دوشنبه, 01 آذر 1395 - 08:20

نگاهی به آگهی چاپی آب معدنی دی دی واتر / پیام خیرخواهانه

در طرح آگهی چاپی سعی شده تمامی اهداف برند گنجانده شود. آب معدنی  دی دی واتر چند وقتی ا ست در بازار حضور دارد و با ارائه محصولاتش با در بطری هایی به رنگ متفاوت سعی دارد پیام خیرخواهانه خود را به مخاطبانش منتقل کند. این برند مدتی ست طرح آگهی چاپی خود را اکران کرده است.

«فرصت امروز» به کمک احمد جمال پور مطلق، مدیرهنری استودیو دات به بررسی این طرح آگهی پرداخته است. همچنین برای این بررسی گفت وگویی با گروه طراحی و اجرایی این طرح آگهی از شرکت تبلیغاتی آژانس برندینگ پردیس داشته ایم که در ادامه می خوانید.

هدف نهایی، انتقال پیام برند است

احمد جمال پورمطلق، مدیرهنری استودیو دات درباره طرح آگهی آب معدنی دی دی واتر می گوید: این آگهی یا چندین تصویر کاملا متفاوت از هم و پیامی که به شدت در تصویر کدگذاری شده و شعار آگهی که در میان شلوغی رنگ های پایین صفحه پنهان شده قرار است به ما بگوید که کار خوب کردن آسان است.

البته تیم طراحی این آگهی برای استفاده در وب سایت این محصول از طرحی استفاده کرده که به مراتب بهتر و گویاتر از این طرح است، اما چون قرار است در این گفت وگو ناگزیر این طرح را بررسی کنیم نکاتی را اشاره می کنیم که فقط مربوط به این طرح خاص است. حتما هر آگهی تبلیغاتی حاوی پیامی است که باید کامل و درست به مخاطب منتقل شود.

هدف نهایی، انتقال پیام برند است ولی نکته ای که یک طرح را متمایز می کند نحوه انتقال پیام و راهکاری است که تیم خلاقیت برای اثرگذاری بیشتر پیام در نظر می گیرد. جذابیت بصری نخستین نکته ای است که هر طرح نیاز دارد تا به وسیله آن نگاه مخاطب را برای مدتی درگیر کند. تصاویر زیبا جذاب هستند ولی زمانی که هر روز مخاطب با یک سرچ ساده می تواند هزاران تصویر مشابه و شاید بهتر را در اینترنت جست وجو کند باید تلاش کنیم تا تصویر ما ارزش افزوده ای بیافریند تا استحقاق تبدیل شدن به یک تصویر چشمگیر را داشته باشد.

در این آرت ورک تصویر کودکی وجود دارد که به هیچ وجه شبیه کودکان بی سرپرست نیست. نه اینکه کودک به دلیل مشکلات زندگی حتما گریه کند یا در حالت زاری باشد ولی به هر حال فیزیک چهره، رنگ و تصویرسازی محیطی عکس باید ما را به یاد این کودکان بیندازد. همچنین تصویر طبیعی که در این طرح استفاده شده باید برای مخاطب ایرانی ملموس و قابل تصویر باشد.

برند بهتر بود در تبلیغات خود مخاطب را به این باور برساند که ما کمک می کنیم که مشکلات زودتر و بهتر حل شود نه اینکه معجزه می کنیم. درست است که گاهی در طراحی آگهی از تکنیک هایی همچون اغراق استفاده می کنیم، اما برای استفاده از تکنیک های مختلف باید لحن آگهی را در نظر بگیریم.

رنگ در بطری و لیبل بسته بندی متفاوت

جمال پور می گوید: در بین این تصاویر پرجزییات و عجیب بطری های آب معدنی قرار گرفته که ویژگی خاصی دارند و اتفاقا پایه اصلی هم کشف همین ویژگی است یعنی رنگ در بطری و لیبل بسته بندی متفاوت با هم که هر کدام برای گروهی مزیتی دارد. مخاطب این آگهی باید کشف کند که هر بطری برای هدف خاصی طراحی شده و در ادامه به این نتیجه برسد که با مصرف محصولات این برند می تواند کار خیر انجام دهد. اگر تصویر ساده المان سرطان در وسط تصویر نبود حتی حرفه ای ترین مخاطبان هم به سختی می توانستند متوجه نیت خیر برند شوند.

درست است که شعار آگهی نقش زیادی در انتقال پیام آگهی دارد، اما در این طرح شعار مکمل ویژال آگهی نیست. اگر قرار باشد آگهی تاثیرگذار باشد بهتر است، یک پیام واحد داشته باشد یعنی آگهی دی دی واتر یا باید مخاطب را متوجه عمل خیر خود کند یا اینکه به مخاطب بگوید که محصولات ما به سه رنگ مختلف و با اهداف متفاوت تولید می شود.

اگر قرار باشد همه چیز را با یک آگهی به مخاطب بگوییم مسلما پیام ها درست به مخاطب نمی رسد و تاثیری در ذهن او نمی گذارد. نکته دیگری که در مورد این برند وجود دارد و متاسفانه در این طرح به هیچ وجه متوجه آن نمی شویم این است که تمام درآمد حاصل از فروش این محصولات صرف کارهای خیر می شود. این مسئله خیلی مهم است که مخاطب بداند چه مقدار از پولی که برای خرید این محصول می پردازد به خیریه می رسد. این محصول با این مزیت بزرگ رقابتی به راحتی می تواند مخاطب را ترغیب به خرید کند.

فقط کافی است پیامی درست با ظاهری درست و به وسیله رسانه ای درست به مخاطب برسد.

جمال پور درباره رسانه انتخابی برای انتشار این طرح آگهی می گوید: اول باید بدانیم این آگهی برای چه رسانه و چه فضایی طراحی شده است متاسفانه چون نمی دانیم رسانه این آگهی چیست، پاسخ به این سوال کمی سخت است. به هر حال احتمالا این آگهی یا به این چاپ به صورت نیم صفحه در روزنامه طراحی شده یا باتوجه به سایز کوچک نوشتار آگهی درنهایت می تواند یک پوستر برای خرده فروشی ها یا یک آگهی indoor برای هایپر مارکت ها باشد که هرکدام می تواند ویژگی خاص خود را داشته باشد و معنی نوع طراحی برای هر کدام با توجه به محدودیت های رسانه متفاوت است.

اهداف انسان دوستانه با تشکیل یک موسسه خیریه

عادله دوزنده، مدیرR&D  آژانس برندینگ پردیس، مجری طرح آگهی چاپی فروش آب معدنی دی دی واتر درباره این آگهی می گوید: آب معدنی دی دی واتر با اهداف انسان دوستانه با تشکیل یک موسسه خیریه محصول اصلی خود را با سه رنگ در بطری به بازار عرضه می کند. آبی، سبز و صورتی رنگ های تشکیل دهنده در های بطری برند دی دی واتر هستند. در پس تقسیم بندی رنگی در بطری های برند دی دی واتر فلسفه ای نهفته است. این برند درآمد سالانه فروش محصولات خود را به سه کار خیر اختصاص می دهد.

این سه کار شامل کمک به درمان و پیشگیری سرطان بانوان (در بطری های صورتی) کمک به محیط زیست (در بطری های سبز) و کمک به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست (در بطری های آبی) است. مدیرR&D  آژانس برندینگ پردیس می گوید: برای شروع کار، گروه پردیس طراحی و ایده پردازی پیش نمایش پوستر را برای کمپین دی دی واتر با محوریت فروش برند اجرایی کرد.

البته باید خاطرنشان کرد که استراتژی همیشگی مدیران ارشد آژانس برندینگ پردیس آرمان مهدی زاده و سینا عبادت گر، در راستای ایجاد پروژه های کمپین فروش ساخت شعار، گام اول است. لازم به ذکر است «کار خوب کردن مثل آب خوردن» شعار تبلیغاتی مجموعه آب معدنی دی دی واتر است که براین اساس در اتاق فکر برای درک راحت تر مخاطب جمله  خبری «یک لحظه فکر کن! حفظ محیط زیست، حمایت از بانوان سرطانی و کودکان بی سرپرست مثل آب خوردن باشه...» به آن اضافه و همگام با شعار اصلی در پوستر چاپی استفاده شد.

عرفان لقمان، مدیر هنری آژانس برندینگ پردیس درباره طرح پوستر تبلیغاتی برند دی دی واتر می گوید: در این طرح از هر سه رنگ در بطری استفاده و طرح نیز با توجه به اهداف اصلی برند به صورت سه بخش در قالب یک پوستر طراحی شده است.

طرح پوستر موردنظر به مخاطبان می خواهد بگوید که فرقی نمی کند که آب معدنی را با کدام در رنگی بخرند، مهم این است که پیامد خرید آنها حمایت از بخشی از افراد جامعه است. با توجه به این هدف در طراحی پوستر، در بطری ها با یکدیگر ادغام شده و به تصویر کشیده  شدند.

لقمان، مدیر هنری آژانس برندینگ پردیس در مورد المان های به کار رفته در پوستر تبلیغاتی برند دی دی واتر و اینکه چرا در طرح از عکس های آرشیوی بهره برداری شده و برای آن عکاسی نشده، می گوید: با هم اندیشی مدیران ارشد آژانس در اتاق فکر، در این پوستر سعی شد از المان هایی که پیام را به آسانی به مخاطبان منتقل می کند، استفاده شود. البته این پوستر برای شروع کار طراحی شده و در آینده امید به اجرای طرح های دیگر با ساختاری جدید است.

لقمان در ادامه می گوید: درباره اینکه چرا در تصویر از عکس آرشیوی استفاده شده باید بگویم برند در تلاش اینکه از طریق تحریک احساسات مخاطبان، محصولات خود را به فروش برساند نیست. به همین دلیل سعی شد از تصویر کودکی شاداب استفاده شود تا حس خوبی را به مخاطبان منتقل کند و در گام های بعدی از تصاویر عکاسی شده نیز استفاده خواهد شد، اما برای شروع این تصویر به صورت سمپل به کار رفته است.

سعید عبادت گر، مدیر پروژه کمپین فروش آب معدنی دی دی واتر درباره اینکه چرا در طرح پوستر از تصویر فضای سبز ایرانی استفاده نشده، می گوید: متاسفانه بخش های زیادی از محیط زیست ایران در حال تخریب و از بین رفتن است و از آنجایی که برند دی دی واتر با ادعای اینکه زاییده یک رویاست، رویایی که دنیایی متفاوت، پاک و زیبا را خلق می کند بنابراین در این راستا سعی کردیم تصویری رویایی از محیط زیستی را که با عملکرد درست و حمایت کلیه افراد جامعه که دور از واقعیت نیست استفاده کنیم؛ رویایی که برند دی دی واتر با عملکردش در تلاش  است آن را عملی کند. بنابراین استفاده از تصاویر واقعی شاید نمی توانست هدف برند را به راحتی به مخاطبان منتقل کند.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

در بین این تصاویر پرجزییات و عجیب بطری های آب معدنی قرار گرفته که ویژگی خاصی دارند و اتفاقا پایه اصلی هم کشف همین ویژگی است یعنی رنگ در بطری و لیبل بسته بندی متفاوت با هم که هر کدام برای گروهی مزیتی دارد. مخاطب این آگهی باید کشف کند که هر بطری برای هدف خاصی طراحی شده و در ادامه به این نتیجه برسد که با مصرف محصولات این برند می تواند کار خیر انجام دهد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز