چهارشنبه, 27 بهمن 1395 - 09:30

گزارش «فرصت امروز» از دومین جشنواره تبلیغات / برترین های تبلیغات معرفی شدند

دومین جشنواره تبلیغات دوشنبه 25بهمن ماه، در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد. جشنواره امسال با تحولات جدید تشکیل هیات منصفه، هیات داوران، تدوین منشور اخلاقی و حمایت های نمایندگان سازمان جهانی تبلیغات همراه بود و به معرفی برترین های تبلیغات پرداخت.

در ادامه گزارش «فرصت امروز» را در این باره می خوانید.

تحولات جدید در ساختار جشنواره

شروع مراسم با سخنرانی دکتر سفیدی، رئیس جشنواره برترین های تبلیغات بود. او درباره تحولات جدید در ساختار جشنواره گفت: تاکید ما داوری بی طرفانه ای بود که بتواند مطابق با استانداردها و فاقد هرگونه جهت گیری باشد. با تاکید بر این موضوع امسال هیات منصفه و هیات نظارت بر داوری شکل گرفت که صحت داوری را مورد تایید قرار دادند.

وی از حمایت های نمایندگان سازمان جهانی تبلیغات به عنوان تحولی دیگر در ساختار جشنواره امسال یاد کرد و افزود: امسال منشور اخلاقی داوری تدوین شد و این منشور به امضای همه داوران جشنواره رسید. همچنین نمایندگان سازمان جهانی تبلیغات در هر گروه داوری ناظر داشتند و بر شیوه داوری نظارت می کردند.

هوشمند سفیدی گفت: شاخص های ارزیابی آثار امسال مورد بازنگری قرار گرفت و تلاش کردیم با شاخص های علمی، حرفه ای، استاندارد وبین المللی مطابق شویم و هرسال این حرکت را تقویت خواهیم کرد تا بتوانیم شاهد حضور بیشتری از همراهان خودمان در صنعت تبلیغات باشیم. امسال خوشبختانه استقبال بیشتری نسبت به دوره اول شد. حضور شرکت های تبلیغاتی تا 10 برابر افزایش داشت و 150 شرکت در این رویداد حضور داشتند.

او درباره فرهنگ گفت: فرهنگ در کشور ما باید مبنا قرار بگیرد و باید در تمام تصمیمات خود فرهنگ را پیشتاز قرار دهیم. دو بازیگر مهم در فرهنگ، صنعت روابط عمومی و تبلیغات است و برای پیشرفت در فرهنگ باید بیش از این به این دو صنعت توجه شود. ما با این رویداد می خواهیم نشان دهیم که صنعت تبلیغات می تواند جایگاهی مهم داشته باشد.

سفیدی درباره نقش صنعت تبلیغات در رشد اقتصادی گفت: مطالعات نشان می دهد اگر صنعت تبلیغات بتواند به صورت حرفه ای عمل کند، می تواند بین 15 تا 20درصد به تولید ناخالص ملی کمک کند، بنابراین وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد، باید از این ظرفیت استفاده شود. آن چیزی که اکنون از صنعت تبلیغات می بینیم برازنده این صنعت نیست و باید در جهت ارتقای آن تلاش کنیم.

صنعت تبلیغات نیاز به تبلیغ دارد

دکتر عبدالله گیویان، دبیر علمی همایش درباره تصویر تبلیغات در صنعت تبلیغات کشور گفت: تصویری که ما از صنعت تبلیغات در کشور داریم اگر تصویر گویا و واقعی نباشد، تبلیغات درباره صنعت تبلیغات به ثمری نخواهد رسید. قطعاً نیاز است برای این صنعت تبلیغ کنیم، اما باید بدانیم ظرفیت ما چیست.

تبلیغات که عرصه همجوشی و همزیستی حوزه های مختلف علوم انسانی است، گاهی اوقات در حد عملیات اجرایی تقلیل پیدا می کند و این تصور پیش می آید که اگر کسی می تواند چیزی را در قالب گرافیک و انواع دیگر مواد تبلیغی ارائه دهد پس از صفر تا صد تبلیغات را می داند اما این آفتی است که در درازمدت به جان تبلیغات کشور ما ضربه خواهد زد.

وی افزود: تبلیغات از نظر من یکی از شاخه های جدی علوم انسانی است که به شکل بین رشته ای باید فضای کافی برای تعامل، آموزش و ارزیابی در آن ایجاد شود. الزاما این جشنواره نمی تواند مبادی کافی و لازم را برای تبلیغات فراهم کند و اگر می خواهیم تبلیغات به جایگاهی شایسته برسد حتماً باید این سرمایه گذاری انجام شود.

قطعاً یکی از ماموریت هایی که در فعالیت این جشنواره و فعالیت های کاری خودمان می بینیم باید تدارک این موضوع باشد که بتوانیم جایگاهی شایسته برای تبلیغات در کشور در عرصه علمی فراهم کنیم در غیر این صورت خیلی از عرصه های کاری را واگذار می کنیم به کسانی که تنها بخشی از فرآیند تبلیغات را می دانند.

 تبلیغات زمانی می تواند جایگاه خود را پیدا کند که حداقل در دو عرصه بتوانیم کاری جدی انجام دهیم؛ یکی در عرصه فرهنگ تبلیغات و دیگری در عرصه تبلیغات به عنوان یکی از شاخه های علوم و دانش های انسانی. در عرصه فرهنگ تبلیغات نمی توانیم کاری کنیم مگر اینکه یک دانش مشترک از موضوعی که داریم و یک معرفت مشترک از فعالیت های تبلیغاتی را در عرصه های مختلف بسط دهیم.

آقای فروزفر، دبیر جشنواره نیز از شرکت ۵۱۸ اثر خبر داد که ۸۰ اثر در ۹ بخش به عنوان کاندیدا توسط ۵۵ داور انتخاب شده اند و به نقل از هیات داوران، بیانیه جشنواره را قرائت کرد.

وزارت فرهنگ به اعتبار قانون تنها متولی تبلیغات در کشور است

در ادامه محمد حیدری، مدیرکل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به جشنواره ملی تبلیغات گفت: جشنواره برترین های تبلیغات ایران که در گام دوم خود ایستاده، ظرفیت و توانمندی قابل قبولی دارد.

وی با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: وزارت فرهنگ به اعتبار قانون تنها متولی تبلیغات در کشور است. ما تلاش می کنیم کسانی که در حوزه تبلیغات علاقه مند هستند و مسئولیتی دارند به تعامل بپردازند تا بتوانیم کیفیت تبلیغات را ارتقا دهیم. وزارتخانه ما نگاه راهبردی جدیدی نسبت به تبلیغات دارد و این نگاه معطوف به نوآوری  و اثربخشی است.

حیدری افزود: تبلیغات موضوع روز دنیاست که پلی ارتباطی بین اقتصاد و اجتماع است. مشکلات اقتصاد در کشور زمانی برطرف می شود که بتوانیم از ظرفیت حوزه تبلیغات و کارشناسان این حوزه استفاده کنیم. برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه تبلیغات باید شفافیت را دنبال کنیم. زمانی در این عرصه به جنبه عملیاتی خواهیم رسید که همه توانمندی ها در این عرصه ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات می تواند منشا تحول باشد گفت: تبلیغات زمانی می تواند منشا تحولات باشد که از علم و دانش دنیا تاثیر بگیرد. تبلیغات در کشورهای مختلف ابزار استثمار و سلطه فرهنگی است. شیوه تعاملات و همکاری ها در دنیای تبلیغات کشور نشان می دهد که روابط میان منظومه تبلیغاتی کشور ما هماهنگ نیست.

مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به منظومه تبلیغاتی کشور گفت: این منظومه در چهار حوزه مهم و راهبردی جای می گیرد. سازمان نظارتی، ارکان اجرایی، صاحبان رسانه، سازمان آگهی یا سفارش دهنده تبلیغات ازجمله موارد این منظومه هستند. این منظومه تا زمانی که به تعادل نرسد تبلیغات کشور ما رشد نخواهد کرد.

حیدری با بیان اینکه تبلیغات نقش مهمی دارند، گفت: تبلیغات بر سبک زندگی و منش تاثیر بسیاری دارد و براساس اصول روان شناختی اثرات خود را به جای می گذارد. نکته مهم تر این است که تبلیغات کارکرد چندوجهی دارد. ما برای تبلیغات تعریف راهبردی و عملیاتی نداریم و باید بدانیم که تبلیغات یک هنر و وامدار تمام علوم است و کسی باید در این عرصه کار کند که توانمند باشد. در حال حاضر ما به صورت آکادمیک در این حوزه توانایی نداریم.

وی با اشاره به این جشنواره بیان کرد: این جشنواره به عنوان مقدمه کار بزرگی است. تبلیغات هرچقدر با اقتدار انجام شود اقتصاد، فرهنگ و تعاملات اجتماعی در کشور بهتر خواهد شد. ما باید در عرصه تبلیغات شفاف سازی، انحصارزدایی و رقابت پذیر کردن این صنعت را دنبال کنیم.

در بخش چهر ه های ماندگار از سه بزرگوار در این حوزه؛ دکتر منوچهر مستوفی، دکتر احمد عبدلی و دکتر احمد حسینی آرام تقدیر به عمل آمد. در ادامه نیز از حامیان معنوی و رسانه ها تقدیر شد که روزنامه «فرصت امروز» نیز لوح سپاس دریافت کرد.

فیلیکس تاتارو، دبیر کل سازمان جهانی تبلیغات نیز پیامی را در حمایت از این جشنواره مخابره کرده بود که قرائت شد.

به  این ترتیب جشنواره برترین های تبلیغات ایران به پایان رسید و از بین ۸۰ اثر منتخب در ۹ بخش برندگان موفق به دریافت شاهین طلا و برنز و لوح افتخار شدند.

بخش اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف:

شرکت پویانمایی قاصدک اراک  (دیپلم افتخار) / روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان  (شاهین طلایی) / روابط عمومی نماینده آبفا استان تهران  (شاهین طلایی)

در بخش ترویج کالاهای داخلی و کاهش واردات:

شرکت نگین هزاره سوم  (دیپلم افتخار) / شرکت تدبیر پاسارگاد شرق  (شاهین برنزی) / روابط عمومی شهرداری رشت و روابط عمومی بانک تجارت  (شاهین نقره ای) / روابط عمومی شهرداری اصفهان  (شاهین طلایی)

بخش مسئولیت اجتماعی و فعالیت های زیست محیطی:

شرکت تبلیغاتی شبکه آفتاب  (دیپلم افتخار) / شرکت تبلیغات اشاره  (شاهین برنزی) / شرکت آگه سازان  (شاهین نقره ای) / شرکت فروش سیما و شرکت تدبیرپردازان پاسارگاد شرق  (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات فرهنگی و خدمات عمومی:

سازمان بهشت زهرا  (دیپلم افتخار) / شرکت ایده پردازان و شرکت هزاره سوم  (شاهین برنزی) / شرکت تبلیغاتی سروش سیما  (شاهین نقره ای) / شرکت اعتباری ملل و شرکت آبفای استان تهران  (شاهین طلایی)

بخش اصلی این جشنواره در بخش تبلیغات محیطی:

بانک شهر  (دیپلم افتخار) / کانون آگهی و تبلیغات بادکوبه  (شاهین برنزی) / کانون آگهی و تبلیغات خلاق کرگدن  (شاهین نقره ای) / کانون آگهی و تبلیغات آگه سازان  (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات محیطی و آگهی مطبوعاتی:

کانون آگهی و تبلیغاتی بادکوبه  (شاهین نقره ای) / بانک تجارت و کانون آگهی و تبلیغات خلاق کرگدن  (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات محیطی جایگزین:

شرکت پاکشو  (شاهین نقره ای)

بخش تبلیغات چاپی:

شرکت توزیع برق نیروی خوزستان  (دیپلم افتخار) بیمه ملت  (شاهین برنزی) / کانون آگهی و تبلیغاتی ایران نوین و کانون آگهی و تبلیغاتی اشاره  (شاهین طلایی)

بخش پوستر:

شرکت نگاه شرقی سبز  (شاهین برنزی)/شرکت تبلیغات اشاره  (شاهین نقره ای)/ شرکت تبلیغاتی آتی بال  (شاهین طلایی)

برچسب و بسته بندی ها:

شرکت آتی بال (شاهین طلایی)/ شرکت اشاره (شاهین نقره ای)/ شرکت ایران نوین (شاهین برنزی)

در قسمت فیلم تبلیغاتی:

اثر مستقل (شاهین نقره ای)/ شرکت آرتمن فیلم (شاهین برنزی)/ شرکت آتی بال (دیپلم افتخار)

در بخش آگهی رادیویی:

شرکت شبکه آفتاب (شاهین طلایی) /شرکت بادکوبه (شاهین طلایی) / شرکت پنجره هنری (شاهین نقره ای) / شرکت شبکه آفتاب  (شاهین نقره ای) وشرکت خلاق کرگدن  (شاهین برنزی)

در بخش آگهی تلویزیونی با رویکرد فرهنگی:

شرکت بادکوبه (شاهین طلایی) / شرکت اعتباری ملل  (شاهین نقره ای)

در بخش آگهی تلویزیونی با رویکرد مسئولیت اجتماعی:

شرکت اشاره (شاهین طلایی) / شرکت روزنه ارتباط شاهین نقره ای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور  (شاهین برنزی)

بخش آگهی تلویزیون رئال:

پنجره هنر و شرکت ایران نوین و شبکه آفتاب  (شاهین طلایی) / شرکت بادکوبه و شرکت سیما پخش  (شاهین نقره ای) / شرکت اشاره و روابط عمومی بانک مسکن  (شاهین برنزی)

در قسمت آگهی تلویزیون انیمیشن و موشن گرافی:

روابط عمومی بانک شهر و شرکت اشاره  (شاهین طلایی) / شرکت شبکه آفتاب  (شاهین نقره ای) / شرکت پنجره هنر  (دیپلم افتخار)

در بخش تبلیغات دیجیتال نیز روابط عمومی:
بانک مسکن  (شاهین طلایی) / پنجره هنر  (شاهین نقره ای) / شرکت بادکوبه  (شاهین برنزی) / شرکت مگنولیا  (دیپلم افتخار)

بخش برندینگ:

شبکه آفتاب  (شاهین طلایی) / شرکت آتی بال  (شاهین نقره ای) شرکت خلاق۳۶۰درجه  (شاهین برنزی) / شرکت اشاره  (دیپلم افتخار)

در بخش تبلیغات مستقیم حمایتی:

شرکت آتی بال  (شاهین طلایی) / ایرانول  (شاهین نقره ای) / بانک مسکن  (شاهین برنزی) / سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  (دیپلم افتخار)

در قسمت تبلیغات یکپارچه کمپین ها:

شرکت مگنولیا  (شاهین طلایی) / روابط عمومی بانک مسکن و پنجره هنر  (شاهین نقره ای) / شرکت اشاره  (دیپلم افتخار)

در بخش تحقیقات و مطالعات مرتبط با تبلیغات:

شرکت EMRC  (شاهین طلایی) / شرکت شبکه آفتاب  (شاهین نقره ای) / روابط عمومی بانک مسکن  (شاهین برنزی) / شرکت ایرانول  (دیپلم افتخار)

در بخش فعالیت های روابط عمومی در قالب کمپین تبلیغاتی:

شرکت DMN  (شاهین برنزی) / شهرداری اصفهان  (دیپلم افتخار)

ارتباط با نویسنده: Elh.asgari@gmail.com

تبلیغات یک هنر و وامدار تمام علوم است و کسی باید در این عرصه کار کند که توانمند باشد. در حال حاضر ما به صورت آکادمیک در این حوزه توانایی نداریم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 86073288-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز