یکشنبه, 19 شهریور 1396 - 13:52

مدل آیداس AIDAS

مدل اولیه AIDA براساس روان شناسی تبلیغات و رفتار مصرف کننده حدود ۸۰ سال قبل طراحی شده که در سال های اخیر به AIDAS به عنوان یک ابزر آموزشی معتبر و تکامل یافته تبدیل شده است.

به گزارش هورموند، این مدل ترکیبی است از حروف اول کلمات Attention به معنی توجه،  Interest  به معنی علاقه، Desire  به معنی تمایل، Action  به معنی عمل و تصمیم خرید و Satisfaction  به معنی رضایت.

به موجب این مدل، عامل ارتباط یا تبلیغ کننده باید در یک جلسه ملاقات یا در یک دوره کوتاه و در ارتباط با مشتری احتمالی، ابتدا مدل AIDA را اجرا و در بلند مدت و با کسب رضایت مشتری آن را به صورت AIDAS گسترش دهد.

در ادامه به بررسی اجزای مدل آیداس می پردازیم.

جلب توجه: برای جلب توجه مخاطب یا مشتری احتمالی می توان با بر شمردن صفات و ویژگی های متمایز محصول یا موارد کاهش هزینه و صرفه جویی های مالی این عمل را انجام داد. تأکید بر تمایزات، جدید بودن، آخرین تکنولوژی، کمیاب بودن از جمله شیوه های جلب توجه است.

علاقه: حس کنجکاوی مخاطب باید جلب شود تا حاضر شود به پیام عامل تبلیغات گوش دهد. ذکر مثال هایی از خشنودی مشتریان قبلی از جمله روش های تحریک علاقه آنهاست.

تمایل: پس از اینکه مخاطب پیام های عامل تبلیغات را گوش داد و نیاز به محصول معرفی شده را پذیرفت و با اطلاع از رضایت مشتریان قبلی به منافع محصول تبلیغ شده آگاه شد، اکنون باید نسبت به القای حس در اختیار داشتن محصول اقدام شود. وعده تخفیف یا جایزه و امتیازاتی از این قبیل از موارد ایجاد این میل درونی در مخاطب است.

عمل: در این مرحله مخاطب باید مجاب شود و به حس و درکی برسد که این کالا یا برند از انواع مشابه بهتر است و زودتر و کم هزینه تر نیاز او را برآورده می کند تا در نهایت منجر به عمل خرید شود.

رضایت: حالت خوشحالی یا شادمانی مخاطب پس از مصرف محصول منجر به تداوم خرید و گرایش مثبت به یک کالا یا برند یا بنگاه اقتصادی می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز