب های شان را ناامید می کنند. خود را جای مشتری بگذارید. هنگامی که سفارش تان دم در تحویل می شود، نخستین جلوه بصری موردتوجه بسته بندی محصول است. در واقع با مشاهده بسته بندی خلاقانه در نخستین نگاه احساس رضایت از سرمایه گذاری پول مان در آن برند خواهیم داشت. بسته بندی صحیح در حقیقت امکان انتقال این حس و ارتقای تجربه خرید کاربران را فراهم می آورد.

مطلب مرتبط:تبلیغات در آمازون رو به رشد است / آمازون، تهدیدی جدید برای گوگل و فیس بوک

اگر برندسازی کنید، آنها خواهند آمد

هنگامی که در مورد برندسازی صحبت می کنیم، واقعا در مورد فرآیند کوچکی حرف می زنیم که تفاوت های بزرگ را رقم می زند. با نگاهی به تکاپوی برندهای موفق در آمازون برای عرصه تصویری ناب و موفق، حتی خارج از دنیای آمازون، به مشتریان به خوبی اهمیت این فرآیند را حس خواهیم کرد. اگرچه توصیه های این مقاله تمام فرآیند برندسازی را توضیح نمی دهند، اما استفاده از آنها مقدمه موفقیت در عرصه تجارت بین المللی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی