جمعه, 14 مهر 1396 - 16:27

یک تبلیغات خوب باید چگونه باشد؟

نام تجاری، بسته بندی، احساسی که کالا به مشتری می دهد، ویژگی خاص آن کالا، نحوه رفتار با مشتری، نحوه رفتار با کارکنان، شهرت، حمایت مالی، سخنگو، نحوه صحبت منشی تان با تلفن، گزینه تبلیغاتی، مطالبی که در تبلیغات تان می گویید، کارهایی که باید انجام دهید ولی نمی دهید و موارد بسیار دیگر.

به گزارش مدیر بیز، ما نام هر یک از موارد فوق را ارزش می گذاریم. ارزش چیزی است که مشتری را به سمت خرید کالا یا خدمت سوق می دهد. پولی که مشتری پرداخت می کند، در قبال همین ارزش هاست و انتظار دارد پولش به هدر نرود. ولی هیچ یک از این ارزش ها به تنهایی کافی نیست. مشتریان کنونی بسیار بهانه گیر و بی اعتماد شده اند. آنها دیگر به یک نام وفادار نمی مانند و با کوچک ترین اشتباه به سراغ نام دیگری می روند. بدون توجه به ارزش های ذکر شده، تبلیغات تأثیر خود را از دست می دهد و مردم حرف تبلیغاتچی ها را باور نمی کنند.

شما نمی توانید فقط به یک ارزش متکی باشید. در چنین بازاری، کسی موفق تر است که در قبال پولی که از مشتری دریافت می کند، ارزش بیشتری را به او ارائه دهد. مشتری برای خرید یک کالا هزینه های زیادی می پردازد. به جز هزینه مالی که در آخر کار پرداخت می شود، او هزینه احساس نیاز، هزینه تحقیق در مورد کالا، هزینه روانی برای سپری کردن این دوره و هزینه های دیگری را نیز می پردازد. پس انتظار دارد که با صرف این هزینه ها، بیشترین عایدی نصیبش شود. در نتیجه به دنبال کالایی می رود که ارزش بیشتری را به او برساند.

حال متوجه سوالی که در آغاز مطرح شد، می شوید. اینکه چرا تبلیغات ما تأثیر گذار نیست؟ چون ما در تبلیغات مان هیچ ارزشی را به مشتری عرضه نمی کنیم. هیچ گاه یک اسم منجر به فروش نمی شود. مشتری دنبال چیزی می رود که بیشترین ارزش را نصیبش کند. اگر به مردم نگویید که چه  کاری می کنید؟ چرا می کنید؟ و چرا آنها باید محصول شما را بخرند؟ آنها شما را نادیده خواهند گرفت. شما باید مدام به این کار ادامه دهید. مردم زود فراموش می کنند. روند تبلیغات شما هرگز نباید قطع شود.

پیش از ادامه بحث ذکر دو نکته در اینجا ضروری است؛ اول اینکه مشتریان متفاوت، ارزش های متفاوتی را طلب می کنند و شما به عنوان یک سازمان نمی توانید تمامی ارزش ها را یکجا و به بهترین نحو ارائه دهید.

دلیل آن هم هزینه اجرای آن است؛ شاید مشتری شما به ارزش خاصی اهمیت ندهد، بنابراین هزینه کردن برای آن مقرون به صرفه نیست. پس باید دایره ارزش ها را به مشتریان منتخب خود محدود کنید. در نتیجه برای شروع تبلیغات باید استراتژی تبلیغاتی مخصوص و مناسب با موضوع را طراحی کنید که این مستلزم تحقیقات بازاریابی و شناخت مشتریان است.

نکته دوم در ارتقای ارزش هاست. اگر اکنون یک برنامه بازاریابی برای خود تدارک دیده اید، باید در طول زمان آن را بهتر و بهتر کنید، یعنی به مرور، ارزش های بیشتر و بهتری به مشتری ارائه دهید.

برای طراحی یک استراتژی موفق مبتنی بر ارزش ها، ابتدا باید نسبت به ارزش های موردنظر اشراف داشت. با توجه به ناکافی بودن فضا، متأسفانه قادر به توضیح تمامی آنها نخواهیم بود و فقط به بررسی اجمالی نحوه حضور مهم ترین ارزش، یعنی خود کالا یا خدمت، در تبلیغات چاپی و رسانه ای می پردازیم.

راهکار تبلیغاتی شما بسته به نوع کالا یا خدمتی که ارائه می دهید متفاوت خواهد بود. در معرفی کالای خود باید از چند چیز اطلاعات کامل در دست داشته باشید؛ مشتری من کیست؟ ویژگی ها و مزیت های کالاهای من چیست؟ مزیت متمایز کالا و خدمت من کدام است؟ و به طور کلی اصلا چرا کسی باید کالای مرا بخرد، ولی کالای رقیبم را نه؟

از دیدگاه جایگاه تبلیغات در مقایسه با بازاریابی، می توان تبلیغات را زیرمجموعه بازاریابی و در کنار ابزارهای دیگر آن از جمله روابط عمومی، پیشبرد فروش، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم دانست. تبلیغات بیشتر بر روان مشتری برای ترجیح دادن یک برند خاص تمرکز دارد و بازاریابی بر کل فرآیند اعم از تبلیغات، فروش، توزیع و …احاطه دارد. 

اکنون به این می پردازیم که یک تبلیغ مؤثر چه ویژگی هایی دارد.

خلاق، ابتکاری و به یادماندنی: تصویر و پیام تبلیغ  باید کاملا خلاقانه و ابتکاری باشد، به گونه ای که مخاطب در مورد آن به فکر واداشته شود و هر زمان که محصول شما یا محصولات مشابهی را می بیند به یاد تبلیغ شما بیفتند.

عنوان جذاب و متفاوت: عنوان یک تبلیغ باید به گونه ای باشد که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود.

متن آگهی: متن آگهی را به گونه ای بنویسید که مزیت های محصول یا خدمت شما را بیان کند. ویژگی بسیار مهم دیگری که در متن آگهی بهتر است رعایت کنید صداقت در متن است. پیام تان باید باور پذیر باشد. هرگز فراموش نکنید آنچه را که در پیامتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز بتوانید آن را به اثبات برسانید.

پیشنهاد فروش غیر مستقیم: در انتهای آگهی حتما خواننده را با روشی مزیت های به انجام عملی ترغیب کنید تا در نهایت منجر به فروش شود. البته هرگز سعی نکنید که سریعا مشتری را وادار به خرید کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز