یکشنبه, 30 مهر 1396 - 13:36

8مرحله ساده در راستای ایجاد نام تجاری موفق

بدون تردید در اختیار داشتن نام تجاری شناخته شده، با ارزش ترین دارایی هر شرکتی محسوب می شود. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که افراد ترجیح می دهند محصولات مدنظر خود را از برندهای شناخته شده خریداری کنند و تمایلی به امتحان شرکت های ناشناس یا کمتر شناخته شده دیگر هم ندارند. همواره مشاهده شده است که برخی شرکت های بسیار کوچک با امکانات کم توانسته اند در رقابت با شرکت های بزرگ به پیروزی دست پیدا کنند. اگرچه باور این واقعیت کمی سخت است با این حال این امر با تکیه بر یک نام تجاری شناخته شده میسر خواهد بود.

با این حال بسیاری از افراد در این زمینه ناموفق عمل می کنند و علت اصلی آن نیز به این خاطر است که نام تجاری خود را به شیوه درست و کارآمد ایجاد نمی کنند و همین امر باعث می شود اقدامات دیگر آنها نیز با ضعف های مشهود همراه باشد. با این حال لازم است این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که این امر کاری است که زمانبر خواهد بود و با اقدامات عجولانه نمی توان به آن دست پیدا کرد.

در همین راستا در ادامه به 11 مرحله ایجاد برندی موفق خواهیم پرداخت.

1-محدوده فعالیت خود را مشخص کنید

واقعیت این است که شما نمی توانید حداقل در ابتدای کار خود به بازارهای جهانی متصل شوید. به همین خاطر مخاطبان و مشتری های شما با توجه به سیاست و عملکردی که در پیش خواهید گرفت محدود خواهند بود. به همین خاطر لازم است قبل از انتخاب نام تجاری خود، بدانید که دقیقا چه می خواهید. این امر شما را در چارچوبی منطقی قرار خواهد داد که راهنمای عمل و اقدامات شما خواهد شد و به این شکل با مشخص شدن هدف اصلی، شما قادر خواهید بود تمام توان خود را برای رسیدن به آن به کار گرفته و از پرداختن به اقدامات دیگر جلوگیری کنید. به همین خاطر همواره نخستین گام در راستای ثبت برند، شناسایی خواسته ها است.

2- ارزش های خود را تعیین کنید

برای شناسایی خود لازم است اهداف خود را مشخص کرده و آنها را در قالب یک شعار در آورید. این امر در سر زبان افتادن شرکت شما کاملا ضروری بوده و بهتر است پیام شما آهنگین و کوتاه باشد تا بهتر به خاطرها سپرده شود. به همین خاطر شعار شما باید بیانگر ارزش یا توانایی های اصلی شرکت در قالب جمله ای جذاب و گیرا باشد. همچنین فراموشن نکنید که شعار شما امری مطلق نبوده و می توانید بعدها آن را عوض کنید، به همین خاطر در ابتدا بهتر است روی مواردی تأکید کنید که اطمینان دارید مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت.

3- سایر برندها را زیرنظر بگیرید

بدون ترید برای شما که در ابتدای راه قرار دارید الگوبرداری از سایر برندهای موفق می تواند تصمیمی هوشمندانه باشد. این امر باعث خواهد شد در مسیر حرفه ای قدم برداشته و کمک خواهد کرد خلاقیت خود را در این کار افزایش دهید. اگرچه در کنار هم قرار دادن الگوبرداری و خلاقیت ابتدا کمی عجیب و غیرممکن به نظر می رسد، با این حال توجه داشته باشید که مطالعه تاریخچه ساخت برند سایر شرکت ها و زیر نظر گرفتن اقدامات شان باعث خواهد شد از تجربه آنها استفاده کنید و این امر کمک خواهد کرد در صورتی که نقاط ضعفی در کار آنها می بینید به اصلاح آن برای خود بپردازید. این امر در حالی است که بدون شک اگر می خواستید خودتان بدون هیچ گونه راهنمای عملی اقدام کنید، همواره این احتمال وجود داشت که اشتباهات گذشتگان را تکرار کنید.

4- برای هر محصول ویژگی کلیدی تعیین کنید

اگرچه لازم است برند شما یک شعار رسمی داشته باشد، با این حال به کار بردن همیشگی آن برای تمامی محصولات چندان جالب به نظر نمی رسد. به همین خاطر بهتر است در کنار هر محصول ویژگی عمده آن را نیز معرفی کنید. با این حال بسیاری از شرکت ها در این رابطه اقدام به خلاقیت های ظریفی می کنند.

برای مثال ویژگی هر محصول را به شکلی بزرگ و واضح در تبلیغات درج کرده و شعار اصلی خود را در حاشیه و با اندازه ای کوچک تر می آورند. با این اقدام شما عملا با یک تیر دو نشان خواهید زد که خلاقیتی کاملا کارساز و مفید محسوب می شود.

5- آرم تجاری جذابی تولید کنید

بدون تردید برند شما از دو بخش اصلی شعار و آرم تشکیل می شود. تا این مرحله تنها در رابطه با مورد اول صحبت شد و در گام پنجم لازم است در رابطه با شکل آرم و سمبل شرکت تصمیم گیری شود. در این رابطه فراموش نکنید که آرم شرکت باید دربرگیرنده یک مفهوم مرتبط با نوع کسب وکاری که دارید باشد. در غیر این صورت امری اضافی محسوب شده و صرفا جنبه تزیینی پیدا خواهد کرد. در همین راستا بهتر است از طراحان گرافیک در این رابطه استفاده کنید.

همچنین لازم است الگوی سایر شرکت های فعال در زمینه کاری خود را نیز مدنظر داشته باشید تا طراحی شما تکراری نباشد و رنگ تقلید و کپی برداری به خود نگیرد. بدون تردید این امر زمانی که منحصر به فرد باشد با مخاطب ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد.

6- شخصیت برند خود را درخشان سازید

در صورتی که تکامل مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته باشید تازه مرحله اولیه را انجام داده اید. درواقع تمامی موارد قبل در رابطه با شکل گیری برند شما بوده و از این مرحله لازم است فکری برای گسترش و به شهرت رساندن آن کنید. در همین رابطه لازم است سیاستی را در پیش بگیرید تا بتوانید در رقابت با شرکت های برتر و غول های عرصه خود نیز حرفی برای گفتن داشته باشید.

برای مثال شرکت هوآوی در ابتدای کار خود توانست با سیاست کاهش فاحش قیمت محصولات خود به عنوان برندی مقرون به صرفه بر سر زبان ها بیفتد و در بازاری که غول هایی نظیر اپل و سامسونگ حضور دارند جایگاهی را برای خود به دست آورد. با این حال الزامی وجود ندارد که مانند این شرکت عمل کنید، با این حال لازم است برای آن فکری کنید تا شخصیت برند خود را شکل داده و گسترش دهید.

7- از برند خود در همه قسمت ها استفاده کنید

از اشتباهات بزرگ شرکت ها این است که برند خود را تنها در فضاهای خاص در معرض نمایش قرار می دهند. درواقع لازم است در تمامی بخش ها نشانی از نام تجاری شما وجود داشته باشد. به هر میزان که برند شما بیشتر دیده شود بهتر در ذهن خواهند ماند. به کار بردن آن در تمامی قسمت ها نیز وحدت و یکپارچگی خاصی به مجموعه خواهد بخشید.

8- به برند خود اعتماد داشته باشید

تا زمانی که که برند شما در ذهن ها جا بیفتد تغییر آن منجر به نوعی بی هویتی شرکت شما نزد مخاطبان خواهد شد. این امر خصوصاً در رابطه با لگوی شرکت تأثیر بیشتری خواهد داشت. درواقع تغییر شعار چندان تأثیری در مخاطب نخواهد گذاشت با این حال ارتباط چشمی که مشتریان با لگو برقرار کرده اند امری نیست که به زودی بتوان آن را تغییر داد. به همین خاطر هم است که توصیه می شود از همان ابتدا با مختصصان گرافیک و طراحی در این رابطه مشورت شود تا خروجی کار شکلی مناسب داشته باشد، در هر صورت لازم است آرم خود را حفظ کنید. این امر ممکن است در برخی شرایط به ضرر شما تمام شود با این حال از دست دادن آن بدون تردید مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت. به همین خاطر لازم است به گذشته برنگردید و در سایه تصمیم خود پیش بروید.

همچنین فراموش نکنید اعتماد به برندی که خود شرکت به آن اعتقادی ندارد برای مشتری کاری بیهوده خواهد بود. همچنین لازم است شعار شما با فضای فروش هماهنگ باشد. برای مثال شرکت استارباکس (بزرگ ترین کارخانه تولید قهوه جهان) همواره بر آرامش افراد تأکید داد و نمایندگی های فروش خود را نیز به نحوی طراحی می کند که فرد از همان ابتدای ورود به آن حسی ناب را تجربه کند که به آرام شدن وی کمک شایانی خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز