شنبه, 02 دی 1396 - 17:05

مدیرعامل راه آهن از پیش بینی 11هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی راه آهن در سال 97 خبر داد / ورود انجمن های حمل و نقل ریلی به حوزه استارت آپ

مدیرعامل راه آهن ایران گفت در لایحه بودجه سال آینده 11 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در حوزه راه آهن پیش بینی شده است که اگر بخش کارگری از آن حذف شود، اعتبارات توسعه آن به 3500 میلیارد ریال می رسد.

به گزارش «فرصت امروز» از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده در نشست هم اندیشی با بخش خصوصی و انجمن های صنعت ریلی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند عزم جدی بخش خصوصی است، خواستار تشکیل کسب وکارهای نو (استارت آپ ها) توسط انجمن های حمل ونقل ریلی برای افزایش حمل کالا در کشور شد.

محمدزاده با اشاره به اینكه توسعه حمل ونقل ریلی نیازمند عزم جدی بخش خصوصی است، گفت: راه آهن و بخش خصوصی از یكدیگر جدایی ندارند و بسیاری از متصدیان بخش خصوصی صنعت حمل ونقل ریلی سال ها در شركت راه آهن مشغول به خدمت رسانی بودند.

او با اشاره به اینكه هنوز صاحبان شرکت های ریلی به دولت وابسته و درصد كمی بخش غیردولتی واقعی را تشكیل می دهند، افزود: متأسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی مدیران دولتی حضور دارند كه ضوابط دولتی بر آنها حاكم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حمل ونقل ریلی زده است.

مدیرعامل راه آهن با تأکید بر اینكه خصوصی سازی را به شرط خصوصی سازی واقعی اقدامی بسیار مفید و مؤثر می دانم، اظهار داشت: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می داند.

وی با بیان اینكه یكی از مشكلات راه آهن این است كه صاحب سهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح كرد: باید بپذیریم كه بیش از ۷۰درصد شرکت های خصوصی، خصولتی و حاكمیتی است.

محمدزاده خواستار تلاش همه شرکت های فعال در صنعت ریلی به منظور رسیدن به حداكثر بازده شده و اثربخشی شد و درعین حال از تأخیر در اطلاع رسانی در موضوع تعرفه عذرخواهی كرد و گفت: متأسفانه همین رفتار نیز از جانب شرکت های خصوصی با راه آهن انجام می شود.

مدیرعامل راه آهن با انتقاد از دیرکرد پرداخت های شرکت های بخش خصوصی افزود: سهم شركت راه آهن از حمل نقل بار كشور حدود ۲۰ درصد بوده است كه این سهم در سال ۹۲ به حدود ۹.۸ درصد تقلیل پیدا كرد، همچنین تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بوده است، این در حالی است كه سال های زیادی از خصوصی سازی می گذرد.

وی با اشاره بر اینكه اوضاع مدیریت راه آهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، اظهار داشت: همه ما می دانیم كه در این وضعیت و نتیجه كار سهیم هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه راه آهن، در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بار در سال ۹۵ ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است، تصریح كرد: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است، كه درنتیجه زحمات همكاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش یافت.

وی متوسط سهم حق دسترسی راه آهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و خاطرنشان كرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است.

محمدزاده افزود: همچنین بر اساس تمام گزارش ها مستند طی چهار سال گذشته درآمد راه آهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینه های راه آهن كه اكثراً کارکنانی است، متوسط بر اساس قوانین كشوری سالی ۱۹.۴ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینكه ما حق دسترسی را از دولت گرفته ایم، گفت: بر اساس گزارش های سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راه آهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه كرده است، در غیر این صورت باید برای هر مسافرکیلومتر ۶۳.۵ تومان باید اضافه كنیم.

محمدزاده از زیان ۳۰۰ میلیارد تومانی راه آهن در بخش بار خبر داد و با تأکید بر اینكه در شرایط فعلی كشور باید نسبت به دولت واقع بین باشیم، گفت: اعتبارات عمرانی راه آهن جمهوری اسلامی، در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است كه از این سهم حدود ۷۰۰میلیارد تومان آن اعتبارات طرح های كارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح های توسعه ای باقی می ماند كه تخصیص نقدی راه آهن از آن زیر ۲۰درصد و غیر نقدی ۵۰درصد بوده است.

وی افزود: اعتبارات عمرانی ما در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است كه اگر بخش كارگری از آن حذف شود اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در ماده ۷۰ به عنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل به حق دسترسی راه آهن اختصاص یافته است، گفت: متأسفانه تاکنون یك ریال از این مبلغ را دریافت نکرده ایم، بنابراین اگر چشم مان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجه ای نمی رسیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز