جمعه, 18 خرداد 1397 - 16:20

اپل شانس خود را در حوزه تبلیغات محک می زند

اپل در نظر دارد شانس خود را در حوزه تبلیغات مجددا امتحان کند و در این مسیر با شرکت های دیگر نیز به همکاری خواهد پرداخت.

یکی از افتخارات ساکنان کوپرتینو این است که به جای وابسته بودن به درآمدهای حاصل از تبلیغات، بخش اعظم درآمد خود را از فروش ابزارهای هوشمند به دست می آورند، اما به نظر می رسد سازنده آیفون در پی گسترش کسب و کار تبلیغات آنلاین است. بنا بر ادعای منابع مطلع، اپل در استراتژی توسعه خود، در حال حرکت از فروش ابزار به سمت ارائه خدمات است؛ خدماتی که به کمک ابزارهای عرضه شده توسط این شرکت ارائه می شوند.

طی سال گذشته میلادی، اپل در حال انجام مذاکراتی با شرکت های مختلف، از جمله اسنپ و پینترست بوده است. هدف از گفت وگو با این شرکت ها، دعوت از آنها برای همکاری در شبکه تبلیغاتی اپل است؛ این شبکه تبلیغاتی آگهی های خود را از طریق اپلیکیشن های تولیدشده توسط این دو شرکت و دیگر شرکت های حاضر در این طرح منتشر خواهد کرد. سود حاصل از تبلیغات بین اپل و شرکت های سازنده اپلیکیشن ها تقسیم خواهد شد. بر اساس گفته ها، سهم دریافتی از درآمد حاصل از تبلیغات برای شرکت های مختلف به طور جداگانه تعیین می شود.

این حرکت موجب گسترش شبکه تبلیغاتی اپل خواهد شد؛ شبکه ای کوچک، اما رو به رشد که سال گذشته، به لطف تبلیغات در بخش جست وجوی اپ استور سود یک میلیارد دلاری نصیب اهالی کوپرتینو کرد.

مطلب مرتبط:6 تکنیکی که اپل را از سایر برند ها متمایز می کند / تمایز با ایجاد تعهد

بر اساس طرحی مفهومی که توسط اپل منتشر شده و با شرکای احتمالی به اشتراک گذاشته شده است؛ تبلیغات ارائه شده توسط اپل متکی بر جست وجو خواهند بود. برای مثال، جست وجوی عبارت «پرده» در اپلیکیشن پینترست منجر به نمایش تبلیغات مربوط به طراحی داخلی می شود. همچنین، اگر عبارت «مسابقات ملی فوتبال» را در اپلیکیشن اسنپ چت جست وجو کنید، ممکن است تبلیغات مربوط به اپلیکیشن های فروش بلیط مسابقات فوتبال برای شما نشان داده شوند. در حال حاضر مشخص نیست برنامه های مربوط به شبکه تبلیغاتی اپل از چه درجه اهمیتی برای این شرکت برخوردار خواهند بود و نمایندگان اپل، اسنپ و پینترست از اظهار نظر در این زمینه امتناع ورزیده اند.

در هر حال، اگر تلاش های اپل برای تبلیغات ادامه پیدا کند، این شرکت به عرصه ای وارد می شود که گوگل و فیس بوک به حکمرانی در آن مشغول اند. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی eMarketer، گوگل ۳۵درصد از بازار تبلیغات روی گوشی های همراه را در اختیار دارد و سهم فیس بوک از این بازار معادل ۲۵درصد است.

شایان ذکر است که طی سال های اخیر، غول های دنیای فناوری به طور مداوم در حال ورود به حوزه های فعالیت رقبای خود بوده اند تا بتوانند رشد خود را افزایش دهند. برای مثال، گوگل از سال ۲۰۱۶ عرضه گوشی های رده بالای خانواده پیکسل را شروع کرده است؛ گوشی هایی که در بازار به رقابت با آیفون می پردازند. بنا بر ادعای یک منبع مطلع، فیس بوک نیز در تلاش است تا بلندگوی هوشمند خود را به بازار عرضه کند؛ چنین حرکتی موجب می شود شرکت تحت رهبری مارک زاکربرگ به حوزه ای وارد شود که اکنون اپل، گوگل و آمازون با بلندگوهای هوشمند خود در آن حضور دارند.

گوگل به وسیله ابزارهای تبلیغاتی مختلفی مانند AdMob، AdWords و DoubleClick Ad Exchange به بازاریاب ها اجازه می دهد تبلیغات مربوط به محصولات و خدمات خود را در شبکه ای از اپلیکیشن های گوشی همراه و وب سایت ها به نمایش بگذارند. به طور معمول، ۷۰درصد از درآمد حاصل از تبلیغات نصیب ناشران می شود و ۳۰درصد باقی مانده به گوگل تعلق می گیرد.

با توجه به رکود حاکم بر بازار گوشی هوشمند و کند شدن نرخ فروش آیفون های اپل، این شرکت در نظر دارد تمرکز بیشتری روی کسب وکار خدمات خود داشته باشد تا از این طریق به افزایش رشد درآمدهای خود کمک کند. خدمات ارائه شده توسط اپل شامل بخش هایی همچون فروشگاه اپلیکیشن (اپ استور)، سرویس موسیقی اپل (اپل موزیک) و سرویس پرداخت این شرکت (اپل پی) می شود. درآمد حاصل از ارائه تبلیغات در اپ استور، که بخش کوچکی از درآمد خدماتی اپل را تشکیل می دهد، در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۱۷ معادل ۲۹. ۹۸ میلیارد دلار بود که تنها ۱۳درصد از کل فروش این شرکت است، اما اهالی کوپرتینو در نظر دارند درآمد حاصل از این بخش را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰میلیارد دلار برسانند.

مقایسه ترکیب درآمدهای اپل در سال های مالی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸

اما رقابت با گوگل و فیس بوک چندان هم آسان نخواهد بود. یکی از دلائل این مسئله، اطلاعات کاملی است که این دو شرکت از کاربران خود جمع آوری کرده اند؛ دسترسی به چنین اطلاعاتی به بازاریاب ها اجازه می دهد تبلیغات خود را به صورت هدفمند و کارآمد ارائه کنند. در مقابل، اپل استفاده گسترده از داده های کاربران جهت تبلیغات را مورد انتقاد قرار داده است و ادعا می کند که با این کار مشتریان شرکت ها عملا به نوعی «محصول» تبدیل خواهند شد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه مارس و در جریان مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه MSNBC گفته بود:

حقیقت این است که اگر می خواستیم از مشتریان مان کسب درآمد کنیم، درآمد بسیار زیادی به دست می آوردیم. اما ما تصمیم گرفته ایم دست به چنین کاری نزنیم.

برای ارائه تبلیغات در اپ استور، اپل برخی از اطلاعات کاربران را مورد استفاده قرار می دهد. این اطلاعات شامل نام، آدرس، سن، جنسیت، دستگاه مورد استفاده، چگونگی استفاده از اپلیکیشن ها و موسیقی، فیلم و کتاب های دانلود شده می شود. اپل از این اطلاعات برای تقسیم کاربران به گروه های مختلف استفاده می کند و هدف گیری تبلیغات نیز با استفاده از این گروه ها انجام می شود؛ برای مثال: کاربران مرد ۱۸ تا ۳۴ ساله ای که از آیفون استفاده می کنند. در عین حال، اپل اطلاعات شخصی کاربران را از اپلیکیشن هایی مانند اپلیکشن نقشه ها (Maps) و دستیار هوشمند این شرکت (Siri) جمع آوری نمی کند.

مطلب مرتبط: چرا در تبلیغات اپل زمان همیشه 9:41 است؟

کارستن وید، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی International Data Corp در این رابطه می گوید:

وقتی نوبت به جمع آوری و استفاده از داده های کاربران می رسد، [اپل] از تمام شرکت ها دست و پا بسته تر است. اگر آنها بخواهند به طور دائمی به کسب وکار تبلیغات بازگردند، در مقایسه با گوگل و فیس سبوک، بسیار ناتوان خواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی