دوشنبه, 27 آذر 1396 - 09:35

«آزاد راه شرق اصفهان» / آزادراه ها، رکن ناپیدای توسعه

طرح آزادراه کمربندی شرق اصفهان در 3 قطعه اجرایی به طول کلی 93 کیلومتر طراحی و در سنوات گذشته با مشارکت شرکت فاطرکوثران جنوب به عنوان سرمایه گذار با وزارت راه و شهرسازی آغاز گردید. از اردیبهشت ماه سال 1396 ادامه کار این پروژه به هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی ریز واگذار گردید.

فرصتی دست داده است تا با ارکان این پروژه آقای مهندس کریمی مدیرعامل هلدینگ تراز پی ریز، آقای مهندس کردرستمی مدیرعامل شرکت آزاد راه شرق سپاهان که قبل از این به سمت های قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن و فرودگاه ها، مدیر حوزه 2 سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران و مجری تونل های نیایش و امیرکبیر تهران مشغول بوده اند؛ همچنین آقای دکتر نصرآزادانی عضو هیأت مدیره هلدینگ تراز پی ریز، عضو هیأت مدیره دانشگاه علم و صنعت ایران که در گذشته معاونت ساخت و توسعه راه آهن و فرودگاه ها، مدیریت عامل سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران و معاونت راهداری و هماهنگی امور استان های وزارت راه و ترابری را بر عهده داشته اند، به عنوان یکی از مصادیق این زیرساخت ها به گفت وگو بپردازیم:

لطفا مشخصات کامل این طرح را برای خوانندگان معرفی و میزان پیشرفت هر یک از فازهای آن را نیز اعلام بفرمایید؟

کردرستمی: آزادراه شرق سپاهان با شش باند رفت و برگشت به طول 63 کیلومتر با حمایت و سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا (متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری) ساخته می شود. آزاد راه شرق اصفهان کریدور جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل می کند و با بهره گیری از این آزادراه فاصله تهران به شیراز 2.5 ساعت و فاصله تهران به اصفهان یک ساعت کوتاه تر می شود. احداث این بزرگراه موجب کاهش بار ترافیکی در شهرها شده و موجب می گردد تا کسانی که مقصدشان شرق اصفهان است بدون ترافیک و طی مسافت زیاد مسیر خود را طی نمایند.

قطعه یک این پروژه از آزادراه اصفهان – کاشان آغاز می گردد. طول این نقطه 29/300 کیلومتر بوده و به جاده اصفهان-اردستان منتهی می شود. پیمانکار منتخب این قطعه شرکت اسکان ده بوده و مدت انجام پروژه 12 ماه می باشد. پیشرفت فیزیکی این قطعه بالغ بر 65 درصد بوده و عملیات اجرای اساس و زیر اساس تقریباً رو به اتمام بوده و دو لایه آسفالت بیندر بیش از 50 درصد مسیر انجام شده و بقیه عملیات نیز با سرعت تمام در حال اجرا بوده به طوری که دی ماه 96 آماده بهره برداری می باشد.

قطعه دو این پروژه از تقاطع جاده

اصفهان – اردستان (کیلومتر 29/3) آغاز شده و تا اتوبان اصفهان – نایین (کیلومتر 63/9) ادامه دارد، طول این نقطه 34/6 کیلومتر می باشد. پیمانکار منتخب این قطعه شرکت تیراژ بوده و به مدت زمان پیمان 24 ماه می باشد. پیشرفت فیزیکی این قطعه بالغ بر 45 درصد بوده و عملیات خاکی تقریباً به اتمام رسیده و عملیات روسازی شامل زیر اساس و اساس و آسفالت آغاز شده است.

کریمی: در تکمیل صحبت های آقای مهندس کردرستمی باید عرض کنم، پل های بزرگ تقاطع های آزادراه سپاهان به ترتیب در مسیرهای اصفهان–اردستان، ورتون–حبیب آباد، اتوبان فرودگاه و اصفهان–نایین واقع می باشند. پیمانکار منتخب این پروژه شرکت هنزا بوده و مدت این پیمان 18 ماه می باشد. درصد پیشرفت فیزیکی پل ها بالغ بر 55 درصد بوده و به ترتیب در پل تقاطع اردستان بیش از 85 درصد، پل حبیب آباد بالغ بر 60 درصد، پل فرودگاه 50 درصد و پل نایین حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد.

با توجه به پیشرفت فیزیکی کل پروژه آهنگ پیشرفت از اردیبهشت ماه سال جاری دارای رشد مثبت با شیب تندی بوده به طوری که آهنگ رشد منفی قبل را نیز پوشش داده است. امید است با توجه به برنامه ریزی های دقیق و مدیریت مناسب، عقب افتادگی های گذشته نیز جبران گشته و در شهریور ماه سال 1397 شاهد افتتاح و بهره برداری کل پروژه باشیم.

درباره اهم اقدامات انجام شده در پروژه و عملکرد هیأت مدیره جدید شرکت مجری این طرح چه نظری دارید؟

کردرستمی: همانطور که مستحضرید بعد از شرکت فاطرکوثران جنوب به عنوان سرمایه گذار با وزارت راه و شهرسازی، شرکت آزاد راه شرق سپاهان که یکی از شرکت های تابعه هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی ریز و سرمایه گذاری آتیه صبا می باشد ادامه کار را به عهده گرفت.

از اردیبهشت ماه سال جاری با کمک هیأت مدیره جدید جهت برنامه ریزی، پروژه پیشرفت رضایت بخشی داشته است. به عنوان نمونه، درصد برخی از احجام اصلی عملیات و مقادیر اجرا شده در بازه های زمانی منتهی به اردیبهشت و آبان ماه سال جاری به این صورت است:

1-پی کنی: عملکرد تا اردیبهشت ماه 12.93درصد و عملکرد تا آبان ماه 71.88درصد

2- ساخت سازه فلزی: عملکرد تا اردیبهشت ماه 15.63درصد و عملکرد تا آبان ماه 75.48درصد

صندوق بازنشستگی کشوری بابت سهم الشرکه چه مقدار از هزینه های این پروژه را تقبل کرده است؟

کریمی: همانطور که اعلام شد سهم سرمایه گذار در این قرارداد 70درصد هزینه های اصلی (شامل ارزیابی املاک و رفع معارض تأسیساتی، احداث آزادراه و تأسیسات جنبی خاص) می باشد و همچنین هیأت مدیره جدید برای دریافت سهم وزارت راه و شهرسازی اقدام کرده و موفق به دریافت قدرالسهم آن وزارت در قالب اوراق و قیر گردیده است.
آیا برای جانمایی مجتمع های خدمات بین راهی نیز تصمیمی گرفته شده است؟

کردرستمی: در پاسخ به سؤالی که مطرح کردید، بله، با توجه به مطالعاتی که از طریق مشاور مربوطه در طول محور انجام پذیرفته و با تمرکز بر تعیین تعداد، سطح و جانمایی مجتمع‏های رفاهی و خدماتی، نسبت به انتخاب زمین های مناسب اقدام و طی تشریفات مربوطه برای اخذ مجوز احداث آنها در دست انجام است.

لازم به ذکر می باشد با آغاز فعالیت این مجتمع های رفاهی و خدماتی در آینده، درآمد حاصل از آنها به عنوان بودجه صندوق بازنشستگان کشوری و در واقع بازنشستگان محترم کشورمان قرار خواهد گرفت.

آیا پیشرفت پروژه طبق برنامه ریزی تعیین شده پیش رفته است؟

دکتر نصر: پروژه نسبت به پیشرفت واقعی در برنامه تأمین مالی، از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار می باشد و این درحالی است که برنامه ریزی مناسبی جهت دریافت سهم 30درصدی وزارت راه و شهرسازی عمدتا در قالب اوراق مشارکت صورت گرفته است. همچنین با بهره گیری از توان صندوق بازنشستگی کشوری روش های متعددی برای تبدیل این اوراق به نقدینگی، مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت که با رعایت صرفه و صلاح صندوق بازنشستگی و پروژه، مناسب ترین روش انتخاب گردیده است.

به نظر شما زیرساخت های حمل و نقل در اقتصاد، فرهنگ و سیاست گذاری های کشور چه میزان تأثیرگذار و حائز اهمیت است؟ چه موانعی باعث عدم پیشرفت کشور در این زمینه می گردند؟

دکتر نصر: به طور کلی حمل و نقل در هر کشور اگرچه هیچ گونه ارزش افزونه ای ندارد اما به واسطه خدماتی که به وسیله آن جریان می یابند، اساس و مبنای توسعه کشور به شمار می رود. در دنیا سیستم حمل و نقل را به شبکه شریانی و رگ های انسانی شباهت می دهند و همانطور که رگ ها در بدن انسان خون رسانی به قلب هدایت و حیات انسان را تضمین می کنند، سیستم حمل و نقل کشوری نیز حیات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و. . . آن کشور را تأمین می نماید.

کشور ما از نظر شرایط جغرافیایی (دسترسی از شمال به دریای خزر و جنوب به دریای عمان و خلیج فارس دارد و همچنین یکی از معدود نقاط اتصال شرق و غرب آسیا می باشد.) بهترین موقعیت را دارد و به همین دلیل در سیستم حمل و نقل بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آزاد راه های بین شهری با تغییر کاربری های آن منطقه، سهولت دسترسی عوامل تولید به صنایع و معادن، موجب رشد اقتصادی و تولید ثروت خواهد شد. همچنین توسعه این زیرساخت ها باعث ازدیاد ارتباطات و تعاملات اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه با ایجاد منافع مشترک ملی، سبب افزایش وحدت و همبستگی ملی می گردد. با درگیر شدن منافع دیگر کشورها به واسطه حفظ امنیت حمل و نقل آنها از طریق کشور ما، نیاز کشور به توان نظامی بالا نیز کاهش می یابد.

با توجه به سیاست های کلان و برنامه های آتی که از طرف مقام معظم رهبری مطرح می گردد، توسعه زیرساخت های حمل و نقل به عنوان پیش نیاز سایر بخش ها در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است ایجاد شبکه های ریلی و جاده ای در بسیاری از مناطق اصلی مانند بندر چابهار، مکران و. . . موجب افزایش ظرفیت بنادر ما و در نتیجه افزایش پتانسیل حمل و نقل کشور خواهد شد.

از عواملی که مانع سرمایه گذاری شرکت ها در این زمینه می گردد:

- عدم شفافیت نحوه ساخت و نگهداری و بهره برداری زیرساخت ها

- لزوم ارائه تضامین لازم برای سرمایه گذاری از طرف دولت

- عدم ثبات سیاست های بیمه ای طی سنوات

- نحوه قیمت گذاری و. . .

با ایجاد ثبات در قوانین و مقررات، شفاف سازی سیاست ها و هزینه ها، حمایت و پشتیبانی دولت امکان جذب سرمایه برای ایجاد زیرساخت های حمل و نقل فراهم خواهد شد و این امر باعث افزایش سودآوری و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

اهداف و راهبردهای هلدینگ تراز  پی ریز برای این پروژه چه مسائلی در نظر گرفته شده است؟

کریمی: طرح آزادراه کمربندی شرق اصفهان با هدف تکمیل کریدور اصلی آزادراهی شمال- جنوب کشور تعریف گردیده و قطعاً سهولت تردد ناشی از سرعت مطلوب با حفظ ایمنی سیر و کاهش 75 دقیقه ای زمان و 25 کیلومتری طول مسیر ترانزیت، از مهم ترین مزایایی است که منجر به استقبال عمومی برای بهره برداری از آن خواهد شد و در نتیجه صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده ای در استان اصفهان را به همراه خواهد داشت.

این آزادراه با برقراری ارتباط بهتر بین شهرهای مختلف استان به شکل مؤثری سهولت دسترسی را ایجاد و کاهش بار ترافیک شهر اصفهان را نیز در پی خواهد داشت. افزایش ارزش زمین در طول مسیر به دلیل افزایش سطح دسترسی به شهرهای اقماری صنعتی و مسكونی (قدیم و جدید) و كاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی، از دیگر مزایا و اهداف طرح است.

با تشکر از وقتی که در اختیار این مصاحبه قرار دادید، همانطور که گفتید امیدوار هستیم دولت و عوامل نقل اهتمام و توجه بیشتری به توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور داشته و در نتیجه با پیشرفت در این زمینه از مزایای این زیرساخت ها بهره مند شویم. همچنین با آرزوی موفقیت برای کلیه دست اندر کاران ساخت پروژه آزاد راه شرق اصفهان.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز