دوشنبه, 13 شهریور 1396 - 08:43

لزوم برندسازی جهانی با یاری رسانه ها / اولویت دیپلماسی اقتصادی بر صادرات

فرصت امروز: نشست خبری انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه برگزار شد. آن هم در شرایطی که مجموع صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه نخست به 17 میلیارد و 193 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 4.95درصد کاهش یافت.

پیرامون این مسئله «ابراهیم جمیلی» رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر در نشست خبری این انجمن گفت: با وجود اقدام های انجام شده در یک دهه گذشته، نقش بخش خصوصی در صادرات کمرنگ است.

وی تاکید کرد: باید وضعیت نامطلوب مشارکت خارجی را در صادرات کم کنیم و تدوین استراتژی های صنعتی و معدنی کشور با نگاه توسعه صادرات باشد.

جمیلی بیان داشت: باید تلاش کنیم تا علاوه بر حرکت به سمت تولید کالاهای باکیفیت تر و از نظر قیمتی رقابتی تر، بازارهای جدید را در اختیار بگیریم؛ در این زمینه انجمن ارائه برنامه های آموزشی را در دستور کار داشته تا سطح کالاهای صادراتی به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر با اشاره به اینکه همه برندسازی های جهانی با یاری و کمک رسانه ها انجام شده، ادامه داد: مشکلات اصلی همه صادرکنندگان در مسائلی همچون نرخ ارز، مالیات و... خلاصه می شود و خواهان کمک هرچه بیشتر رسانه های کشورمان در این خصوص هستیم.

جمیلی همچنین با تاکید بر اینکه مشکل ورود ایران به سازمان جهانی تجارت  (WTO) باید حل شود، تصریح کرد: تداوم این روند و نپیوستن ایران به این سازمان در سال های آینده خسارت های جدی به تجارت کشورمان وارد خواهد کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به آمار گمرک در چهار ماهه امسال، اظهار داشت: در این مدت 13.5 میلیارد دلار صادرات به ثبت رسید که 12 میلیارد دلار آن به 15 کشور هدف انجام شد؛ در این زمینه نیازمند توسعه جغرافیایی صادراتی و یافتن بازارهای جدید هستیم.

وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم نیازمند عزم جدی و ملی همه دستگاه های متولی از جماه وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و . . . هستیم.

جمیلی، برقراری تعرفه های تجاری با سایر کشورها را وظیفه دولت برشمرد و افزود: در این زمینه بخش خصوصی فقط می تواند درباره کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی نظر بدهد.

مشکل نقل و انتقال پول

این صادرکننده با اشاره به نقل و انتقال پول به عنوان یکی از مشکلات اساسی فراروی تجار، بازرگانان و صادرکنندگان، یادآور شد: این انجمن خواستار تسهیل ورود پول به کشور است تا ارز مورد نیاز صادرکنندگان تامین شود.

وی با بیان اینکه صادرات نیازمند وجود زیرساخت مناسب است، در پاسخ به این پرسش که در زمان نیاز روس ها به بازار ایران حتی نتوانستیم صادرات سیب به این کشور داشته باشیم، تأکید کرد: صادرات سیب نیازمند کانتینر یخچالدار و افزایش رفت و آمد کشتی ها و . . . است و بخش خصوصی در کوتاه مدت نمی تواند همه این مسائل را تامین کند.

رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر، در پایان تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی صادرکنندگان و راه اندازی نمایشگاه فضای مجازی برای صادرکنندگان نمونه و ملی را از جمله اقدام های در دستور کار این انجمن برشمرد.

جمیلی گفت: معیار اصلی عضویت در این انجمن، دارا بودن لوح و تندیس صادرکننده نمونه استانی است.

قوانین 30 سال گذشته حضور موفق را در بازارهای صادراتی ممکن نمی کند

پانزدهم خردادماه امسال سه کشور عربستان، بحرین و امارات به طور رسمی روابط خود را با قطر قطع کردند و راه های هوایی، زمینی و دریایی خود را با این کشور بستند. همین مسئله فرصتی برای فعالان اقتصادی و بازرگانان کشورمان بود تا به ویژه در زمینه تامین مواد غذایی و کشاورزی و مایحتاج روزانه قطری ها گام بردارند؛ موضوعی که رونق بندرها و کشتیرانی و همچنین اشتغال زایی در استان هایی مانند بوشهر را می توانست به دنبال داشته باشد.

در این زمینه نایب رئیس دوم انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران با تاکید بر اینکه دولت باید به خواسته های صادرکنندگان بیشتر توجه کند، گفت: تحقق حضور در بازارهای صادراتی با قوانین و ابزار و امکانات 30 سال پیش شدنی نیست.

«محمدرضا فرشچیان» روز یکشنبه در نشست انجمن صادرکنندگان برتر و ملی افزود: پس از تحریم های اتحادیه اروپا، بازار روسیه برای سومین بار در سال های اخیر در اختیار ایران قرار گرفت، اما نتوانستیم از فرصت پیش رو استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: ما صادرکنندگان نتوانستیم دولت را مجاب کنیم که پرداخت دوجانبه روبل- ریال را در معاملات بین دو کشور برقرار سازد؛ زیرا هر دو کشور با تحریم های خارجی واحد پولی شان مواجه بودند.

فرشچیان تصریح کرد: اگر روند پرداخت ها بین دو کشور تسهیل می شد، در دست گرفتن بازار روسیه دور از دسترس نبود.

وی همچنین با اشاره به بازار قطر، به طرح این پرسش پرداخت که «وقتی قطری ها به تجار و بازرگانان ایرانی ویزا نمی دهند، چطور باید صادرات کرد؟

نایب رئیس دوم انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران تاکید کرد: باید پذیرفت که شرایط سیاسی و اقتصادی برای صادرات به این کشورها با وجود مهیا بودن فرصت ها، فراهم نشد.

وی تصریح کرد: با قوانین و ابزار 30 سال پیش پیمودن این مسیر ممکن نیست و باید به به روز رسانی خود بپردازیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



عضویت در خبرنامه فرصت امروز

با عضویت در این خبرنامه از آخرین مطالب روزنامه مطلع خواهید شد.

Please wait

با ما در ارتباط باشید

روابط عمومی : 88938410-021

social@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی فرصت امروز